Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGabriël Maas Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Proces Specialistische Jeugdhulp Lokale teams 28 juni2016
2
Programma Doel Stand van Zaken Kern - wat verandert er
Proces - verwijzen specialistische jeugdhulp Rol toegang Leer- en ontwikkelprogramma Afsluiting toegang vervangen door toegang (loketten & lokale teams) Avo: gedaan (overal toegang, loketten en teams weggelaten)
3
doel Overzicht verwijsproces richting specialistische jeugdhulp.
Ontwikkeling en verandering: hoe zit dat? Rol en verantwoordelijkheid toegang scherp krijgen. Koppelen aan leer- en ontwikkeltraject / planning. Idem toegang……………… Avo: gedaan
4
Stand van zaken 8 juni 2016 besluit wethouders Jeugd regiogemeenten
1 juli = aanbesteding = implementatie- en oefenjaar = formele start
5
Kern Gezinsgericht & breed: werken met het perspectiefplan.
Ondersteuningsbehoefte van gezin centraal = ondersteuningsprofiel. En advies over intensiteit van de hulp Regisseur naast gezin = opdrachtgever van de hoofdaannemer. Gesprek over behalen resultaat.
6
Ondersteuningsprofielen
& intensiteiten
7
Rol toegang Perspectiefplan met gezin opstellen
Bepalen ondersteuningsprofiel Advies over intensiteit (indien haalbaar) Gezin kiest hoofdaannemer. toegang kan objectief advies geven. toegang vervangen door toegang (loketten & lokale teams) Avo gedaan
8
1 perspectiefplan Instrument
Het perspectiefplan is de basis om in te schatten wat nodig is aan ondersteuning en hulp vanuit het maatschappelijk domein. Het is een verwijs instrument richting spec. Jeugdhulp. Het is een beoordelingsinstrument op doelrealisatie Inhoud Het perspectiefplan beschrijft wat een gezin nodig heeft om op een volwaardige manier deel uit te kunnen maken van de samenleving. Het beschrijft de ondersteuningsbehoefte aan specialistische jeugdhulp en de gewenste resultaten. Het perspectiefplan beschrijft ook het functioneren op alle leefgebieden die voor het gezin van belang zijn. Het perspectiefplan geeft de keuze van het passende ondersteuningsprofiel en gewenste intensiteit weer. Onderscheid doel plan op inhoud (bolletje ) en als instrument (bolletje beoordelingsinstrument op doelrealisatie) Avo: aangepast
9
Avo > Timo heb je dit plaatje zodat je dit kan aanpassen
Ik heb hier op 15.6 een mail over gestuurd waarin de volgende opmerkingen. Kan e.e.a. aangepast? In de roos van de bloem staat gezin & regisseur, dat roept van alles op en maakt het er niet duidelijker op. Volgens mij moeten we regisseur weghalen, want we gaan immers uit van ouders, de jongeren, het gezin in regie?. De blaadjes van de bloem zouden eigenlijk moeten staan voor leefgebieden, maar doen dat niet. Soms gaat het niet om een leefgebied, maar om een aanbod of een probleem. Mijn voorstel is dan ook de blaadjes hier en daar anders te benoemen, te weten: Schuldhulpverlening wordt financien Huisarts wordt gezondheid Onderwijs blijft onderwijs Sportvereniging en vrije tijd wordt alleen vrije tijd Oudercursus wordt opvoeden en opgroeien Kinderopvang wordt huisvesting Specialistische jeugdhulp wordt veiligheid Familieberaad ondersteuning/netwerkberaad wordt werk & inkomen
10
2 profielen Ondersteuningsprofielen zijn gemeenschappelijke taal over de behoefte van het gezin aan specialistische jeugdhulp. Oude producten verdwijnen. Profielen aan de voorkant – resultaat aan de achterkant. Helder en overzichtelijk voor gezin en jeugdhulpaanbieders. Voordelen: eenheid in taal – resultaten koppelen – handig voor tarieven. Let op: maatwerk binnen profiel!!
11
Profiel 5 Jeugdige met ontwikkelings- en gedragsproblemen door kind factoren (psychiatrisch en/of somatisch) Ondersteuningsbehoefte Behoefte aan het verminderen problematiek en verbeteren van het functioneren jeugdige door middel van zorg en behandeling. Resultaat De kind factoren zijn dusdanig beïnvloed dat de jeugdige zich zo leeftijdsadequaat mogelijk ontwikkelt en functioneert, gebruik makend van zijn sterke kanten. De lijdensdruk van de jeugdige is sterk verminderd, hij voelt zich prettig in zijn leefomgeving. Ouders en andere betrokkenen hebben inzicht in de kind eigen factoren van de jeugdige, weten zijn gedrag te hanteren en zijn ontwikkeling optimaal te stimuleren (versterking eigen kracht ouders). Problematiek Aandachttekort Autisme / pervasieve ontwikkelingsstoornis Angststoornissen Bipolaire stoornis Delirium Depressie Eetstoornis Gedragsproblemen Persoonlijkheidsstoornis Schizofrenie Trauma
12
3 Intensiteit – advies Gericht op ontwikkeling en herstel
Gericht op duurzame ondersteuning Gericht op bezweren crisis Intensiteit = verfijning op inzet hulp binnen profiel Licht of zwaar “De afstand tot de oplossing” toegang kan advies geven. Hoofdaannemer bevestigt / stelt definitief vast, bij verschil van inzicht: contact!
