Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
WELKOM BIJ WAR CHILD
2
PROGRAMMA EVEN VOORSTELLEN WERK VAN WAR CHILD ACTIVITEITEN IN ‘T VELD
Welkom bij War Child! Wat leuk dat ik/we jullie straks alles mag/mogen vertellen over War Child en wat we precies doen. Maar ik zal me/we zullen ons om te beginnen even voorstellen. Ik ben ….. en ik doe voor War Child …... Ik werk voor War Child omdat..... KOM IN ACTIE
3
WAR CHILD LOGO Wat betekent het logo? Wat zie je in het logo? Uitleg geven over het logo (verschillend lettertype War en Child en streep ertussen, dus oorlog en kinderen horen niet bij elkaar)
4
WAR CHILD WAT WEET JE VAN WAR CHILD? WAAR WERKEN WE? WIE HELPEN WE?
Wie weet wat War Child is? Een hulporganisatie die zich inzet voor de miljoenen kinderen die leven in oorlog. We bestaan sinds Wat is oorlog? Welke woorden komen in je op als je denkt aan oorlog? Zien jullie wel eens iets hierover op het Jeugdjournaal? Vertel daar eens over. Jullie groeien op in vrede, kunnen alles doen wat je wilt of wat van je ouders mag. Oorlog lijkt een beetje op ruzie. Maar het is toch veel en veel erger. Alles wordt totaal anders. Je hele leven. Je kunt niet zomaar meer de straat op gaan. Je kunt niet meer met vrienden spelen. Je kunt de dingen die je nodig hebt niet zomaar meer kopen. Je mag ook niet meer doen wat je wilt of zeggen wat je van iets vindt. Soms moet je zelfs meevechten in de oorlog, dan wordt je kind soldaat. HOEVEEL KOMT ER TERECHT BIJ DE KINDEREN? HOE KAN JE WAR CHILD HELPEN?
5
DIT IS WAR CHILD De korte voorlichtingsfilm 3.43 minuten: De lange voorlichtingsfilm 8.34 minuten Jullie hebben net het filmpje gezien. Weten jullie wat War Child doet? War Child helpt oorlogskinderen weer blij te zijn. Waarom helpen wij oorlogskinderen? Vertellen dat er miljoenen kinderen leven in oorlog. Jullie groeien op in vrede. Weten jullie wat er gebeurt met kinderen die opgroeien in oorlog? Ze worden bang en verward, hebben nachtmerries, plassen in bed, zijn boos / agressief (kunnen niet met vriendjes spelen, zien alleen geweld). Vaak moeten ze ook vluchten, hebben ze geen huis meer. Soms zelfs alleen, zonder hun ouders, broers en zussen.
6
KINDEREN IN OORLOG: CONTEXT
BIJNA DE HELFT VAN OORLOGSSLACHTOFFERS IS KIND 9,9 MILJOEN KINDEREN OP DE VLUCHT WERELDWIJD 43 GEWAPENDE CONFLICTEN 24 MILJOEN OORLOGSKINDEREN ZONDER SCHOLING 109 MILJOEN KINDEREN LEVEN IN EEN CONFLICTGEBIED Wanneer voelen jullie je veilig? Als er oorlog is, is er meestal ook geweld. War Child zorgt voor een plek waar de kinderen veilig kunnen zijn. We noemen die plekken Safe Spaces. Op die veilige plekken kunnen de oorlogskinderen spelen. We maken samen muziek, spelen toneel, dansen en sporten. Dingen die eigenlijk heel gewoon zijn. Wie zit er op een sport? Denk je dan aan je huiswerk? Je bent bezig met plezier maken, niet met iets anders. Dus door te dansen, vergeten ze de oorlog en leren ze beter omgaan met hun nare herinneringen. War Child doet dit met alle kinderen die in een bepaald land in oorlog leven. Die bijvoorbeeld tijdens de oorlog tegenover elkaar zijn komen te staan. Door samen te spelen krijgen de kinderen weer begrip en respect voor elkaar. De kinderen worden weer blij, ze worden weer zelfverzekerd. Hierdoor is de kans groter dat als ze volwassen zijn, ze zelf geen geweld gebruiken, maar juist in vrede willen leven. Zo doorbreken we de cirkel van geweld.
