Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De kracht van de Fietsersbond
Communicatiestrategie
2
Waarom een communicatie- strategie?
3
± 1975 1 + 2
4
± 1995 20+
5
± 2015 50+
6
Daarom een communicatiestrategie:
Communicatie is veranderd: nieuwe media, digitale media en toon van communicatie De Fietsersbond ook: Koers 2015 Meer platforms betekent: - Meer coördinatie - Meer loslaten Samen staan we sterk: versnippering tegengaan Duidelijker zelfbeeld
7
De kern van de strategie
8
De kern van de strategie
Communiceren met en voor alle fietsers Dé organisatie waar fietsers hun wensen kunnen neerleggen Meer uitgaand van de kracht van de fietser in plaats van de kwetsbaarheid (al zijn er uitzonderingen) Digitale communicatie
9
Op 3 gebieden ontwikkelen
10
Werkwijze Samen staan we sterk: 1 thema per jaar & landelijke en lokale acties meer verbinden Naar ‘loket’ waar fietsers met al hun fietskwesties terecht kunnen, inclusief infrastructuur
11
Toon Naar contact, dialoog en interactie
Oplossingen en alternatieven aandragen Gericht op alle fietsers, het brede publiek
12
Boodschap van de communicatie
van beleidsoriëntatie naar meer maatschappelijke oriëntatie van detail naar meer hoofdlijnen van pad naar meer persoon De Fietsersbond is energiek, sympathiek, uitnodigend, betrokken, oplossingsgericht en t0-the-point
13
Wat betekent dat voor afdeling?
Blijven doen waar je goed in bent: lobbywerk en lokale actie is en blijft de basis van ons werk Meer aandacht geven aan boodschap en effectief communiceren: hoe bereik je meer met dezelfde inzet? Ondersteuning op vlak van communicatie: afdelingswebsites, cursusavonden, materialen etc Ruimte voor nieuwe activiteiten en nieuwe mensen: bijvoorbeeld jonge(re) vrijwilligers
14
Communicatie is werk in uitvoering
15
Werk in uitvoering Fietsersbond als naam meer bekend maken
- Centraal thema voor samenhang - Bij fiets denk je aan Fietsersbond - Meer naamsbekendheid betekent meer leden die ons helpen bij het werk Fietsersbond is energiek, sympathiek, uitnodigend, betrokken, oplossingsgericht en t0-the-point (Meer) communiceren mét en voor alle fietsers
16
Verschillende doelgroepen, verschillende benaderingen
Jongeren vergen andere benadering (en ander doel) dan ouderen. Bestaande leden behouden en nieuwe leden aanspreken. Strategisch communiceren met beleidsmakers en journalisten. IJkpersonen helpen hierbij
17
Kaderlid Stadsfiets 63 AD/AC en NOS PvdA Goede infra Ondersteuning Vrijwilliger Tourfiets 44 Metro, Nu.nl SP (passief) Routeplanner, tests Actief maken Beleidsmaker Vaak auto 37 Verkeerskunde D66 Feiten, meedenken Beleid beïnvloeden Passant OV-fiets 29 iPhone, De Pers GroenLinks Stallingen, ruimte Boeien, bewustzijn
18
Meer communiceren met fietsers
19
Meer communiceren met fietsers
Verdere optimalisatie van digitale media Afdelingen begeleiden op het gebied van (digitale) communicatie) Media opzoeken die dichtbij staan Peilen en toetsen via het Nationaal Fietspanel
20
Centraal thema voor meer samenhang: Schaalsprong
21
Bij fiets denk je aan Fietsersbond
22
Bij fiets denk je aan Fietsersbond
Fietsersbond duidelijk koppelen aan zijn projecten en activiteiten Identiteit van de Fietsersbond laten zien: Ambassadeurs van de Fietsersbond Informatie laagdrempelig en zo breed mogelijk verspreiden
23
m.vanes@fietsersbond.nl @martijn Of s.kluit@fietsersbond.nl
Nog vragen? @martijn Of
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.