De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier"— Transcript van de presentatie:

1 Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier
Het digitale orkest Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier Schakeldag 26 juni 2018

2 Inhoud voor vandaag Een geval uit de praktijk Wet- en regelgeving
Digitale voorzieningen en functionaliteiten Digitaal Stelsel Omgevingswet Eisen aan functioneren DSO

3 Een geval uit de praktijk en de betrokkenen
In deze workshop beginnen we in de praktijk. We kijken naar een initiatief van een kleine ondernemer. Vanuit dat initiatief kijken we naar de instrumenten. We doen dat voor de bestaande wetgeving en maken daarbij een vertaling naar de regels onder het stelsel van de Omgevingswet. Vervolgens leggen we een verbinding met bestaande digitale voorzieningen die op dit moment beschikbaar zijn. We inventariseren daarbij de functionaliteiten van die verschillende voorzieningen en de personen die van die voorzieningen gebruik maken. De functionaliteiten projecteren we dan op het digitaal stelsel Omgevingswet.

4 Rol initiatiefnemer Thijs heeft een droom: Als ik later groot ben begin ik een café in Rotterdam. 40 jaar later is het zover en kan Thijs dat café beginnen. Maar daar is wat werk voor nodig. Waar vinden we bruikbare info?

5 Rollen ambtenaar Myrthe: medewerker KCC Rogier: planmaker
Stan: bronhouder Toon: vergunningverlener 25/12/18

6 Rol dso maker Steven werkt bij het dso en is met zijn
collega’s bezig met het maken van de digitale ondersteuning zodat Thijs de info die hij nodig heeft op begrijpelijke wijze via zijn pc kan opvragen. 25/12/18

7 Wet- en regelgeving: Nu en straks

8 NU: Instrumenten met regels horeca
Rijksregelgeving: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Besluit omgevingsrecht (Bor) Regeling omgevingsrecht (Mor) Activiteitenbesluit milieubeheer Bouwbesluit 2012 Lokale regelgeving: Bestemmingsplan Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Even kort het huidig stelsel de revue laten passeren met als doel om het verschil tussen nu en straks weer te geven. Als we kijken naar het huidige stelsel, dan is er een aantal wetten van toepassing op deze casus. Kort gezegd gaat het om bouwen (planologisch en technisch). Die regels vind je terug in Wabo en Bouwbesluit. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Grondslag vergunningplicht bouwen Grondslag vergunningplicht afwijken bestemmingsplan Besluit omgevingsrecht (Bor) Grondslag vergunningplichtplicht gebruiken van bouwwerken Uitzonderingen vergunningplicht bouwen Uitzonderingen vergunningplicht afwijken bestemmingsplan Regeling omgevingsrecht (Mor) Indieningsvereisten vergunningen Wabo Activiteitenbesluit milieubeheer Grondslag meldingsplicht milieu Regels o.a. geluid, geur, lozingen riolering Bouwbesluit 2012 Regels bouwen en verbouwen Grondslag meldingsplicht gebruiken bouwwerken Regels over in stand houden en gebruiken bouwwerk Regels over gebruik van open erven Bestemmingsplan Bestemmen van gronden Regels over het gebruik van gronden en bouwwerken Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Regels over gebruik terras Regels openbare orde 25/12/18

9 STRAKS: Instrumenten met regels horeca
Omgevingswet Grondslag vergunningplicht bouwen Grondslag vergunningplicht afwijken omgevingsplan Besluit bouwwerken leefomgeving Aanwijzen vergunningplicht bouwen Uitzonderingen vergunningplicht afwijken omgevingsplan Regels over bouwen en verbouwen (H.4 en H.5) Regels over in stand houden (H.3) en gebruiken bouwwerken (H.6) Grondslag meldingsplicht gebruiken bouwwerken Regeling omgevingsrecht Indieningsvereisten vergunning bouwen Indieningsvereisten vergunning afwijken omgevingsplan In de Omgevingswet zijn de regels als volgt terug te vinden. 25/12/18

10 STRAKS: Instrumenten met regels horeca
Omgevingsplan Functies voor locaties Grondslag vergunningplicht gebruik van locaties Grondslag meldingsplicht gebruik van locaties Regels over het gebruik van locaties Grondslag vergunningplicht activiteiten horeca Grondslag meldingsplicht activiteiten horeca Regels activiteiten horeca (geluid, geur, lozingen) Regels over gebruik van open erven Regels over gebruik terras Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Regels openbare orde 25/12/18

11 Digitale voorzieningen en functionaliteiten
Wij maken een vergelijking naar bestaande digitale voorzieningen omdat daarin functionaliteiten zitten die voor het beantwoorden van de vragen in de casus relevant zijn. Deze vergelijking betekent niet dat deze functionaliteiten ook in het DSO zo zullen terugkomen. We gebruiken de afbeelding van een digitale voorziening als representatie van de functionaliteit.

