De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Taken en rollen ……. 28-12-2018.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Taken en rollen ……. 28-12-2018."— Transcript van de presentatie:

1 Taken en rollen …….

2

3

4

5 Voor vanavond “Takendiscussie”
Een terugblik en wat ligt er nu: 2012 – 2015: bestuurlijk proces en besluitvorming Bouwstenennotitie Gesprekken met dorpen en wijken Beginspraak “Hoe verder?”: Kaders en inhoud takendiscussie Proces takendiscussie

6 Terugblik: Juli 2012 motie raad kerntakendiscussie voorbereiden
Nov. 2012: besluit raad takendiscussie te voeren April interactieve markt in de Tramwerkplaats Mei besluit raad met richtinggevende uitspraken

7 Richtinggevende uitspraken, mei 2013
De visie, zoals vastgelegd in Grenzeloos Goud, als leidraad te hanteren en daarmee te kiezen voor de kracht en energie van de jonge gemeente Oldambt Meer prioriteit te geven aan ‘vitaliteit dorpen en iedereen doet mee’ en aan de Centrumvisie Winschoten Meer regie bij dorpen en wijken neer te leggen Te onderzoeken waar het mogelijk is om binnen het maatschappelijk (en ruimtelijk) domein meer tegenprestaties te vragen Uit te gaan van wat mensen nodig hebben, in plaats van waar ze recht op hebben Het college opdracht te geven om op basis van bovenstaande richtinggevende uitspraken met voorstellen te komen die hier invulling aan geven.

8 Terugblik (vervolg): Juli besluit raad opstellen van een bouwstenennotitie en kansen verkennen in dorpen en wijken Sept – Dec 2013: gesprekken met vertegenwoordigers van wijken en dorpen 21 februari 2014 oplevering bouwstenennotitie 19 maart 2014 verkiezingen

9 Terugblik (vervolg): maart – mei 2014 coalitieonderhandelingen
1 april Bijeenkomst met vertegenwoordigers wijken en dorpen 2 april Kennismaking nieuwe raadsleden en informatie over onder meer de veranderende rol van de overheid en de Bouwstenennotitie 11 juni Coalitieakkoord

10 Coalitieakkoord, enkele citaten:
“De gemeente zal haar veranderde rol en positie in de samenleving in gaan nemen en daarbij inwoners en maatschappelijke organisaties' in hun kracht' gaan zetten” “Om dit te bereiken wordt de kerntakendiscussie verder gevoerd en afgerond ..” “Praktisch; in de zin van geen tijd verdoen, maar op basis van realiteit richting geven en knopen doorhakken.” “Bevlogen in de zin van; het leven voor alle inwoners van de gemeente samen met hen beter maken.”

11 Wat ligt er nu: De bouwstenennotitie
Tot stand gekomen onder leiding van de regiegroep, bestaande uit 7 raadsleden van 7 fracties De regiegroep heeft de wensen kenbaar gemaakt en getoetst op kwaliteit en bruikbaarheid De bouwstenennotitie is geschreven door de verschillende vakinhoudelijk deskundige ambtenaren van de eigen gemeentelijke organisatie.

12 Bouwstenennotitie: Actuele ontwikkelingen: De bouwstenen:
Veranderingen in de samenleving Andere rol overheid? Decentralisaties De bouwstenen: Overheidsparticipatietrap Uitwerking per beleidsthema Rode draden Opbouw van de bouwstenen Verslag gesprekken met dorpen en wijken Bovenstaande punten worden in de volgende sheets nader toegelicht

13 Veranderingen in de samenleving

14 Initiatieven samenleving Oldambt:
Finsterwolde start onderzoek naar wooncoöperatie Nieuwolda: energie dorpscoöperatie Westerlee: Veur mekoar, mit mekoar (zorg) Het Park (Blauwestad): overname beheer park Wevershorn (Centrum): aanleg en onderhoud stadstuin Drieborg: doen al veel in eigen beheer, willen nu ook met zorg aan de slag Midwolda: onderhoud begraafplaats Sociale teams (pilots Winschoten Centrum en Reiderland)