7
KINDEREN HOREN NIET THUIS IN EEN OORLOG. NOOIT
VISIE Wie van jullie gaat graag naar school? Hoe zou jij het vinden als je geen boek of strip zou kunnen lezen? Of de ondertiteling op de tv? Kinderen die in oorlog opgroeien kunnen meestal niet naar school. Omdat de school dicht is, of kapot gemaakt. War Child zorgt er daarom ook voor dat de oorlogskinderen kunnen leren lezen en rekenen, zodat ze niet te veel achter raken op school. Of geven we bijvoorbeeld Franse les, omdat ze gevlucht zijn naar een land waar ze Frans spreken en ze dan daar naar school kunnen. We leren ze soms ook een beroep, zoals metselaar, timmerman of kleermaker. Zodat ze geld kunnen verdienen voor eten, drinken en een huis. Hierna kun je nog een keer vragen wie er graag naar school gaat. Misschien dat er dan meer vingers de lucht ingaan. KINDEREN HOREN NIET THUIS IN EEN OORLOG. NOOIT
8
Trommels, gitaren en trompetten in plaats van bomaanslagen
HOE HET BEGON… OPGERICHT IN? …. 9 oktober 1995 DOOR? Willemijn Verloop War Child is ontstaan in Als vredesactivist voor de European Action Council for Peace in the Balkan, kwam Willemijn Verloop in een verwoest Bosnië in contact met muziekprofessor Nigel Osborne. Hij organiseerde in een schuilkelder muziekworkshops voor oorlogskinderen. Willemijn raakte geïnspireerd door de blijdschap en ontlading die muziek bij de kinderen losmaakte. Ze begon het idee om oorlogskinderen met muziek te helpen verder uit werken en organiseerde samen met Osborne workshops in Mostar. In 1995 besloot Verloop in Nederland Stichting War Child op te zetten om de bestaande activiteiten verder uit te kunnen breiden. WAAROM? Trommels, gitaren en trompetten in plaats van bomaanslagen
9
RECHT Artikel 39: Kinderen die slachtoffer zijn van oorlogsgeweld
hebben RECHT op psychosociale steun.
10
DE PROJECTEN VAN WAR CHILD
Psychosociale hulp + Onderwijs Bescherming We zorgen ervoor dat ze leren lezen, schrijven, rekenen of een vak leren. En creëren een veilige omgeving waar ze weer tot zichzelf kunnen komen en een stabiele en vooral vreedzame toekomst kunnen opbouwen. Dat doen we wereldwijd. Van Colombia tot Afghanistan. Niet omdat we dat zo leuk vinden. Maar omdat die kinderen daar recht op hebben. Psychosociale hulp Oorlog verwoest niet alleen gebouwen. Het ontwricht hele samenlevingen. De effecten van oorlog op kinderen zijn hierdoor vaak desastreus. Vertrouwen is weg, angst en somberheid liggen op de loer. Om die kinderen goed te kunnen helpen is het naast het bieden van mentale en emotionele bijstand dan ook essentieel om ook hun sociale omgeving te 'repareren'. Dit doet War Child met uitgekiende psycho-sociale hulpprogramma's. Bescherming Als je je bedreigd voelt, op welke manier dan ook, kom je niet tot rust. Een veilige omgeving is dan ook een absolute voorwaarde om de kinderen van War Child te kunnen helpen. Dat betekent niet alleen een hek om een school. Of een slot op de deur. Veiligheid omvat veel meer. Onderwijs War Child organiseert geen normaal basis- of secundair onderwijs. Maar scholing vormt wel een essentieel onderdeel van onze programma’s. School biedt regelmaat, structuur. En perspectief natuurlijk. Zo leren we kinderen lezen en schrijven en zorgen we voor catch-up onderwijs, versneld basisonderwijs voor kinderen die door de oorlog geen leraar hebben gezien. Ook leren we ze een vak. Leren we ze wat hun rechten zijn. En helpen we de kwaliteit van het lokale onderwijs te verbeteren, door plaatselijke leraren te trainen. Praktisch onderwijs dus, als onderdeel van het totale War Child programma.
11
MISSIE WAR CHILD MAAKT EEN BLIJVEND VERSCHIL...
Een kind hoort niet thuis in oorlog. Nooit. War Child maakt een blijvend verschil. Door kinderen te beschermen tegen geweld en psychosociale hulp en onderwijs te bieden. WAR CHILD MAAKT EEN BLIJVEND VERSCHIL...
12
MISSIE Met onze creatieve en participatieve aanpak,
spreken we de innerlijke kracht van kinderen aan. …door kinderen te beschermen tegen geweld samenwerkende hulp en onderwijs te bieden. Met onze creatieve en participatieve aanpak spreken we de innerlijke kracht van kinderen aan en inspireren we zoveel mogelijk mensen om mee te doen.
13
WAR CHILD IN DE WERELD Wie weet in hoeveel landen we werken? Wie weet in welke landen we werken? War Child helpt oorlogskinderen in 14 landen; Afghanistan, Burundi, bezet Palestijns gebied, Colombia, DR Congo, Centraal Afrikaanse Republiek, Irak, Jordanië, Oeganda, Sierra Leone, Soedan, Sri Lanka, Syrië/Libanon, Zuid-Soedan. En ook in Nederland werken we samen met Unicef en SaveTheChildren in de vorm van TeamUp.
