De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018."— Transcript van de presentatie:

1 Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018

2

3 Opbouw De werking van de hersenen Het autisme spectrum
Verklarende theorieën Aanpak in de klas * structuur (in tijd, communicatie en dagelijks leven) * puzzel van vijf * visualiseren

4 De werking van de hersenen

5

6 Autisme is een informatieverwerkingsstoornis in de hersenen
Verwerking van informatie via de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) verloopt anders. Verwerking van emotionele prikkels

7 Wouter

8 Gedragskenmerken van autisme aan de hand van 5 gebieden
12/26/2018

9 Gebieden waarin gedragskenmerken worden onderverdeeld
Sociale interactie: omgang met andere mensen Verbale en non-verbale communicatie Flexibiliteit in gedrag en belangstelling Spel en verbeelding Zintuiglijke prikkelverwerking en waarneming.

10 Het autismespectrum Van DSM IV naar DSM V:
Van verschillende vormen van autisme naar “een autisme spectrum stoornis”

11 Verklaringen 1. Centrale Coherentie (CC) 2. Executieve Functies (EF)
3. Theory of Mind (TOM)

12 Deel of geheel?

13 Centrale Coherentie

14 Marieke

15 Executieve functies

16 Dik

17 Werkstuk maken Weektaak maken Aankleden bij gym

18

19 Theory of mind

20 Arjan en Marieke

21

22 Wat hebben kinderen met autisme nodig in de klas?
Structuur in tijd en communicatie Structuur in activiteit: Geef me de vijf Visuele ondersteuning

23 Structuur in tijd

24 Structuur in communicatie
Geef de leerling de tijd om de informatie te verwerken “puzzeltijd” Beperk wat je zegt tot de kern; korte zinnen Vermijd dubbelzinnig en figuurlijk taalgebruik Stel geen vraag als je geen “nee” wilt horen Laat de leerling weten wat je wel wilt zien, niet wat je niet wilt zien Zorg dat de leerling je kan horen en zien als je tegen hem praat

25 Structuur in activiteit Puzzel uit: Geef me de 5 van C. de Bruin
Wat moet er gebeuren? Waar moet ik het doen? Hoe moet ik dat doen? Met wie moet ik het doen? Wanneer moet het af zijn?

26 Visualiseren verwerken van verbale informatie is moeilijker
beelden blijven beter hangen de zelfstandigheid wordt bevorderd non-verbale hulp (plaatjes of tekst ) is makkelijker af te bouwen dan verbale ondersteuning (woorden)

27 Omgeving beter begrijpen door gebruik te maken van visualisaties door middel van
Pictogrammen/plaatje/tekst gebruiken als geheugensteun Werken met (individueel) weekoverzicht of dagprogramma Aangeven van volgorde van handelingen binnen een activiteit (bijv. rekentaak, aankleden gym) Creëren van vaste plekken voor vaste activiteiten

28 Samenvatting en conclusie
Door de andere hersenwerking heeft een “normale” aanpak vaak onvoldoende effect Aanpassingen zijn nodig in: - Tijd, communicatie, activiteit - Het gebruiken van visuele ondersteuning

29 Vragen?


Download ppt "Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018."

Verwante presentaties


Ads door Google