Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor Alexander Baert Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Algemene ledenvergadering 8 maart 2018
Adoptie van de Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning. Doorontwikkeling van thuisondersteuning; formuleren en uitvoeren van een ontwikkelagenda bij die code. Minstens vier lijnen: 1.Financieringsvormen: hoe kan een gemengd model van particulier en publiek gefinancierde ondersteuning eruit zien? 2. Kostprijsberekening: langs de intenties van de AMvB reele prijzen een rekenmodel ontwikkelen, laten ‘legaliseren’ en publiceren 3. Vernieuwende huisondersteuning. Hoe kan de arbeidsproductiviteit verhoogd worden? Optimalisering fysieke en logistieke personeelsinzet, toepassing domotica en andere hulpmiddelen 4. Onderzoek aan het overhevelen van ziekenhuisbehandelingen naar thuis en hoe dat te organiseren. Denk aan nierdialyse, verdergaande MSVT,
2
Agenda alv 8 maart 2017 2. Vaststellen agenda
1. Opening, mededelingen 2. Vaststellen agenda 3. Notulen algemene ledenvergaderingen 16 november 2017 (bijlage) 4. Actualiteiten, o.a.: - Kwaliteitskaders - Arbeidsmarktagenda 5. HbH schaal (mondeling, aan de hand van een uitgebreide presentatie) Bijlagen: - Reactie Ten Holter Noordam advocaten over ongelijke beloning voor hetzelfde werk - Concept tekst artikel 3.2 A CAO-VVT (cf. SOVVT 18 januari 2018) - Ter informatie: intentieverklaring sociale partners 6. Voorbereidingen voor een nieuwe cao vvt - Voorstellen eerste en tweede onderhandelaar - Bespreking notitie Voorbereidingen komende cao-onderhandelingen (bijgevoegd) - Toelichting bij de OVA-ruimte en overloop financieel beslag CAO VVT (bijgevoegd) 7. Rondvraag 8. Sluiting
3
Kwaliteitskaders Verpleeghuiszorg Wijkverpleging
Volop in de doorontwikkeling; 2017: basisveiligheidsindicatoren, zelf-assessmenttool leren & verbeteren etc. 2018: landelijk context gebonden norm voor personeelssamenstelling, waaier meetinstrumenten cliëntervaringen etc. Wijkverpleging Kwaliteitskader is inmiddels verschenen en zijn we aan het bestuderen. Opdracht aan BTN: verbinding maken tussen kwaliteitskader verpleeghuiszorg en wijkverpleging voor zorg thuis vanuit de Wlz.
4
Wijkverpleging Nieuwe bekostigingssystematiek vanuit NZa in ontwikkeling Voorspelling kunnen maken op basis van cliëntgroepen over de verleende zorg. Politieke druk voor nieuw bekostigingssysteem kan zorgvuldigheid in de weg zitten. Extra onderzoek vanuit VWS naar ongecontracteerde zorg. Monitor BTN naar contractering Gesprekken met individuele zorgverzekeraars over inkoop Schrapsessies; (Ont)regel de zorg
5
Arbeidsmarktagenda 2023 Aan het werk voor ouderen
Bijeenkomst regiegroep 22 februari Prioriteiten arbeidsmarktagenda 2018 Vergroten van instroom van zorgprofessionals Zij-instroom, herintreders, stages wijkverpleging Behoud van zorgprofessionals Verlagen werkdruk, vergroten autonomie, anders organiseren van werk en inzet technologie BTN is trekker van het cluster ‘Werken nu en in de toekomst’ Projecten gericht op behoud van zorgprofessionals
6
HbH schaal Voorgeschiedenis en context
Wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan Beeld van de huidige situatie Wat is een reële kostprijs? Voorstel voor ALV op 8 maart 2018 Voorbereiding nieuwe CAO
7
Voorgeschiedenis en context
Afspraak cao-VVT 2014 – 2016: invoering nieuwe loonschaal HbH, als er een AMvB komt die ertoe leidt dat gemeenten verplicht worden om reële tarieven te hanteren. Deze AMvB is per 1 juni 2017 van kracht geworden. Om de waarborg ten aanzien van goede toepassing door gemeenten van de AMvB te creëren zijn op 11 juli afspraken gemaakt tussen de cao-partijen, VNG en het ministerie van VWS.
