Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFloris Vos Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Wijziging Activiteitenbesluit Wet milieubeheer
Introductie informatieplicht energiebesparende maatregelen Versie 3 oktober 2018
2
Wat is de aanleiding voor de informatieplicht?
2013: Energieakkoord Duurzame Groei van kracht met als extra doelstelling 100 PJ energiebesparing in Aan dit Energieakkoord verbinden zich ruim 40 organisaties. 2017: Nationale Energieverkenning de doelstelling 100 PJ wordt niet gehaald in 2020. 2018: bedrijfsleven, decentrale overheden en andere Energieakkoord-partijen en de Rijksoverheid maken de gezamenlijke afspraak voor het invoeren van een informatieplicht energiebesparende maatregelen voor bedrijven. Deze afspraak is vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Energieakkoord 2018. Hiermee gaat, naast de energie-intensieve industrie, ook het midden- en kleinbedrijf een bijdrage leveren aan de realisatie van het energiebesparingsdoel van het Energieakkoord.
3
Wat gaat er veranderen? Naast de bestaande energiebesparingsplicht komt er ook een informatieplicht. Uiterlijk 1 juli 2019 moeten bedrijven en instellingen aan beide verplichtingen voldoen. Voor de energiebesparingsplicht moeten bedrijven en instellingen energiebesparende maatregelen nemen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder. De Erkende Maatregelenlijsten (EML) zijn daarvoor uitgangspunt. De informatieplicht houdt in dat bedrijven en instellingen uiterlijk juli 2019 rapporteren welke energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder ze hebben genomen. Voor de rapportage van de gerealiseerde energiebesparende maatregelen komt een apart rapportageysteem. Dit is begin beschikbaar bij RVO.nl. Een inrichting (=bedrijf/instelling) wordt verplicht om zowel aan de informatieplicht als aan de energiebesparingsplicht (alle maatregelen met een vijf jaar of minder terugverdientijd) te voldoen. Definitie inrichting: Er zijn voor 19 bedrijfstakken Erkende Maatregelenlijsten (EML). Mobiliteitsbranche Autoschadeherstelbedrijven Sport en recreatie Commerciële datacenters Hotels en restaurants Kantoren Onderwijsinstellingen Gezonds- en welzijnszorginstellingen Metalelektro en MKB-metaal Rubber- en kunststofindustrie Agrarische sector Levensmiddelen Detailhandel Bouwmaterialen (vervaardigen van beton) Hout- en meubelindustrie Drukkerijen, papier- en kartonverwerking Bedrijfshallen Tankstations en wasstraten Verf- en inktindustrie
4
Voor wie geldt de informatieplicht?
Inrichtingen (bedrijven en instellingen) die per jaar meer verbruiken dan kWh of m³ aardgas(equivalent). Uitgezonderd zijn: Bedrijven in de glastuinbouw, die deelnemen aan het CO2-vereveningssysteem, artikel Wet Milieubeheer Deelnemers aan het Europese Broeikasgas Emissiehandelssysteem (ETS) bedrijven, artikel 16.5 Wet Milieubeheer Type C-bedrijven (vergunningplichtig), artikel 2.14c Activiteitenbesluit milieubeheer Deelnemers convenant Meerjarenafspraken energie-efficiëntie (MJA3) Inrichtingen die audit-plichtig zijn onder de Europese Energie-Efficiency Richtlijn (EED) hebben een informatieplicht, maar rapporteren gelijk met de deadline van hun audit op 5 december De Erkende Maatregelenlijsten (EML) zijn uitgangspunt. In het geval er alternatieve en/of aanvullende maatregelen zijn genomen kan de audit mogelijk als omschrijving worden gebruikt. Omdat bedrijven die deelnemen aan het MJA3-convenant een door het Rijk goedgekeurd energie-efficiëntieplan hebben en RVO.nl ze daarop monitort, is de benodigde informatie reeds beschikbaar en wordt hierop door RVO.nl op toegezien. Deze groep bedrijven en instellingen zouden dan ook geen prioriteit van het bevoegd gezag moeten zijn. Bedrijven en instellingen die aangesloten zijn bij het MJA3-convenant hoeven dan ook niet te voldoen aan de informatieplicht. RVO.nl zal de gegevens van deze bedrijven in het rapportagesysteem toevoegen zodat er per bevoegd gezag gebied een volledig bedrijvenbestand ontstaat. Voor deze bedrijven en instellingen volstaat een verwijzing naar het e-MJV systeem (elektronisch Milieujaarverslag) waar het bevoegd gezag inzicht in de monitoring kan krijgen. De EED audit biedt inzicht in de maatregelen die een concern kán nemen, dit hoeft niet te betekenen dat het bedrijf deze maatregelen ook genomen heeft. De informatieplicht verplicht bedrijven juist de maatregelen te rapporteren die ze genomen hebben. De audit kan een onderbouwing zijn van deze maatregelen als er afgeweken wordt van de EML. Omdat audit-plichtige bedrijven voor december 2018 hun energiebesparingsmogelijkheden in kaart moeten brengen, is het logisch met de informatieplicht voor deze bedrijven bij dit tijdstip aan te sluiten.