14
WAR CHILD IN DE WERELD Het meest bekend voor jullie is op dit moment misschien wel de oorlog in Syrië. De burgers van Syrië kwamen in opstand tegen de regering. Zij deden dit op een manier zonder geweld, maar de reactie van de regering ging erop in mét geweld. Daar reageerden de opstandelingen weer op, ook met geweld. Zo is de oorlog begonnen. En nu is het niet veilig in Syrië. Tanks rijden door woonwijken. Een groot deel van het land is kapot door bommen en het geweld. Kinderen worden zelfs expres gebruikt om oorlog te voeren. Veel Syrische kinderen zijn daarom naar Libanon gevlucht. Daar is het veilig. In Libanon heeft War Child 20 Safe Spaces, veilige plekken, gemaakt, waar Syrische kinderen én Libanese kinderen kunnen spelen en leren. In 2014 konden we in Libanon meer dan Syrische vluchtelingenkinderen helpen. Maar het totaal aantal kinderen dat dringend hulp nodig heeft bij het verwerken van oorlogservaringen is zeven keer zo veel. Dat zijn alle kinderen van zo'n 2000 scholen bij elkaar! Kun je je dat voorstellen? Wij helpen deze kinderen door op een veilige plek samen muziek te maken, toneel te spelen, te sporten en te leren. Maar wij kunnen dit niet alleen. Een half jaar leren lezen en rekenen aan oorlogskinderen kost bijvoorbeeld 300,- euro. War Child vraagt daarom vaak geld aan mensen. Om War Child te helpen. Hoe meer geld we hebben, hoe meer kinderen en hoe beter we ze kunnen helpen.
15
PSYCHOSOCIALE HULP Psychosociale hulp
I DEAL: leren dealen met de moeilijke situatie Verwerking Emotieherkenning Vertrouwen Omgang met conflict(en) Dit zorgt voor vertrouwen, vriendschap en goede relaties. I DEAL is een door War Child ontwikkelde sociale vaardigheidstraining voor groepen kinderen en jongeren in naoorlogse gebieden, met als doel hun psychosociaal welzijn te versterken. In wekelijkse workshops staan muziek, dans, drama en spel centraal, waarin thema’s als emoties, relaties met leeftijdsgenootjes, relaties met volwassenen, en conflict en vrede ter sprake komen. War Child deelt haar succesvolle methode met andere hulporganisaties, zodat zoveel mogelijk kinderen ervan kunnen profiteren op
16
BESCHERMING VAN KINDEREN
Safe spaces Lokale kinderclubs & kinderbescherming comités Voorlichting Training kinder-rechten Beleidsbeïnvloeding Veiligheid houdt in dat de kinderen niet geslagen worden, bijvoorbeeld. Of gepest. Of onder mentale druk gezet om dingen te doen die ze niet willen. Zoals trouwen op hun 12e of zich prostitueren. Veiligheid is dat er naar hen geluisterd wordt, hun rechten worden gerespecteerd. Ze niet van hun familie worden gescheiden om in een leger als soldaat te vechten. Dat ze onbekommerd kind kunnen zijn, en zich vrij voelen om zich te uiten. Dat ze er toe doen. Veiligheid is ook dat, als er toch iets gebeurt, er een plek is om dit te melden. Een betrouwbare persoon, een betrouwbare instantie. Geen politiebureau waar je nog een keer verkracht wordt als je aangifte komt doen. Discriminatie en uitsluiting zorgen ook voor een onveilig gevoel. En zijn een bron voor conflicten. In de programma's besteedt War Child dan ook veel aandacht aan wederzijds respect. Tussen de kinderen zelf, maar ook in hun sociale omgeving. De familie, de school, het dorp. Ieder kind verdient het om zich in vrede te kunnen ontwikkelen. Ongeacht ras, geloof, leeftijd of geslacht. Via voorstellingen en andere creatieve activiteiten krijgen kinderen een stem in de gemeenschap en maakt War Child onderlinge verschillen bespreekbaar. War Child werkt op die manier aan de bescherming van kinderen. Veiligheid kent natuurlijk ook praktische kanten. Zo heeft War Child in een vluchtelingenkamp in Soedan een speciale veilgheidszone voor kinderen, waar ze ongestoord kunnen spelen en leren. Wanneer lijfstraffen onderdeel uitmaken van de cultuur, gaat War Child in overleg met ouders en verzorgers en leerkrachten. Op een manier die aansluit bij de lokale gebruiken. Zonder opgeheven vingertje. En altijd met creatieve middelen, een toneelvoorstelling bijvoorbeeld. Of een door de kinderen gemaakte fototentoonstelling, filmpjes. Zodat de boodschap van de kinderen zelf komt, in een vorm die iedereen aanspreekt.
