Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDominique Isaac Lemelin Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018
3
Opbouw De werking van de hersenen Het autisme spectrum
Verklarende theorieën Aanpak in de klas * structuur (in tijd, communicatie en dagelijks leven) * puzzel van vijf * visualiseren
4
De werking van de hersenen
6
Autisme is een informatieverwerkingsstoornis in de hersenen
Verwerking van informatie via de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) verloopt anders. Verwerking van emotionele prikkels
7
Wouter
8
Gedragskenmerken van autisme aan de hand van 5 gebieden
12/26/2018
9
Gebieden waarin gedragskenmerken worden onderverdeeld
Sociale interactie: omgang met andere mensen Verbale en non-verbale communicatie Flexibiliteit in gedrag en belangstelling Spel en verbeelding Zintuiglijke prikkelverwerking en waarneming.
10
Het autismespectrum Van DSM IV naar DSM V:
Van verschillende vormen van autisme naar “een autisme spectrum stoornis”
11
Verklaringen 1. Centrale Coherentie (CC) 2. Executieve Functies (EF)
3. Theory of Mind (TOM)
12
Deel of geheel?
13
Centrale Coherentie
14
Marieke
15
Executieve functies
16
Dik
17
Werkstuk maken Weektaak maken Aankleden bij gym
19
Theory of mind
20
Arjan en Marieke
22
Wat hebben kinderen met autisme nodig in de klas?
Structuur in tijd en communicatie Structuur in activiteit: Geef me de vijf Visuele ondersteuning
23
Structuur in tijd
24
Structuur in communicatie
Geef de leerling de tijd om de informatie te verwerken “puzzeltijd” Beperk wat je zegt tot de kern; korte zinnen Vermijd dubbelzinnig en figuurlijk taalgebruik Stel geen vraag als je geen “nee” wilt horen Laat de leerling weten wat je wel wilt zien, niet wat je niet wilt zien Zorg dat de leerling je kan horen en zien als je tegen hem praat
25
Structuur in activiteit Puzzel uit: Geef me de 5 van C. de Bruin
Wat moet er gebeuren? Waar moet ik het doen? Hoe moet ik dat doen? Met wie moet ik het doen? Wanneer moet het af zijn?
26
Visualiseren verwerken van verbale informatie is moeilijker
beelden blijven beter hangen de zelfstandigheid wordt bevorderd non-verbale hulp (plaatjes of tekst ) is makkelijker af te bouwen dan verbale ondersteuning (woorden)
27
Omgeving beter begrijpen door gebruik te maken van visualisaties door middel van
Pictogrammen/plaatje/tekst gebruiken als geheugensteun Werken met (individueel) weekoverzicht of dagprogramma Aangeven van volgorde van handelingen binnen een activiteit (bijv. rekentaak, aankleden gym) Creëren van vaste plekken voor vaste activiteiten
28
Samenvatting en conclusie
Door de andere hersenwerking heeft een “normale” aanpak vaak onvoldoende effect Aanpassingen zijn nodig in: - Tijd, communicatie, activiteit - Het gebruiken van visuele ondersteuning
29
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.