13
Kan dit met het oog op aanbesteding. Wat voegt de info
Kan dit met het oog op aanbesteding? Wat voegt de info. Over tarieven toe voor dit moment? Kan m.i. ook weg. AVO ik zou dit laten staan, geeft een idee
14
Welke partij biedt welk ondersteuningsprofiel / intensiteit
4 hoofdaannemer Het gezin kiest zelf de hoofdaannemer Hier is overzichtelijke informatie beschikbaar Welke partij biedt welk ondersteuningsprofiel / intensiteit toegang mag objectief advies geven aan gezin – aanwijzing bij kwetsbare gezinnen. Let op willekeur / voorkeur / herleidbaar advies! toegang wordt opdrachtgever van de hoofdaannemer. Financiële afweging (want er is nu overzicht!) wordt daarmee wezenlijk onderdeel. Ook hier weer “toegang”. Graag aanpassen, is ook verwarrend omdat niet alle deelnemers zich hierin herkennen. Avo: gedaan
15
Welke regie Ook hier: Niet alle regie ligt bij de lokale teams. Deel A t/m B zou wellicht ook door klantamanagers/consulenten door toegang (loket) gedaan kunnen worden. Avo: laat hier maar discussie over ontstaan, het staat zo ook in de inkoopstrategie
16
Werkproces
17
Deel 1: Opstellen Perspectiefplan
Een perspectiefplan wordt door ouders en jeugdige zelf opgesteld. Hoe zien jullie dat voor je? Keuze ondersteuningsprofiel / intensiteit. Hoe zien jullie dit? To do: Doorontwikkelen Mens centraal voor perspectiefplan en ondersteuningsprofiel / intensiteit. Leren werken met deze instrumenten. Wordt vervolgd. Toekomst: Digitaal perspectiefplan in de cloud – gezin eigenaar? Hier komt een vraag aan de orde. Ik kan me voorstellen dat in dit deel van de presentative vnl. Info. Gegeven wordt en dat er aan het einde door jullie vragen gesteld worden. Dat is dan gelijk een opmaat naar de groepen. Dus : Hier nog schetsen zoals het de bedoeling is/ gezien wordt tot nu toe. Avo, verwerken we in ons verhaal
18
Deel 2: proces hoofdaannemer
Inschrijven = waarmaken dat resultaat kan worden behaald. Transformatieplan = organisatie herinrichten. Intake met gezin op basis van perspectiefplan en ondersteuningsprofiel. Intensiteit vastleggen. Behandelplan maken met resultaten benoemd. Hoofd- en onderaannemer. Avo, ik zou dit graag met de mensen in de zaal willen verkennen, wij doen een voorzet, zij reageren Vanaf hier worden processtappen beschreven, daarbij de volgende opmerkingen: Het proces gaat vooral over wat de hoofdaannemer/zorgaanbieder moet doen (“intake = intensiteit + behandelplan opstellen. Is rol hoofdaannemer). Daar wordt ook veel tijd aan besteed in deze presentatie. Ik verwacht dat de deelnemers veel meer gefocust zullen zijn op wat hún rol is (in relatie tot die hoofdaannemer en het gezin). Verzoek om de deze en de volgende dia’s meer vanuit die invalshoek op te stellen. En Deel 2 vooral in te zetten als proces toegang ipv procen hoofdaannemer.
19
Segment B en C Amsterdam
20
Segment B en C in Zaanstad
21
Stap 1: intake Intake = intensiteit + behandelplan opstellen.
Daarna: hoofdaannemer stuurt VOT voor bevestiging. Segment B = na go VOT, start binnen drie weken Segment C = na go VOT, start binnen zes weken Verantwoordelijkheid nemen in segment C voor moeilijke gezinnen. Mag wisselen van hoofdaannemer na overleg met toegang / Gezin. Lukt niet? Acceptatieplicht.
22
Stap 2: Behandelplan en Resultaat
Aanbieders verzamelen resultaat informatie. Doel is inzicht om gesprek goed te kunnen voeren. Vergelijkbaarheid. Management informatie. Alle partijen leveren op basis van dezelfde outcome criteria. De aanbieder wordt op kwaliteit beoordeeld en daarover gesprek = reflectief vermogen.