8
BTN-uitgangspunten voor invoering
ALV BTN 13 september 2017: akkoord met hbh-schaal onder voorwaarden en opdracht aan BTN-bestuur Nauwgezette monitoring gemeenten op toepassing AMvB Aanspreken VWS en VNG op verantwoordelijkheden in het kader van interbestuurlijk toezicht; VWS moet daarvoor ook voldoende capaciteit vrij maken Verbeterde voorwaarden voor maken van afspraken tussen gemeenten aan aanbieders: voldoende financiële compensatie voor gemeenten Afspraken maken met gemeenten over budgetten voor sociaal domein Afbakening reikwijdte hbh
9
Wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan? Het kostprijsmodel
We hebben een kostprijsmodel (rekentool) ontwikkeld waarmee aanbieders hun kostprijs en gemeenten hun tarief inzichtelijk kunnen maken. Dit kostprijsmodel is goedgekeurd en verspreid door alle partijen in de Regiegroep, inclusief VNG en VWS. Het kostprijsmodel bestaat uit een aantal vaste componenten (o.a. loonschaal, werkgeverslasten, pensioenkosten, kosten voor scholing en verlof) en uit enkele variabele elementen waaronder % ziekteverzuim, reiskosten en % overhead / improductieve uren en opslag risico en de systematiek van indexatie. In de vaste componenten zijn de percentages voor 2018 aangepast. Het gesprek met gemeenten over de hoogte van het tarief moet gaan over de variabele elementen.
10
Wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan? De monitor
We hebben een monitor uitgezet onder onze leden om in kaart te brengen of de AMvB gemeenten ertoe heeft bewogen om reële, kostprijs dekkende tarieven vast te stellen. Belangrijkste vragen: - Welke leden hebben te maken met aanbestedingen/ contractverlengingen waarop de AMvB van toepassing is? - Wat is de hoogte van de eindprijs die de gemeente betaalt voor HbH? - Is er een afspraak gemaakt over herijking van het tarief op basis van nieuwe loonschalen per (vermoedelijk) ?
11
Wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan
Wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan? De regiegroep AMvB reële prijs Wij hebben zitting genomen in de regiegroep Monitoring Aanbestedingen. In deze regiegroep is een proces ingericht om signalen over gemeenten die zich niet aan de AMvB houden te laten beoordelen door een onafhankelijk deskundige, dr. Jan Telgen. In deze regiegroep zitten vertegenwoordigers van VWS, VNG, NDSD, BTN, ActiZ, FNV en CNV. In de afgelopen weken hebben wij ook een coalitie gevormd met ActiZ, FNV en CNV: bundeling van krachten om druk op VWS en VNG te vergroten. De coalitie is later uitgebreid met NU’91 en FBZ. Sociale partners geven gezamenlijk aan dat ze de invoering van de hv-schaal en de daarvoor benodigde tarieven tot een goed einde willen brengen.
12
Wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan? Input van leden
Er is een BTN-commissie Wmo opgericht voor de vraagstukken die spelen rond HbH-schaal en de AMvB reële tarieven. Input vanuit deze commissie is gebruikt in de Regiegroep Communicatie: we houden leden op de hoogte van de uitkomsten van de Regiegroep en de monitoring van gemeenten. In nieuwsbrieven en directi s is bij herhaling aandacht geschonken aan de instrumenten om met de gemeenten tot de juiste tarieven te komen: rekentool en de escalatieladder monitoring-toezicht Regiegroep/VWS.
13
Beeld van de huidige situatie:
De nieuwe HV-loonschaal is alleen van toepassing op contracten waarop de AMvB Reële prijs van toepassing is, d.w.z. de AMvB reële prijs is van toepassing op aanbestedingen of verlengingen die na juni 2017 zijn aangekondigd. Voor zover bij ons bekend zijn 18 leden van BTN sinds 1 juni betrokken bij een aanbesteding of verlenging van een HbH-contract waarop de AMvB Reële prijs van toepassing is.
14
Beeld huidige situatie, kostprijzen
18 leden hebben de tarieven van gemeenten betreffende 167 aanbestedingen naar ons gestuurd. De gemiddelde kostprijs op basis van het ingevulde kostprijsmodel was in deze aanbestedingen HH1 € 23,08 per uur en voor HH2 € 26,43.
