De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwalitatief onderzoek PI Zwaag November 2014 – februari 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwalitatief onderzoek PI Zwaag November 2014 – februari 2015"— Transcript van de presentatie:

1 Kwalitatief onderzoek PI Zwaag November 2014 – februari 2015
Naam: Lisette Bijma Hogeschool van Amsterdam Opleiding: Verpleegkunde

2 Belang onderzoek Onderzoek binnen justitie Gezondheidszorgvisie DJI: “DJI draagt in haar inrichtingen zorg voor een doeltreffende, doelmatige en op de patiënt gerichte gezondheidszorg, waarvan de kwaliteit gelijkwaardig is aan de gezondheidszorg in de vrije maatschappij, rekening houdend met de bijzondere situatie van de vrijheidsbeneming.”

3 Onderzoek Doel: Kwaliteit van zorg binnen een PI in Nederland onderzoeken Onderzoeksvraag: Hoe ervaren gedetineerden de medische zorg in een penitentiaire inrichting?

4 Kwaliteit van zorg Een verbeterproces waarin de behandeling overeenkomt met de verwachting van de patiënt

5 4 hoofdthema’s Informatievoorziening: Afhankelijkheid, geen communicatiemiddelen beschikbaar; Bejegening: gedrag, behandelingsrelatie; Toegeleiding; Kwaliteit van zorg.

6 Methode Onderzoeksgroep: in- /exclusie criteria;
Procedure: flyers, informed consent, 15 deelnemers; Data verzameling en analyse: vragenlijst, test interview, opname recorder.

7 Basiskarakteristieken
Deelnemer Leeftijd Etniciteit Eerste detentie? 1 18 Nederlandse man 2e 2 33 Bulgaarse man 5e 3 Meerdere 4 52 Poolse man – spreekt Engels 4e 5 46 6 48 Totaal 6.5 jaar gezeten 7 30 8 20 9 32 Joegolavische man 6e 10 29 11 42 12 24 13 41 14 25 15

8 Resultaten Informatievoorziening Bejegening Toegeleiding
informatie overzicht informatievoorziening vanuit de medische dienst Informatie over behandeling Bejegening Professioliteit Verandering in omgang patiënt Toegeleiding Doorverwijzen Samenwerking Kwaliteit van zorg Kwaliteit van zorg in PI Verbeterpunten Kwaliteit van zorg vergelijkbaar met buiten

9 Informatievoorziening
Informatie overzicht: 9/15 geen informatieoverzicht. Alle 15 willen het ontvangen “Ik wil naar de tandarts. Maar ik wist niet wanneer hij er was. Maar nu zie ik dus dinsdag.” “Ik denk voor mensen die hier voor de eerste keer komen dat het erg behulpzaam is.”

10 Informatievoorziening vanuit de medische dienst
Meer info vanuit de leef afdeling Ervaring vanuit eerdere detenties Voorkeur informatie vanuit de medische dienst “De medische dienst is een onafhankelijk stukje van het zitten hierzo in de HVB geen gevangenis dat stukje moet zo blijven vind ik dat het puur de medische dienst is of dat is belangrijk om dat net onder de ander soort dingen te beschouwen.”

11 Bejegening Beschrijving begrip: “ze hun werk goed doen, beleefd zijn en je niet hoeft te schamen voor je klachten. Netjes gekleed, goede ‘babbel’ en goede uitleg. Het correct uitvoeren van hun werk, vriendelijk in contact, er serieus naar de klachten wordt geluisterd en gehandeld. Je met respect wordt behandeld op een gelijkwaardig niveau, er een hand wordt gegeven en er samen wordt gekeken en besproken hoe de klachten verholpen/behandeld kunnen worden”.

12 Professionaliteit 15/15 professionele houding aanwezig 10/15 gevoel van gedetineerd zijn kwam te vervallen  normaal persoon/vrije burger “Het is een plek om je hart te luchten je voelt je een normale jongen.”

13 Toegeleiding Doorverwijzen 4/15 effectieve wijze.
Vrije keuze behandelaar Niet eerst naar verpleegkundige Filtereffect “Ik vind het eigenlijk een beetje flauwekul om eerlijk te zijn want als je veel naar therapie gaat dan heb je dat nodig. Je kan toch gewoon rechtstreeks gaan. Als je rechtdoor gaat dan ga je toch ook niet links nee je gaat rechtdoor.” “Het is 50/50 eigenlijk moet je direct als je echt klachten hebt maar er zijn ook jongens die voor niks komen en dat is tijdsverspilling”

14 Samenwerking 2/15 vinden dat communicatie beter zou kunnen.
Elektronisch dossier Vergaderingen – geen terugkoppeling

15 Kwaliteit van zorg Begrip: “Een assertieve dokter die je klachten op zo’n manier serieus neemt dat je binnen een bepaalde tijd geholpen wordt. Zich aan de regels houdt en vakkundig is. Goede vriendelijke service, bereikbaar en makkelijk toegankelijk. Er wordt tijdgenomen voor de patiënt en niet al te lang gewacht met medicatie voorschrijven en zijn afspraken nakomt.”

16 Kwaliteit van zorg PI Houden goed aan de regels Rekening houden met oproepen: recreatie/luchten Verschil personeel “Bij sommige wel en bij sommige niet. Dat is weer heel moeilijk snapje sommige hebben het wel maar sommige gaan zo laks met je om rammen rammen en wegwezen.” “Er zijn werknemers die ander met je omgaan als patiënt.”

17 Verbeterpunten Terugkoppeling elektronisch dossier “Ik ging meekijken in het dossier en ik zag staan dhr. Blowt elke dag en is duidelijk een verslaafde maar dat heb ik helemaal niet gezegd.” Informatievoorziening: binnenkomst/behandeling

18 Kwaliteit van zorg vergelijkbaar met buiten detentie
Merendeel geen verschil. 1 respondent: binnen makkelijker dan buiten: “Hier moet je en briefje invullen en buiten moet je bellen en sta je vaak nog in de wacht ook” Minderheid: “buiten kan je zelf bepalen wanneer je naar de dokter gaat en een tijd bepalen. Je krijgt buiten meer zorg dan hier, buiten controleren ze net even iets meer dan binnen en nemen ze ook net meer de tijd voor je, hier merk je een tijdsdruk.”

19 “Discussie/conclusie”
Informatievoorziening – MTO Gebruik maken bestaande informatie Verder onderzoek zou moeten uitwijzen wat de behoefte van gedetineerden is en welke manier het beste past binnen de setting van en PI.

20 Beperkingen Taalbarrière Behandelingsrelatie Onervaren interviewer

21 Dank u!


Download ppt "Kwalitatief onderzoek PI Zwaag November 2014 – februari 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google