De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs
bijeenkomst 1 – groep bèta

2 Dit college in vogelvlucht…
voorstellen overzicht cursus doelen programma toets evidence! (?) De leraar en de onderzoeker – and never the twain shall meet? casus: inquiry-based learning voor volgende keer Voorstellen (30 min.): individueel: naam, BA-studie?, huidige school Bij onderzoek denk ik aan… Bij onderwijsonderzoek denk ik aan…

3 HUISWERKOPDRACHT voor vandaag Beschrijf jouw visie op de rol die onderzoek idealiter heeft voor de onderwijspraktijk in het algemeen en jouw onderwijspraktijk in het bijzonder (200 tot 400 woorden). Laat je inspireren door de verplichte artikelen, of zoek zelf nog meer inspiratie (Google op de term teaching philosophy). Lever je visie in via BB en neem een print mee naar college.

4 O.Z. en jij Hoe zie jij de rol van o.w.-onderzoek in jouw (toekomstig) functioneren als leraar? Wat zouden onderzoekers moeten doen/leveren om dit mogelijk te maken? Wat zou je in deze cursus willen leren?

5 Cursusdoelen actuele vraagstukken in de onderwijspraktijk en in de media herkennen en daar een onderbouwde mening over vormen verantwoord gebruikmaken van wetenschappelijke bronnen bij de analyse en duiding van deze vraagstukken overzicht van veelgebruikte onderzoeksmethoden in onderwijsonderzoek de functie van onderzoeksmethoden op waarde schatten in relatie tot de probleemstelling visie ontwikkelen op de waarde van onderzoek, voor en/of in de onderwijspraktijk

6 Werkwijze 8 werkcolleges gebruik van Blackboard eindtoets aanwezigheid
voorbereiding actieve participatie gebruik van Blackboard cursusinformatie presentaties literatuur opdrachten inleveren eindtoets mediacasus: hoe waardeer je de conclusies in het publiek debat in het licht van beschikbaar onderzoek?

7 Beperkte impact onderzoek op praktijk
To which degree are you informed about results of educational research? number % not 86 7% barely 663 58% relatively good 385 33% very good 18 2% total 1152* 100% Do you use results of educational research in your practice? number % never 145 12% hardly 744 64% often 266 23% very often 5 1% total 1160* 100% Eerst vragen aan welke percentage verdeling ze denken en dan laten zien.  Dit heeft voor een groot deel te maken met de waardering van ‘goed’ onderwijsonderzoek.  overgang naar de stellingen. Bron: Debever, A. Hermans, R., Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2009). Onderwijsinnovatie binnen praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Overkoepelend onderzoek expeditie durven delen doen. Eindrapport. Gent: vakgroep onderwijskunde, Universiteit Gent. Vergelijkbare geluiden uit: verpleging, psychologie * Teachers in secondary education (UGhent 2009)

8 Evidence! No child left behind act (2001) Dijsselbloem (2008)
“Wanneer het gaat om onderwijsinhoudelijke vernieuwingen dienen deze wetenschappelijk gevalideerd te zijn. Zo niet, dan moet de beleidsvernieuwing eerst kleinschalig en wetenschappelijk begeleid worden uitgeprobeerd en geëvalueerd.”

9 Evidence? betrouwbaarheid Let’s copy the hard sciences
Why most of what we know is wrong Type I, Type II-error, Cohen effect size power Let’s copy the hard sciences Best-evidence encyclopedie Brain-based learning (Jolles e.a.) Viva la evidencia

10 Validiteit Drie vragen:
Zijn de uitwerkingen (operationalisaties) van de afhankelijke en onafhankelijke variabele adequaat? (constructvaliditeit) Zijn de conclusies over de relaties tussen de onafhankelijke en de afhankelijke variabele geldig? (interne validiteit) Kunnen de conclusies gegeneraliseerd worden? (externe validiteit)

11 Five commonplaces (Schwab)
curriculum content learner teacher milieu Learner: knowledge about this group of learners in general (developmental, misconcpetions), but also in specific Curriculum: - verbinden van alle perspectieven (aka voorzitter) Typische onderzoeker vertegenwoordigt één commonplace, curriculum zelden gedekt

12 teacher researcher Wat zal ik doen? In dit geval
In de actuele situatie Alles doet er toe Pedagogische relatie Leerlingen, ouders, directie Wat is waar? Altijd In een goed gedefinieerde setting Varieer één ding Publiceren Academic peers

13 Wat zou de impact kúnnen zijn?
politiek proefballon, iets doordrukken, tegenhouden instrumenteel gebruiken voor beslissingen concreet O.z. levert instrumenten/materialen op die in de praktijk worden gebruikt. conceptueel Het onderzoek heeft invloed op het denken, redeneren en oordelen. Stokking, 2002

14 Onderzoek is pas nuttig als…
Stenhouse, L. (1988). Artistry & Teaching. Journal of Curriculum and Supervision, 4,

15 Casus: onderzoekend leren
The principal goal of education is to create men who are capable of doing new things, not simply of repeating what other generations have done - men who are creative, inventive and discoverers. (Jean Piaget) Intro: Annie Fetter “Ever wonder what they’d notice (if only someone would ask)” (watch online) lezen (focus: vraagstelling, experiment, conclusie) Bonawitz, E. et al. (2011) Klahr, D., & Nigam, M. (2004) Schwarz, D. L., & Bransford J. D. (1998) vragen per artikel Wat is de centrale bevinding? (Geclaimde) implicaties voor de onderwijspraktijk? Degelijk onderzoek (chain of reasoning)? Welke aanvullende info heb je evt. nodig? overkoepelende vragen Belangrijkste verschillen (in doel, concepten, aanpak, conclusie)? Synthese? inleveren: Blackboard Je belangrijkste bevindingen in 1 A4 (500 woorden max.). Zeg over ieder artikel tenminste iets. Printje ook meebrengen naar college. Verkennen: wie kent de discussie, hoe sta je tegenover onderzoekend leren? Gebruik je het?


Download ppt "GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google