5
Wanneer voldoe je aan de verplichtingen?
Een inrichting (bedrijf of instelling) voldoet aan de informatieplicht door zijn gerealiseerde energiebesparende maatregelen in het rapportagesysteem te rapporteren. Rapportage betekent niet automatisch dat ook is voldaan aan de energiebesparingsplicht. Voor de energiebesparingsplicht geldt: pas de Erkende Maatregelenlijsten(EML) toe of leg uit. De EML zijn uitgangspunt voor het nemen van energiebesparende maatregelen. Als er in plaats van een erkende maatregel een alternatief is genomen moet dit alternatief omschreven worden. Als een maatregel niet is gerealiseerd kan de reden vrijwillig worden toegelicht. Het bedrijf of instelling voldoet aan de informatieplicht door de rapportage te verstrekken. Het bevoegd gezag kán vervolgens concluderen of een bedrijf of instelling wel of niet voldoet aan zijn energiebesparingsplicht. Het bevoegd gezag gebruikt de informatie om zijn handhaving en toezicht te prioriteren. Het bevoegd gezag hoeft de ingekomen informatie per bedrijf of instelling echter niet te beoordelen. (Er komt dus geen reactie van het bevoegd gezag per bedrijf of instelling binnen een bepaalde termijn met de mededeling of het bedrijf of instelling wel of niet voldoet). Wanneer een bedrijf of instelling alle toepasselijke EML genomen heeft kan het ervan uitgaan dat hij voldoet aan de energiebesparingsplicht. Wanneer een bedrijf of instelling op onderdelen afwijkt van de EML worden de afwijkende maatregelen omschreven. Het bevoegd gezag moet uit deze omschrijving kunnen afleiden of een maatregel vergelijkbaar, beter of minderwaardig is aan de niet genomen toepasselijke erkende maatregel. Als uit de overlegde informatie blijkt dat het bedrijf of de instelling aanmerkelijk verder gaat dan wat branche-breed gangbaar is, bijvoorbeeld door vernieuwende technieken toe te passen, ligt toezicht en handhaving minder voor de hand. Uit de omschrijving kan ook blijken dat een maatregel minderwaardig is aan de toepasselijke erkende maatregel.
6
Rapportage door bedrijf/instelling dat alle toepasselijke Erkende Maatregelen heeft genomen
Bedrijf/instelling volgt EML methodiek Bedrijf/instelling vinkt alle voor hem toepasselijke erkende maatregelen af Mogelijk steekproef door bevoegd gezag Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht. Aan de hand van enkele vragen zal het rapportagesysteem voor het bedrijf/instelling een lijst van toepasselijke erkende maatregelen laten zien. Er komt ruimte in het rapportagesysteem om eventuele extra genomen maatregelen aan te geven. Aannemelijk is dat bedrijf/instelling voldoet aan energiebesparingsplicht. Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht.