15
Beeld huidige situatie, tarieven
Samen met ActiZ hebben wij in kaart gebracht welke tarieven gemeenten hanteren bij nieuwe aanbestedingen en verlengingen van HbH. Hieruit blijkt dat minstens 125 gemeenten tarieven hanteren die onder de € 24,- per uur liggen. 13 gemeenten hanteren tarieven boven de € 24,- 10 gemeenten hanteren resultaatfinanciering.
16
Beeld huidige situatie, monitor
De monitor HbH is uitgezet onder alle leden van BTN. Ingevuld door 9 leden over 97 gemeenten.* Het oordeel van leden over het tarief in deze gemeenten in verhouding tot kostprijs aanbieder: 27 gemeenten break even 13 gemeenten onder kostprijs 5 gemeenten goed (voor de overige 52 gemeenten is het niet ingevuld). *Stand van zaken op 6 maart Op 7 maart 2018 heeft BTN nieuwe gegevens voor de monitor ontvangen, deze worden nog verwerkt.
17
Beeld huidige situatie, regiegroep
ActiZ en BTN hebben in eerste instantie 7 casussen voorgelegd. Er worden vervolgens wekelijks nieuwe casussen voorgelegd. Bij vijf van de eerste zeven casussen heeft onafhankelijk deskundige prof. dr. Telgen geoordeeld dat bij de aanbesteding niet is voldaan aan de eisen vanuit de AMvB ‘Reële Prijs’. De aangeschreven gemeente wordt verzocht om vervolg te geven aan de onderzoeksbevindingen en voor 10 maart 2018 kenbaar te maken aan VWS op welke wijze zij dit zullen doen. Op 7 maart gebeld met VWS: nog geen reacties van gemeenten ontvangen. Er gaat een herinnering uit. Op basis van de berichten van de betreffende gemeente zal het Ministerie van VWS beoordelen of er aanleiding is om, in het kader van de rol als interbestuurlijk toezichthouder, vervolgstappen moeten worden ondernomen.
18
Beeld huidige situatie, regiegroep
VWS heeft tevens een brief gestuurd naar alle gemeenten in Nederland waarin nogmaals gewezen wordt op de ondersteunde hulpmiddelen en de onderzoeksprocedure van de Regiegroep. De lessen die uit de onderzochte signalen kunnen worden getrokken voor de toepassing van de AMvB, zullen dit voorjaar worden samengebracht in een eindrapportage.
19
Wat is een reële kostprijs?
Absolute bedragen uitdragen onverstandig: voor je het weet wordt zo’n bedrag leidend en wordt er naartoe gerekend; bovendien niet ACM-proof (mededingingswetgeving). Rekentool -> op basis van huidige loonschaal HH1: minimale loon- en bedrijfskosten tussen €24,00 en €25,00. Op basis van nieuwe loonschaal tussen €25,00 en €26,50. Kostenstijging komende 5 jaar: 18-22%, rekening houdend met in/uitstroom, indexering en ingroei in hbh-schaal. Minimale loon- en bedrijfskosten HH1 in 2023: €29,50. Ter vergelijking: huidig Wlz-tarief is €31,09.