12 Digitale voorzieningen : wetten.nl
Wet- en regelgeving van het Rijk is hier te lezen. Functionaliteit lezen 25/12/18

13 Digitale voorzieningen: Ruimtelijkeplannen.nl
Lezen van bestemmingsplan Tonen van regels in kaartbeeld Functionaliteit gebiedsgericht zoeken 25/12/18

14 Digitale voorzieningen : Activiteiten Internet Module
Vergunningcheck milieu Opstellen en indienen van melding Activiteitenbesluit Genereren van overzicht regels Activiteitenbesluit Functionaliteit check 25/12/18

15 Digitale voorzieningen:Omgevingsloket online
Vergunningcheck Wabo en Waterwet Verbinding met AIM voor vergunningcheck milieu Opstellen en indienen van aanvraag Wabo Opstellen en indienen van meldingen Bouwbesluit 2012 Functionaliteit aanvragen/melden 25/12/18

16 Digitale voorzieningen : Bouwbesluit online
Genereren van overzicht regels bouwen en verbouwen Bouwbesluit 2012 Functionaliteit gestructureerd zoeken 25/12/18

17 Digitaal Stelsel Omgevingswet

18 Niveaus binnen het dso DSO-LV DSO-lokaal Rijk Provincies Waterschappen
In deze plaat is eenvoudig de verhouding tussen alle partijen die verantwoordelijk zijn voor het DSO weergegeven. Centraal staat de landelijke voorziening. Kortgezegd is dit het centrale platform waar alle op aansluit. De initiatiefnemer die informatie zoekt. En de overheid die informatie in de vorm van instrumenten of producten aanbiedt. Iedere bestuurslaag heeft dan ook eigen verantwoordelijkheden binnen het DSO. Iedere bestuurslaag heeft namelijk eigen instrumenten. En die instrumenten worden in een digitale omgeving gemaakt. Zo heeft bijvoorbeeld iedere gemeente een systeem voor het opstellen van ruimtelijke plannen en een backofficesysteem voor het afhandelen van vergunningaanvragen. De koepels van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen kunnen voor hun leden centrale voorzieningen organiseren zodat de leden dit niet allemaal individueel hoeven te doen. Hierbij uitleggen dat in dit stelsel drie lijnen worden ontsloten: 1: Van plan tot publicatie, hierbij gaat het om de aanbiederskant: Opstellen of wijzigen omgevingsdocumenten Maken toepasbare regels Bekendmaken of kennisgeven Uitvoeren toepasbare regels 2: Van idee tot indiening, hier gaat het tevens om de aanbiederskant: Oriënteren Behandelen aanvragen en meldingen Checken Opstellen aanvragen / meldingen 3: Van vraag tot informatie, hier gaat het om de afnemers kant. In ons geval gat het dan om Thijs die een vraag heeft naar informatie en daar digitaal naartoe geleid wordt Koepel- voorzieningen DSO-lokaal Gemeenten

19 Het dso in schema Hoe het Dso er precies uit komt te zien, dat is nog volop in ontwikkeling, daar kunnen we nu nog niets over zeggen. Maar dit is schematisch de opzet die de hoofdarchitect heeft verwoord. Dit is een figuur die veel wordt gebruikt om de opzet van het DSO te verbeelden. In deze figuur staan de aanbieders aan het DSO aan de rechterkant. Aan De linkerkant staan de afnemers. De gekleurde vlakken daartussen geven schematisch de onderdelen van het DSO weer. Sommige onderdelen maken deel uit van de landelijke voorziening, sommige van de koepelvoorzieningen en sommige van de lokale voorzieningen. Wij gebruiken dezelfde denkwijze, maar maken die voor deze sessie concreter. 25/12/18