7
Rapportage door bedrijf/instelling dat alternatieve maatregelen (vergelijkbaar of beter) heeft genomen Bedrijf/ instelling volgt EML methodiek Bedrijf/ instelling vinkt een deel van de voor hem toepasselijke erkende maatregelen af Het bedrijf/ instelling geeft voor elke niet genomen toepasselijke erkende maatregel een vergelijk-baar of beter alternatief Omschrijving dat alternatief vergelijkbaar of beter is dan de afzonderlijke niet-genomen maatregel. Eventueel ook toelichten waarom hij afwijkt van de EML Bevoegd gezag kan beoor-delen of bedrijf/ instelling wel/niet voldoet Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht. Het gaat hier om een vergelijkbaar of beter alternatief voor de afzonderlijke niet genomen erkende maatregel. Wanneer een bedrijf of instelling op onderdelen afwijkt van de EML wordt in de rapportage omschreven welke alternatieve maatregel is getroffen. In het rapportagesysteem worden bekende gelijkwaardige of betere alternatieven opgenomen. Het bedrijf/instelling kan eenvoudig voldoen aan de informatieplicht door de bekende alternatieven te selecteren. Als de door het bedrijf of instelling genomen alternatief niet bij bekende alternatieven is opgenomen, wordt er bij de rapportage een omschrijving van de getroffen alternatieve maatregel gegeven. Het bevoegd gezag moet uit deze omschrijving kunnen afleiden of een maatregel vergelijkbaar, beter of minderwaardig is aan de niet genomen toepasselijke erkende maatregel. In de ministeriële regeling kunnen randvoorwaarden aan deze omschrijving gesteld worden. Te denken valt aan het beschrijven van het energiegebruik van de maatregel door in te gaan op een relevante eenheid, zoals lumen per watt. Het bevoegd gezag kán de omschrijving beoordelen. Als uit de overlegde informatie blijkt dat het bedrijf of de instelling aanmerkelijk verder gaat dan wat sector-breed gangbaar is, bijvoorbeeld door vernieuwende technieken toe te passen, liggen toezicht en handhaving minder voor de hand. Het bedrijf/instelling kan voor de omschrijving en toelichting teruggrijpen op de audit, EEP of maatwerkvoorschrift. Het bedrijf kan toelichten waarom het afwijkt van de EML. Dit hoeft niet. De aanvullende toelichting over waarom het (vergelijkbare of betere energiebesparende) alternatieven neemt is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. In de evaluatie zal gekeken worden of dit vormvrije toelichtingsonderdeel aangescherpt moet worden. Er komt ruimte in het rapportagesysteem om eventuele extra genomen maatregelen aan te geven. Aannemelijk is dat bedrijf/instelling voldoet aan de energiebesparingsplicht. Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht.
8
Bedrijf volgt EML methodiek
Rapportage door bedrijf/instelling dat (minderwaardige) alternatieve maatregelen heeft genomen Bedrijf volgt EML methodiek Bedrijf vinkt een deel van de voor hem toepasse-lijke erkende maatregelen af Het bedrijf geeft voor elke of een aantal van de niet genomen toepasselijke erkende maatregel een minder-waardig alternatief Omschrijving dat het alternatief minder-waardig is dan afzonderlijke niet-genomen maatregelen Eventueel toelichten waarom minder-waardige maatregelen zijn genomen en waarom hij afwijkt van de EML Bevoegd gezag kan beoordelen of het bedrijf/ instelling wel/niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht. Uit de omschrijving kan ook blijken dat een maatregel minderwaardig is aan de toepasselijke erkende maatregel. Het gaat hier om alternatieven die niet beter of vergelijkbaar zijn als de afzonderlijke toepasselijke erkende maatregelen. Het is dus niet uitgesloten dat een bedrijf wel voldoet aan artikel Hoewel er goede redenen kunnen zijn voor een bedrijf of instelling om minderwaardige maatregelen te treffen, bijvoorbeeld vanwege bedrijfsspecifieke omstandigheden, vormt deze informatie een goede indicator voor toezicht en handhaving. Een aanvullende toelichting kan dan ook op zijn plaats zijn. Daarvoor is ruimte in het rapportagesysteem. Het bedrijf/instelling kan voor de omschrijving teruggrijpen op de audit, EEP of maatwerkvoorschrift. Bedrijfsspecifieke maatregelen kunnen de toepassing van EML of gelijkwaardige maatregelen verhinderen. De vrijwillige toelichting kan een grote rol spelen. De aanvullende toelichting over waarom het (minderwaardige) alternatieven neemt is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. In de evaluatie zal gekeken worden of dit vormvrije toelichtingsonderdeel aangescherpt moet worden. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven/instellingen die onder de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. Vrijwillige toelichting van de afwijking speelt bij de beoordeling een rol. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.