15 Participatietrap: 5 rolopvattingen overheid:
Reguleren: Regelen door wet- en regelgeving. Regels handhaven. Regisseren: Andere partijen ook rol, gemeente heeft de regie. Stimuleren: Gemeente wel wens dat bepaald beleid van de grond komt, maar laat de realisatie over aan anderen. Faciliteren: Het initiatief komt van elders en de gemeente ziet er belang in om dat mogelijk te maken. Loslaten: De gemeente heeft geen enkele bemoeienis.

16 Toelichting op de bouwstenen:
21 beleidsthema’s Per beleidsthema is één A3 uitgewerkt: Feitelijke informatie + huidige rolneming Omvang van de beleidsvrijheid Regelgeving Rijk / Provincie, langlopende verplichtingen gemeente e.d. Welke opties kunnen worden overwogen: Welke (verschuivingen in) rolnemingen zijn mogelijk Wat zijn, per rol, de maatschappelijke effecten

17 Rode draden: Maatschappelijk domein: Ruimtelijk domein:
Leefbaarheid Sociale voorzieningen Leren en werken Ruimtelijk domein: Cultuur en ontspanning Wonen en ruimte Economisch klimaat Huidige rol  mogelijke rolnemingen

18 Sociale voorzieningen Cultuur en ontspanning
Leefbaarheid Sociale voorzieningen Leren en werken Cultuur en ontspanning Wonen en ruimte Economisch klimaat

19 Sociale voorzieningen Cultuur en ontspanning
Leefbaarheid Sociale voorzieningen Leren en werken Cultuur en ontspanning Wonen en ruimte Economisch klimaat Reguleren Regisseren Stimuleren Faciliteren Loslaten

20 Sociale voorzieningen Cultuur en ontspanning
Leefbaarheid Sociale voorzieningen Leren en werken Cultuur en ontspanning Wonen en ruimte Economisch klimaat Reguleren 6. Dienstverlening 2. Begeleiding 12. Onderwijs 3. Begraven 17. Toezicht en 9. Jeugdhulp 20. Werk en 4. Beheer handhaving 19. Voorzieningen reïntegratie 11. Milieu 14. Ruimtelijke WMO en WWB 21. WSW 18. Veiligheid ordening Ruimtelijke ord. 5. Cultureel erfgoed Werk/reïntegratie Regisseren 7. Dorps- en wijk- Cultureel 1. Accomodaties gericht werken erfgoed 15. Sociaal werk 16. Sport Stimuleren 10. Kunst & cultuur 8. Economische 13. Recreatie zaken en toerisme Dorp- en wijkger. Economische zkn. Kunst en cultuur Faciliteren Loslaten

21 H4 Verslag gesprekken dorpen en wijken
20 gesprekken, bijna altijd in positieve en prettige sfeer Aantal kanttekeningen: meer openstaan voor initiatieven van burgers waarborgen continuïteit en kwaliteit bij overname Ondersteuning/facilitering nodig; behoefte aan meedenken afspraken schriftelijk vastleggen Maatwerk is gewenst; behoud budget is belangrijk Levert verschillen tussen dorpen en wijken op (afhankelijk van wat bewoners belangrijk vinden, willen en kunnen) Wat gebeurt er met minder kansrijke dorpen? neemt gemeente daar een grotere rol of garandeert gemeente een basisniveau van voorzieningen of doet gemeente niets