20
Stand van zaken op dit moment
Een relatief groot aantal gemeenten lijkt niet op de hoogte te zijn van de afspraken over de AMvB, de nieuwe loonschaal, en/of de rekentool VWS benadert gemeenten in het kader van interbestuurlijk toezicht VNG informeert gemeenten over de werking van de AMvB reële kostprijs en de afspraken over de nieuwe loonschaal Een deel van de gemeenten geeft aan nieuwe tarieven te hanteren zodra hbh-schaal is ingevoerd. Een klein aantal gemeenten hanteert al hoger tarief vooruitlopend op hbh-schaal
21
Overwegingen: Voor: Aantal treden FWG 10 ligt onder het minimum loon
Er is sprake van een sterke coalitie van sociale partners; waarmee we richting gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren kunnen optrekken. Er is een veranderd besef dat we elkaar nodig hebben en elkaar kunnen versterken met als doel de negatieve loon-prijs-spiraal te doorbreken. Sociale partners willen door met regiegroep en toezichtsladder en willen dat zo nodig afdwingen. VNG en VWS onderschrijven de afspraken Er moet sprake zijn van een cao-afspraak om gemeenten te ‘dwingen’ een goed tarief vast te stellen Geen afspraak over nieuwe loonschaal heeft grote consequenties voor positie BTN en voor andere trajecten waaronder CAO-onderhandelingen en Arbeidsmarktagenda Krappe arbeidsmarkt, goed werkgeverschap en imago Tegen: In groot aantal gemeenten moeten de tarieven op orde worden gebracht
22
Voorstel aan ALV, bestuurlijk advies
Op grond van de volgende doorslaggevende overwegingen komen wij tot het volgende advies: Coalitie van sociale partners: kans om tot goede tarieven te komen. Samen optrekken is beter dan als (relatief kleine partij) alleen staan. Uiteindelijk houden we de loonontwikkeling niet tegen. Positie BTN en BTN-leden in zwaar weer als we “nee” zeggen. Het niet invoeren van de nieuwe loonschaal geeft gemeenten vrij spel om lage tarieven te blijven vaststellen. Als we doorbraak loon-prijs-spiraal willen bewerkstelligen, ligt uitvoering geven aan het bestuurlijk akkoord voor de hand De krappe arbeidsmarkt en het feit dat FWG 10 ‘onder water staat’ leidt ertoe dat we sowieso met een kostenstijging te maken krijgen
23
Nadere afspraken sociale partners invoering hbh-schaal
Met CNV, FNV, ActiZ, NU’91 en FBZ zal een intentieverklaring ondertekend worden waarin wordt uitgesproken dat we elkaar steunen en al het nodige zullen doen om goede tarieven te bewerkstelligen. Loonschaal wordt ingevoerd in AMvB-plichtige gemeenten en AVV wordt aangevraagd. Werkgevers hebben tot tijd om goede prijsafspraken te maken met gemeenten daar waar het nu nog niet het geval is Elke werkgever die handelt in een AmvB plichtige gemeente, heeft daarbij het recht om de onderhandelingen met die gemeente en de onderhandelingsresultaten daarvan (anoniem) ter beoordeling voor te leggen aan de regie- en monitoringgroep Medewerkers krijgen uiterlijk per met terugwerkende kracht hbh-schaal uitbetaald. In gemeenten waar de tarieven al op basis van de AMvB en hbh-schaal rond zijn, wordt hbh-schaal direct uitbetaald.
24
Voorstel aan ALV, advies
Alles overwegende luidt het bestuurlijk advies om akkoord te gaan met: Invoering Hbh-schaal per (stapsgewijs, gekoppeld aan AMvB-plicht) Verplichting uitbetaling loonsverhoging afhankelijk van toepassing AMvB, maar uiterlijk (inclusief nabetaling)
25
Vervolg agenda Algemene ledenvergadering:
6. Voorbereidingen voor een nieuwe cao vvt
26
Voorbereidingen nieuwe CAO
1 april loopt cao af (wel nawerking) Gesprekken over nieuwe cao eind februari gestart en ingepland tot eind april (wekelijks) Anders vormgegeven proces, externe begeleiding Werkgevers: ActiZ en BTN; vakbonden: CNV, FBZ, FNV, Nu’91 Delegatie BTN: twee leden stellen zich voor OVA-ruimte na 20/3 bijgesteld op basis van Sociaal economisch plan. Nu: 3,3% Diverse inhoudelijke issues en suggesties (zie notitie) Voorgesteld besluit:
27
Voorgesteld besluit: Instemmen met de bemensing van de cao- onderhandelingsdelegatie (Kars Hazelaar, Opella; Hans Smit, Actief Zorg). Het mandaat van de delegatie vaststellen: afsluiten van een onderhandelaarsakkoord (nagenoeg) binnen de OVA-ruimte, waarbij zoveel als mogelijk binnen het kader van deze notitie wordt gebleven. De reservedatum van 10 april 2018 handhaven als datum voor eventueel noodzakelijk extra overleg in ALV-verband over de nieuwe cao.
28
Vervolg agenda Algemene ledenvergadering:
7. Rondvraag 8. Sluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.