17
ONDERWIJS IN CONFLICT Lezen, schrijven en rekenen om gemist onderwijs in te halen Vakopleiding Leraren trainen in: - creatieve en interactieve lessen - herkenning psychosociale problemen Dat hebben we zo afgesproken, met zijn allen, in de Verenigde Naties. Helaas verliezen strijdende partijen dat vaak uit het oog. Gaan ze voor hun eigen belang, ten koste van de rechten van kinderen. Zo zien op dit moment ongeveer 28 miljoen oorlogskinderen nooit een leraar. Dat kan niet. War Child doet er alles aan om die kinderen weer naar school te krijgen. En biedt alternatief onderwijs, lobbyt voor betere onderwijsmethoden. Want onderwijs is de basis voor menselijke ontwikkeling. Kennis maakt sterk. Het zorgt ervoor dat we ons nauwer verbonden voelen met de samenleving, en beter kunnen overleven. Een geschoold mens heeft meer kans op waardig werk. War Child gelooft in die waardigheid. En ziet daarom scholing als een van de belangrijkste bouwstenen van de programma’s. Omdat oorlogskinderen ook gewoon schoolkinderen zijn. Zware argumenten. Allemaal zeer belangrijk. Maar school is natuurlijk ook gewoon de plek waar oorlogskinderen in alle rust gewoon weer kind kunnen zijn. Kunnen spelen en leren. Lekker ravotten met elkaar. Lachen. Waar ze de boel weer een beetje op de rit krijgen. Waar ze veilig zijn. Structuur ervaren. Regelmaat. En eenvoudig bereikbaar zijn voor hulp van War Child. Daarom geeft War Child in de dorpen waar de kinderen wonen voorlichting over het belang van onderwijs. Stimuleert War Child ouders om samen activiteiten te organiseren om het schoolgeld bij elkaar te krijgen. En biedt War Child via getrainde vrijwilligers met een laptop, radio en nieuwe media educatie aan aan kinderen in afgelegen gebieden, waar in de wijde omtrek geen school te bekennen is.
18
WIE IS WAR CHILD IN NEDERLAND
MARCO BORSATO JETSKE VAN DEN ELSEN In Nederland zijn er ook een aantal bekende Nederlanders die zich voor War Child inzetten. Zij kunnen aan heel veel mensen tegelijk over War Child vertellen. Zo kennen steeds meer mensen War Child en willen zij ons ook helpen. En de bekende Nederlanders doen ook andere dingen. Marco Borsato en Guus Meeuwis hebben bijvoorbeeld liedjes geschreven voor de War Child schoolmusicals. En Jetske is op bezoek gegaan in Libanon om de kinderen daar te bezoeken, haar filmpje hebben jullie net gezien. ALI B LAURA VAN KAAM
19
WIE IS WAR CHILD IN NEDERLAND …EN ONZE VRIJWILLIGERS!
FRIENDS TIENTALLEN BEDRIJVEN …EN ONZE VRIJWILLIGERS!
20
WAR CHILD ACTIVITEIT We gaan even proberen of het werkt, dus we gaan een spelletje doen. Dit spelletje heet 'mad chicken' en doen we ook met de kinderen die we helpen.
21
ACTIES VOOR WAR CHILD Voorbeelden van acties: - Kili-Challenge - Scoor voor het goede doel: War Child! - Chocoladeletters van Jip Wat zouden jullie kunnen doen om War Child te helpen? Zonder acties kan War Child haar werk niet doen. Met één actie zamel je één keer geld in voor War Child. Dit kun jij zelf doen, of samen met je klas of school. Door acties kunnen we veel programma’s voor ze ontwikkelen. Jaarlijks kunnen we meer dan 1 miljoen kinderen helpen. Alle beetjes helpen, wij zijn blij met alles. Of je nu cakejes bakt, flessen inzamelt of een sponsorloop organiseert. Jullie kunnen er ook over nadenken een actie te doen. Je helpt ons en Elise die we aan het begin hebben gezien, maar het is ook ontzettend leuk om te doen. Wat dacht je van spullen verkopen op Koningsdag voor War Child, de schoolmusical opvoeren, een spreekbeurt houden over War Child of vraag je docent les te geven over oorlogskinderen? Een goed voorbeeld is Jip. Toen hij 9 jaar was wilde hij 100 chocoladeletters verkopen voor War Child. Wij hebben hem een beetje geholpen en het werden er Nu is hij 18 en verkoopt nog steeds de chocoladeletters voor War Child. Inmiddels zo'n Een actie heb je makkelijk opgezet. Bedenk een leuk idee en meld hem aan op onze website: Wij kunnen je ook nog tips geven als je die nodig hebt.
22
VRAGEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.