23
Stap 3: Hoofd- en onderaannemer
Eén aanbieder neemt verantwoordelijkheid voor het te behalen resultaat: de hoofdaannemer. De hoofdaannemer zet zo nodig andere specialisten in: de onderaannemer. De gemeente koopt bij de aanbieder het resultaat in. We sturen op dit resultaat: zowel als gemeente als door toegang (regie – opdrachtgeverschap)
24
Stap 4: afronding en wijziging
Bepalen van het resultaat. Het gesprek tussen gezin, toegang (opdrachtgever) en hoofdaannemer. Wijziging van profiel- en intensiteit. Vragen die hierop gaan komen zijn; hoe bepaal je resulaten, wie voert het gesprek met wie enz. Ook hier: toegang aanpassen. Avo: gedaan en ok
25
Ingezoomd: Bepalen resultaat
Welk resultaat? Rol toegang versus rol aanbieder en gezin Bepalen van de norm is complex. Daarom is gesprek cruciaal. Controle op behalen doelen Segment B = contractmanagement gemeente Segment C = contractmanagement + toegang (en indien mogelijk óók het gezin) Hier komt een taak voor de toegang om de hoek kijken. Wat is die rol precies, dat mis ik en dat is waar de deelnemers graag info/antwoorden over willen hebben. Avo: aangepast
26
Ingezoomd: het gesprek
Alle keuzes zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat gezin – toegang – hoofdaannemer met elkaar in gesprek raken over de inzet en het resultaat. Lukt het niet? Gesprek. Waarom lukt het niet? Gesprek. Geslaagd en effectief? Gesprek, want interessant. Daarmee een afronding van de inzet van specialistische jeugdhulp Einde opdrachtgever – opdrachtnemer relatie. toegang…………. Avo: gedaan
27
Ingezoomd: wijzigen Wijzigen van ondersteuningsprofiel altijd na overleg met toegang (= opdrachtgever) Wijzigen van intensiteit: Segment B: eenzijdig, maar VOT moet geaccordeerd Segment C: altijd overleg met toegang, maar VOT moet geaccordeerd Doel is dat hoofdaannemer verantwoordelijkheid neemt – op inhoud en op geld. Veranderende omstandigheden kunnen altijd worden uitgelegd én daarna geaccordeerd. Na deze dia graag een duidelijk overzicht/opsomming van wat vast staat, wat nog in ontwikkeling is, waar deelnemers nog invloed op hebben (en welke, tot wanneer, hoe georganiseerd/geborgd enz.) Pas daarna overstappen naar de vraagstukken rondom leertraject. Avo: gedaan, graag aanvullen (timo)
28
Wat staat er vast? Profielen en intensiteiten Hoofdaannemerschap
Tarieven Regie Rol toegang Gebruik perspectiefplan
29
Wat staat er niet vast? Werkwijze in de toegang Vorm perspectiefplan
Vorm van toegang Berichtenverkeer (administratie) Invulling van ondersteuning door toegang
30
leertraject Welke stappen zijn volgend jullie nodig in het leertraject in 2016/2017? Hoe kunnen we dat realiseren? Reminder: 2017 is oefenjaar, 2018 is formele start Misschien nog te vroeg om hier als kop “planning” te gebruiken. Centraal staat wat is er nodig. Pas daarna kunnen onderdelen in tijd gezet worden. Wel is duidelijk dat de start per is. Ook: voorstel misschien nog even weg laten. Dit gaat vanzelf uit deelnemers komen en evt. Kan het ter plekken ingebracht worden door jullie gekoppeld aan de vraag wat ervoor nodig is om te kunnen oefenen. Het lijkt mij belangrijk om zoveel mogelijk van onderop te genereren. Avo; aangepast
31
Planning: Richting start 2018
Werken met perspectiefplan / profiel / intensiteit. Leren omgaan met dit proces (inclusief wijzigingen). September – december 2016 Vanaf januari bij elke verwijzing in staat zijn om ‘schaduw te draaien’ Werken als opdrachtgever – wat komt erbij kijken. Januari – juni 2017 Specifieke rollenspelen richting hoofdaannemer, leren gesprek te voeren als opdrachtgever Doel: vanaf september 2017 volledig gereed Deze laatste dia kan mooi aansluiten bij gesprek wat na de vorige ontstaat. Misschien zelf goed om deze dia als afsluiting van de bijeenkomst te doen. Na de vorige dia is er al een mooie brug naar de groepen. De resulaten daarvan leveren input voor het vervolg. Deze dia is mooi concrete en zal aansluiten bij het eindresultaat uit de groepen.
32
afsluiting Welke adviezen wil je ons meegeven? Vergeten we dingen, waar kan het beter? Heb je vertrouwen in dit proces? Dank voor jullie aandacht.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.