9
Rapportage door bedrijf/instelling dat geen alternatieve maatregelen heeft genomen
Bedrijf/ instelling volgt EML methodiek Bedrijf/ instelling vinkt een deel van de voor hem toepasselijke erkende maatregelen af Hij geeft geen alternatief voor elke niet genomen toepasselijke erkende maatregel Het bedrijf/ instelling kan vrijwillig aanvullend toelichten waarom. Bevoegd gezag kan beoordelen of het bedrijf/ instelling wel/niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht. Het geeft geen alternatieven en hoeft dus ook niet te omschrijven. De aanvullende toelichting over waarom het bedrijf/instelling geen alternatieven neemt is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. Deze toelichting is echter wel belangrijk voor de overweging van het bevoegd gezag, omdat het bedrijf/instelling hier aan kan geven waarom het geen maatregelen getroffen heeft en afwijkt van wat branche-breed gebruikelijk is. In de evaluatie zal gekeken worden of dit vormvrije toelichtingsonderdeel aangescherpt moet worden. Aannemelijk is dat het bedrijf niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven/instellingen die onder de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. Vrijwillige toelichting speelt bij de beoordeling een rol. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.
10
Rapportage door bedrijf/instelling waar geen EML voor is (1)
Er is geen EML voor het bedrijf/ instelling Bedrijf/instelling neemt energie-besparende maatregelen en rapporteert deze Bedrijf/ instelling kan vrijwillig toelichten waarom het met de genomen maatregelen voldoet aan de energie-besparings-plicht Bevoegd gezag kan beoordelen of bedrijf/ instelling wel/niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht door aan te geven wat hij gedaan heeft. De aanvullende toelichting over waarom het bedrijf/instelling voldoet aan de energiebesparingsplicht is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. De vrijwillige toelichting kan wel een grote rol spelen. Deze toelichting helpt het bevoegd gezag om te bepalen of een bedrijf/instelling voldoet of niet. Hoe minder maatregelen er zijn genomen, hoe belangrijker de toelichting wordt. In de evaluatie zal gekeken worden of deze vormvrije toelichting aangepast moet worden. Energiebesparingsonderzoek, maatwerkvoorschrift, EEP of energie-audit kunnen de omschrijving zijn. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsplicht zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven/instellingen die onder de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. De vrijwillige toelichting speelt bij de beoordeling een rol. Hoe minder maatregelen het bedrijf/instelling neemt, hoe belangrijker de toelichting. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.
11
Rapportage door bedrijf/instelling waar geen EML voor is (2)
Er is geen EML voor het bedrijf/ instelling Bedrijf/ instelling neemt geen andere energie-besparende maatregelen Bedrijf/ instelling kan vrijwillig aanvullend toelichten waarom. Bevoegd gezag kan constateren dat bedrijf/ instelling niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht. Het is aan het bevoegd gezag om te bepalen of het bedrijf/instelling wel/niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven/instellingen die onder de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.
12
Bedrijf/instelling geeft geen informatie of omschrijving
Bevoegd gezag constateert dat bedrijf/instelling niet voldoet aan de informatieplicht Dwangsom Het is aan het bevoegd gezag om te bepalen of het bedrijf/instelling wel/niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling niet voldoet aan zowel de informatieplicht als de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet niet aan de informatieplicht. Wanneer het bedrijf/instelling onvoldoende omschrijving geeft (bij de verplichte omschrijving van de alternatieve maatregelen bij de eerdere scenario’s), dan voldoet hij overigens ook niet aan de informatieplicht. Bedrijf/instelling kan dan een dwangsom krijgen (op grond van artikel 18.2 van de Wet milieubeheer kan het bevoegd gezag handhavend optreden op alle overtredingen van bepalingen in het Activiteitenbesluit) als prikkel van bevoegd gezag om informatieplicht in te vullen. Wanneer uit de rapportage duidelijk blijkt dat een inrichting niet voldoet aan de besparingsplicht (bijvoorbeeld omdat een blanco formulier is ingeleverd) kan dit bij grote bedrijven aanleiding zijn om een onderzoek te eisen (zesde lid (nieuw)) of voor een last onder dwangsom om te voldoen aan het eerste lid. Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar EML.
