De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD"— Transcript van de presentatie:

1 Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Gebruik van dit materiaal alleen met uitdrukkelijke toestemming van stichting leerKRACHT

2 Het Bord in de Klas – waarom en hoe?
Waarom het bord in de klas Met de leerKRACHT-aanpak creëer je op school een cultuur van elke dag samen een beetje beter. Binnen de leerKRACHT-aanpak staan vier instrumenten centraal. Deze zie je op de volgende pagina Eén van de instrumenten is de bordsessie. Leraren gebruiken het verbeterbord om samen doelen te stellen en successen te vieren. Tot onze verbazing zagen we diezelfde leraren het verbeterbord ongevraagd mee de klas in nemen. In deze module leer je hoe je zelf in een aantal stappen hoe je kunt starten met het Bord in de Klas Met het leerKRACHT verbeterbord in de klas kun je samen met de leerlingen doelen stellen, zorgen dat iedereen gehoord wordt en op deze manier werken aan betrokkenheid en onderwijsverbetering Het bord kan in principe door iedere leraar gebruikt worden. In het basisonderwijs in je groep. En in het VO/MBO zien we de beste resultaten in mentor/SLB lessen, maar het kan ook in vaklessen Starten met het bord Op de pagina 4 zie je de standaard opzet van het verbeterbord. Je kunt direct het hele bord introduceren, maar het is ook mogelijk om het bord deel voor deel op te bouwen Je kunt klein beginnen met de smiley’s en de successen. Dat is vaak een goed bord om ervaring mee op te doen Als dat goed werkt kun je het bord uitbreiden tot het hele leerKRACHT-bord met de smiley’s, successen, doelen, acties en planning. Die doelen en acties bespreek je dan 1x per week terwijl je de smiley’s en successen dagelijks blijft doen Wie leidt de bordsessie? Als je succesvol met het bord wilt werken, moet je eerst veiligheid creëren en vaardigheden trainen. Daarom start je zelf als leraar met het leiden van de bordsessie Na een aantal keren willen leerlingen graag zelf de bordsessie leiden. Laat één de bordsessie leiden, één de pen vasthouden en één de tijd in de gaten houden Blijf de leerlingen coachen om hier steeds beter in te worden Aan de slag De volgende stap is simpel: beginnen. Succes met je eerste bordsessie in de klas

3 Gezamenlijk lesontwerp
Vier instrumenten zijn de basis van de leerKRACHT-aanpak Het ‘Bord in de Klas’ is een combinatie van de Bordsessie en de Stem van de Leerling Bordsessie Gezamenlijk lesontwerp Stem van de leerling Lesbezoek en Feedback Bordsessie (BS) Effectieve, korte werksessies, waarin leraren en schoolleiding wekelijks (leerling)resultaten bespreken, doelen bepalen en verbeteracties afspreken. Gezamenlijk lesontwerp (GL) Vertaling van de doelen van het bord naar de dagelijkse lespraktijk. Leraren bereiden samen lessen voor, bepalen per les wat ze willen bereiken en innoveren zo het onderwijs. Lesbezoek+Feedback (LB+FB) Leraren observeren bij elkaar of het bij GL beoogde effect op de leerlingen wordt behaald en bespreken dit samen na. Stem van de leerling (LL) Inspiratiebron voor de verbetering. Leerlingen geven leraren feedback over het onderwijs en doen suggesties voor verbeteringen.

4 Standaard verbeterbord inclusief standaardvolgorde
X Standaardvolgorde Doelen Acties Resultaten per periode Starten met het leerKRACHT verbeterbord kan door bijv. eerst aandacht te besteden aan de check-in en de successen en vervolgens uit te breiden naar de doelen, acties en planning. Doel Norm P1 P2 P3 Wat? Wie? Deadline Status Planning Check-in Successen

5 Voorbeelden van bord in de klas (1 van 2)
Obs de Musselhorst Obs de Musselhorst Obs de Noorderbreedte Obs de Driemaster

6 Voorbeelden van bord in de klas (2 van 2)
Imeldaschool College de Populier – mentorklas Mavo 3


Download ppt "Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD"

Verwante presentaties


Ads door Google