20 1: het kunnen lezen van wet- en regelgeving
dan teruggrijpende op onze casus, betekent dit het volgende. Als we de technische U die we 1 sheet eerder hadden vertalen in een schema die we zien, dan komen de eerdere functionaliteiten uit het huidige stelsel terug in het DSO. Dat zie je terug in het ovaal. Dat is wat we noemen ‘het huidig dienstverleningsniveau’. Als het gaat om Rijksregels (inclusief een selectie van de bruidsschat) en Provinciale regels dan zullen die bij inwerkingtreden van de Wet in het dso terug te vinden zijn. Maar daarnaast is er een ambitie om het dso. Hierna een beschrijving: Centraal zetten we een aantal functionaliteiten van het digitaal stelsel. Dit zijn de functionaliteiten die we zojuist binnen het huidige stelsel hebben gezien. 1: het kunnen lezen van wet- en regelgeving 2: het via een kaartbeeld kunnen vinden van regels 3: het kunnen lezen van regels op grond van selectiecriteria 4: het kunnen checken of voor een activiteit en vergunning moet worden aangevraagd of melding gedaan 5: het kunnen indienen van een vergunningaanvraag of melding Dat zijn ook de functionaliteiten die in de Omgevingswet (afdeling 16.1) en Omgevingsbesluit in hoofdstuk 12 terugkomen. Aan de bovenzijde plaatsen we de aanbieders aan het stelsel. Dit zijn de overheden die regels aanbieden met betrekking tot onze casus. Aan de onderzijde de afnemers. Dat zijn burgers, bedrijven of anderen die iets willen weten over of iets willen doen in de fysieke leefomgeving. Als de afnemers informatie zoeken noemen we dat oriënteren. Via dit proces kan de afnemer informatie ophalen uit de functionaliteiten: Afnemers willen soms weten of ze voor het initiatief dat zij willen realiseren vergunningen moeten aanvragen of meldingen moeten doen. Dit kan via de functionaliteit: Als er dan een vergunning moet worden aangevraagd of een melding moet worden gedaan moet de afnemer deze ook kunnen aanvragen of indienen. Dit kan via de fucntionaliteit: Bij deze laatste functionaliteit loopt de informatiestroom tegengesteld aan die van oriënteren en checken. De afnemer vult het formulier in en verstuurt dit via het DSO naar het bevoegd gezag. De bevoegd gezagen moeten aangesloten zijn op het DSO en de zaaksystemen van de organisaties moeten de aanvraag in behandeling kunnen nemen. Om goed te kunnen functioneren stellen de functionaliteiten oriënteren, checken en opstellen aanvragen/meldingen eisen aan de producten die door de aanbieder worden aangeboden. 1: het kunnen lezen van wet- en regelgeving stelt eisen aan de wijze waarop het product door de aanbieder beschikbaar wordt gesteld. 2: het via een kaartbeeld kunnen vinden van regels maakt noodzakelijk dat het product geometrisch ontsloten wordt. Alleen dan kunnen regels locatiespecifiek worden getoond. stellen eisen aan de wijze waarop de regels in de producten worden geordend en bij het checken en indienen geldt dat het taalgebruik van de regels moet aansluiten bij het taalniveau van de afnemer. De regels moeten voor deze functionaliteiten toepasbaar gemaakt worden. 25/12/18

21 Eisen functioneren DSO
Om zaken eenduidig en herkenbaar te kunnen terugvinden zullen er minimaal vereisten over vormgeving en structuur moeten worden opgenomen.

22 Vragen van afnemer aan DSO
Oriënteren Plannen en besluiten van overheid kunnen lezen Locatiegericht kunnen zoeken Selectief kunnen zoeken Checken Regels in begrijpelijke taal Conclusies die aansluiten bij de vraag Opstellen aanvragen/meldingen Geen overbodige vragen 25/12/18

23 Eisen van DSO aan instrumenten
Oriënteren Beschikbaar stellen Geometrisch ontsluiten Toepasbare regels Checken Opstellen aanvragen/meldingen 25/12/18

24 Meer weten over de Omgevingswet?
Stel uw vraag via: Volg ons Twitter: #slag-sessies LinkedIn: Aan de slag met de Omgevingswet


Download ppt "Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier"

Verwante presentaties


Ads door Google