13
Kans op handhaving na rapportage informatieplicht Een rapportage hoeft niet beoordeeld te worden door het bevoegd gezag, maar de informatie wordt gebruikt om prioriteiten te stellen en kan gebruikt worden om over te gaan tot toezicht of handhaving. EML niet genomen, geen alternatief en geen vrijwillige toelichting EML n.v.t., geen andere maatregelen en geen vrijwillige toelichting EML niet genomen, geen alternatief, wel vrijwillige toelichting EML niet genomen, minderwaardig alternatief, geen vrijwillige toelichting EML n.v.t., andere maatregelen en geen vrijwillige toelichting EML niet genomen, minderwaardig alternatief, vrijwillige toelichting EML niet genomen, gelijkwaardig/beter alternatief met toelichting EML n.v.t., andere maatregelen en vrijwillige toelichting EML genomen Hoog Laag
14
Handhaving Wat als ik energiebesparende maatregelen niet op tijd kan uitvoeren of niet kan betalen? Dan geldt de situatie dat u op dit moment niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan de wettelijke verplichting te voldoen kunnen opgelegd worden. Het advies is dat u met het bevoegd gezag contact opneemt en afspraken maakt over uw situatie.
15
Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Bestaande Erkende Maatregelenlijsten worden geactualiseerd. Januari 2019 publicatie van de geactualiseerde lijsten Kan ik beter wachten tot na 1 januari 2019 met het nemen van energiebesparende maatregelen? Nee, u kunt gerust nu aan de slag met het nemen van energiebesparende maatregelen, omdat vrijwel alle van de huidige erkende maatregelen blijven gelden. Stel een maatregel uit de huidige EML wordt vervangen in de geactualiseerde EML. Dan zullen de opgenomen randvoorwaarden en uitgangssituatie voorkomen dat de eerder genomen maatregel vervangen moet worden. Voor die vervanging geldt dan het eerstvolgende natuurlijke moment (afschrijving, verbouwing etc.). Bijvoorbeeld stadions opnemen in de lijst sport en recreatie. De actualisatie zal naar verwachting niet tot grote wijzigingen van de bestaande lijsten leiden, maar er zullen mogelijk wel extra maatregelen aan de lijsten toegevoegd worden.
16
Publicatie Ministeriële Regeling (MR)
In de MR worden de volgende zaken vastgelegd: Terugverdientijdmethodiek: Dit is van belang wanneer u afwijkt van de EML of alle energiebesparende maatregelen in kaart brengt. Als een inrichting afwijkt van de toepasselijke erkende maatregelen en geen vergelijkbare of betere alternatieven heeft genomen, kan dit een reden zijn om alle energiebesparende maatregelen in kaart te brengen. Randvoorwaarden / parameters Financieringskosten Investeringskosten Energiebesparing Voorbeelden van alternatieve maatregelen Randvoorwaarden voor de informatieplicht In de MR kan worden vastgelegd wat er meegenomen mag worden in de berekening van de terugverdientijd. De MR biedt verder ruimte voor het opnemen van voorbeelden van vergelijkbare en betere maatregelen. Hiermee kan onderbouwd worden of een alternatieve maatregel vergelijkbaar of beter is dan een erkende maatregel.
17
Planning NU Check met de Wetchecker energiebesparing uw verplichtingen
Investeer in energiebesparende maatregelen Januari – juni 2019 Rapportagesysteem informatieplicht in werking Rapporteer uw genomen energiebesparende maatregelen in het rapportagesysteem Publicatie geactualiseerde Erkende Maatregelenlijsten Publicatie Algemene Maatregel van Bestuur Wet milieubeheer Publicatie Ministeriële Regeling 1 juli 2019 Laatste dag om uw genomen energiebesparende maatregelen te rapporteren
18
Verdere informatie: besparen/wetchecker-energiebesparing
19
Meer weten? Wet milieubeheer - informatieplicht:
Erkende Maatregelenlijsten: energie/energiebesparing/erkende-maatregelen/ Energie besparen bedrijven: besparen Voor vragen: contactmogelijkheden-op-een-rij
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.