22

23 Beginspraak: Afspraken “Hoe nu verder? Inhoud, kaders en proces

24 Voorafgaand aan kaderstelling: Richtinggevende uitspraken, mei 2013
De visie, zoals vastgelegd in Grenzeloos Goud, als leidraad te hanteren en daarmee te kiezen voor de kracht en energie van de jonge gemeente Oldambt Meer prioriteit te geven aan ‘vitaliteit dorpen en iedereen doet mee’ en aan de Centrumvisie Winschoten Meer regie bij dorpen en wijken neer te leggen Te onderzoeken waar het mogelijk is om binnen het maatschappelijk (en ruimtelijk) domein meer tegenprestaties te vragen Uit te gaan van wat mensen nodig hebben, in plaats van waar ze recht op hebben Het college opdracht te geven om op basis van bovenstaande richtinggevende uitspraken met voorstellen te komen die hier invulling aan geven.

25 Voorafgaand aan kaderstelling Kaders voor de takendiscussie:
Grenzeloos Goud De richtinggevende uitspraken van mei 2013 De visie, zoals verwoord in het coalitieakkoord (“wordt de kerntakendiscussie verder gevoerd en afgerond waarbij de visie op de rol van de gemeente zoals verwoord in dit akkoord leidend is.”) Eventuele kaders en afspraken op basis van de volgende 8 gesprekspunten

26 Kaderstelling 1: De takendiscussie is een fundamentele discussie. Dit houdt in dat niet het huidige beleid uitgangspunt is, maar dat de uitkomsten van de takendiscussie kunnen leiden tot het bijstellen van het huidige beleid. Deelt u deze mening?

27 Kaderstelling 2: De takendiscussie zal er toe leiden dat er op de participatieladder wordt opgeschoven van reguleren en regisseren in de richting van faciliteren / loslaten. Bent u het hier mee eens?

28 Kaderstelling 3: “Meer regie bij wijken en dorpen”. Dit betekent ook dat de raad meer loslaat. Bent u het daar mee eens?

29 Kaderstelling 4: De opvattingen van dorpen en wijken en andere stakeholders worden zwaar gewogen, maar de gemeente besluit. Hoe kijkt u aan tegen dit standpunt?

30 Kaderstelling 5: “Meer regie bij wijken en dorpen” zal leiden tot verschillen tussen wijken en dorpen. Daar waar een wijk of dorp niet kan/wil participeren wordt een vangnet ingesteld. Hoe en op welk abstractieniveau dit vangnet wordt gedefinieerd moet nog worden bepaald. Wat vindt u hier van? Heeft u suggesties / kaders die u wilt meegeven bij de voorbereiding van een voorstel wat betreft het (minimale) vangnet?

31 Kaderstelling 6: De gemeente gaat nog reageren op de resultaten van de gesprekken die zijn gevoerd met de vertegenwoordigers van de wijken en dorpen. Welke reactie zou u willen geven?

32 Kaderstelling 7: Het voorstel is om in overleg met de dorpen en wijken de dorps- en wijk(ontwikkel)plannen door hen zélf te laten opstellen. Wat vindt u hier van?

33 Kaderstelling 8: Wilt u naast voornoemde kaders nog meer of andere kaders meegeven?

34 Proces punten 1 en 2: Proces bestuurlijke betrokkenheid:
College voert takendiscussie en doet voorstellen Voortgang maandelijks in commissievergadering Raad 29 juni 2015 worden alle voorstellen besproken en Raad neemt besluiten. Bent u het hier mee eens of heeft u andere suggesties? Is dit ook de wijze waarop u betrokken wilt worden gedurende het proces? Suggesties?

35 Proces betrokkenheid samenleving:
Proces punten 3 en 4: Proces betrokkenheid samenleving: door het college waar zij dit nodig acht door de raads- en commissieleden ter voorbereiding op de raadsvergadering van 29 juni 2015 bij de implementatie en uitvoering van de genomen besluiten. 3. Bent u het hier mee eens of heeft u andere suggesties? Tot slot 4: Heeft u andere vragen of opmerkingen ten aanzien van het proces?


Download ppt "Taken en rollen ……. 28-12-2018."

Verwante presentaties


Ads door Google