Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
loopbaangerichte leeromgevingen Aniek Draaisma 13 september 2018
2
Opbouw Waarom LOB? Waarom dit onderzoek? Wie, wanneer en hoe dan? Wat bleek? En dus? Uw visie?
3
Waarom LOB?
4
Waarom LOB?
5
Waarom LOB?
6
Loopbaangerichte leeromgeving
Waarom LOB? Loopbaangerichte leeromgeving Praktijk gericht Vraag gestuurd Dialogisch
7
Waarom LOB?
8
Stimuleringsproject ‘LOB in het mbo’
Training docenten Loopbaandialogen Schoolcoaches Visie en beleid Ontwikkeling Implementatie Kennisdelings- bijeenkomsten Instrumenten
9
Onderwijsinnovatie Leiderschap ………? Teamleren
Waarom dit onderzoek? Onderwijsinnovatie Leiderschap ………? Teamleren
10
Wat moet er gebeuren om de culturele en structurele veranderingen wel teweeg te brengen op de participerende scholen, en hoe kunnen leiderschap, samen leren en beleidsontwikkeling daar aan bijdragen?
11
Werkwijze? 2014 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47
okt-jan 2013/2014 april–juni 2014 april–mei 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47
12
Werkwijze? 2014 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47
okt-jan 2013/2014 april–juni 2014 april–mei 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47 Contactpersonen interviews 38 39
13
Werkwijze? 2014 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47
okt-jan 2013/2014 april–juni 2014 april–mei 2015 2016 Docenten interviews 50 48 45 47 Contactpersonen interviews 38 39 Case studies
14
Werkwijze? Docenten interviews 102 88 190 Projectleider interviews 61
Face-to-face Telefonisch Totaal Docenten interviews 102 88 190 Projectleider interviews 61 5 66 Case studies Bijeenkomsten Interviews Beleidsdocumenten 10 8 6
15
Wat bleek?
16
Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Niet betrokken bij visie en beleid LOB Veel onduidelijkheid en vragen
17
Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Zelf oefenen loopbaandialogen Niet betrokken bij visie en beleid LOB Duidelijkheid visie, maar niet gedragen Veel onduidelijkheid en vragen Wensten meer betrokkenheid leidinggevenden
18
Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Zelf oefenen loopbaandialogen Loopbaangerichter in benadering van studenten Niet betrokken bij visie en beleid LOB Duidelijkheid visie, maar niet gedragen Veel onduidelijkheid en vragen Wensten meer betrokkenheid leidinggevenden
19
Docent 6, interview 1: “Dus toen begon ik een gesprek met haar.. Maar uiteindelijk gaat ze toch een niveau lager, ze gaat [naam opleiding] doen, terwijl ze nu op niveau 4 is, gaat ze naar niveau 3. Dus het gesprek heeft naar mijn idee niet echt ergens toe geleid.” Docent 6, interview 4: “Nou, in gesprekken merk ik dat we zoeken naar: dus, wat doe jij goed op je stage en waar word je blij van? En op die manier proberen we de flow te stimuleren. Als mensen hier niet door willen, dan kunnen we ze helpen ergens anders terecht te komen. We zijn bewuster bezig met de knop omzetten: wat wil je, waar ben je goed in en hoe ga je dat doen?”
20
Begin Midden Eind Gesterkt in voeren loopbaandialogen Zelf oefenen loopbaandialogen Loopbaangerichter in benadering van studenten, door: Niet betrokken bij visie en beleid LOB Duidelijkheid visie, maar niet gedragen *Samen leren met team in school *Inbreng docenten bij beslissingen Veel onduidelijkheid en vragen Wensten meer betrokkenheid leidinggevenden *Betrokkenheid leidinggevenden
21
Wat bleek uit de case studies?
22
Wat bleek uit de case studies?
Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden
23
Wat bleek uit de case studies?
Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding
24
Wat bleek uit de case studies?
Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding weinig draagvlak en onduidelijkheid
25
Wat bleek uit de case studies?
Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding weinig draagvlak en onduidelijkheid Dialogen tussen docenten en met leidinggevenden
26
Wat bleek uit de case studies?
Gebrek aan betrokkenheid van leidinggevenden Visieontwikkeling zonder betrekken van meerdere lagen en zonder gedegen verspreiding weinig draagvlak en onduidelijkheid Dialogen tussen docenten en met leidinggevenden Structurele communicatie bij ontwikkeling en implementatie van beleid
27
En dus?
28
Projectontwikkelaars (extern)
En dus? Projectontwikkelaars (extern) Commitment leidinggevenden Begeleiding van individuele medewerkers stimuleren Doorlopen collectief leerproces voor teams stimuleren
29
Collectief leren (op team- of sub-teamniveau)
Gezamenlijke visieontwikkeling Informatie verzamelen Informatie verspreiden Collectieve interpretatie Collectieve actie Evaluatie en reflectie Castelijns et al., 2013; Lodders, 2013
30
Beleidsmedewerkers (intern)
En dus? Beleidsmedewerkers (intern) Commitment leidinggevenden Teamleiders uitrusten voor individuele en collectieve begeleiding Strategisch beleid met ruimte voor tactisch beleid
31
Strategie: Vergezichten, schoolbrede doelen en ambities, begroting Voorbeeld: in 2016 wordt er met iedere leerling jaarlijks gewerkt aan alle 5 de loopbaancompetenties. Tactiek: Concrete acties op team niveau om strategie in te vullen Voorbeeld: alle SLB-ers van Sport en Beweging voeren minstens 2x per jaar een loopbaangesprek (niet over voortgang)
32
Leidinggevenden (teamleiders)
En dus? Leidinggevenden (teamleiders) Ruimte geven zonder handen ervan af te trekken Collectieve leerproces begeleiden Blijven praten, in dialoog met docenten
33
Leidinggevenden (teamleiders)
En dus? Leidinggevenden (teamleiders) Ruimte geven zonder handen ervan af te trekken Collectieve leerproces begeleiden Blijven praten, in dialoog met docenten Docenten Blijven praten met collega’s Blijven praten met leidinggevenden
34
Dialoog Op de hoogte blijven van elkaars proces (informatie)
Doelen en kaders communiceren (richting) Ruimte communiceren (autonomie) Vertrouwen/wantrouwen in eigen kunnen bespreken (competentie) Erkennen van individuele processen (verbinding)
35
Uw visie?
36
Uw visie? Welke bevindingen resoneren er? Wat herkent u wel/niet?
Welke moeilijkheden met de LOB-implementatie (of andere innovatieprojecten) mist u in dit verhaal?
37
Uw visie? Welke aanbevelingen zouden u eventueel op weg kunnen helpen? (En wat is daar voor nodig?) Welke aanbevelingen heeft u zelf voor collega’s die worstelen met LOB (of een ander innovatieproject)?
38
Hartelijk dank!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.