Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernhard Schubert Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Leren van elkaar in samenwerking
Titel workshop: Regiodagen Gemeentefinanciën Leren van elkaar in samenwerking Invoegen logo organisatie Invoegen logo organisatie
2
Drie aanvliegroutes samenwerking Introductie Samenwerkingsverbanden 1e Samenwerkingsverband Peelgemeenten 2e Samenwerkingsverband BLNP 3e Samenwerkingsverband OWO gemeenten Gastsprekers 1e Harry Woltring 2e Anneke van Londen 3e Geert Broekman
3
Programma Vergelijking 7 thema’s in de samenwerkingsverbanden (maximaal 40 min) Werkvorm: sterke en zwakke punten op flip-over zetten Terugkoppeling en afsluiting (maximaal 10 min)
4
Thema’s Vergelijking 7 thema’s - Motieven samenwerking - Taakveld, omvang en ingangsdatum - Juridische vorm - Personeel - Financien - Monitoring - Do’s en dont’s
5
Motieven van samenwerking
Vijf gemeenten. Schaalgrootte inwoners Basis voor samenwerking andere lokale taken Realisatie transformatie Vier K’s (krachtige positie, kwaliteit, kwetsbaarheid en kosten) Vier gemeenten. Schaalgrootte inwoners Kwaliteit dienstverlening Kwetsbaarheid verminderen Kansen voor personeel Kosten te besparen Drie gemeenten. Schaalgrootte inwoners 4 K’s Samen optrekken richting ketenpartners Beleidsmatig samenwerken Samenvoegen van organisatieonderdelen Samenwerken aan bestuurs- en organisatiecultuur
6
2e Taakveld, omvang en ingangsdatum
Team dienstverlening (26,3 formatieplaatsen) Team organisatie en ontwikkeling (24.3 formatieplaatsen) Ondersteuning bedrijfsvoering backoffice (7.3 formatieplaatsen) Gastheer Bunschoten: ICT medewerkers jan.2017 Gastheer Leusden: Financiën medewerkers jan.2017 Gastheer Nijkerk: P&O medewerkers jan.2017 Gastheer Putten: Juridisch medewerkers jan. 2016 Ooststellingwerf: BVI, BO WIZ medewerkers Weststellingwerf: FA, PSA, I&A, DIV medewerkers Opsterland: VTH medewerkers Klaar? Dan over! 1ste (PSA) op 1 januari 2014 Lste (BO WIZ) op 1 juli 2017
7
3e Juridische Vorm Gemeenschappelijke regeling (mandaatregeling)
Adviescommissie (portefeuillehouders sociaal domein) Leden dagelijks bestuur en algemeen bestuur Eigen begroting Medewerkers deel in dienst van de GR Regeling zonder Meer – toestemming gemeenteraad nodig Geen eigen bestuur Geen eigen begroting Medewerkers blijven in dienst eigen gemeente Werken voor vier gemeenten Bestuursovereenkomst Geen eigen bestuur: 3 B + 3 W; OWO-directie (3 gem. secretarissen) Begroting in OWO-afdelingsplan Medewerkers in dienst van gemeente die OWO-taak uitvoert Werken voor drie gemeenten
8
4e Personeel Deels in dienst van de GR en deels op basis van detacheringsovereenkomsten en contracten Harmonisatie van rechtspositie en arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers die in dienst zijn bij de GR Geen detacheringsovereenkomsten Eigen rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van toepassing Onderlinge verschillen accepteren we Eind 2017 inzicht belemmerend werkt voor de samenwerking Kwartiermaker thuisbasis creëren voor team taakveld Medewerkers in dienst van gemeente die OWO-taak uitvoert Rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van die gemeente (wel afbouw) Plaatsingsprocedure (+ matching) o.b.v. voorkeuren medewerkers Medewerkers gehuisvest in gemeente die taak uitvoert
9
5e Financiën Start: een vereenvoudigde verrekensystematiek (inwoneraantal) Doorkijk: Voor de uitvoeringskosten een verrekening op basis van de inzet van voorzieningen Eenvoudige verrekensystematiek Verdeelsleutel: verhouding van omvang vier samenwerkingstaken, kosten inhuur derden en ICT kosten van toepassing Vrijstelling vennootschapsbelasting – kostenverdeelmechanisme Onderling leveren van prestaties – heffing BTW- eenvoudige adm.
10
6e Monitoring Monitoring gemeenten dienstverlening lokaal gebiedsteam
Monitoring dienstverlening door backoffice uitvoeringsorganisatie Monitoring inwoners geleverde voorzieningen Monitoring zorgaanbieders over verstrekte voorzieningen Monitoring doelmatigheid en rechtmatigheid Voorjaar kwartiermakers – presentatie colleges Najaar kwartiermakers en werkgroep – P&C cyclus raad Ontwikkelen van relevante indicatoren Beleving van medewerkers o.a. interviews interne klanten Medewerker- en klanttevredenheidsonderzoek Op elkaar afgestemde PC-cyclus Begrotingskaders › afdelingsplannen › kwartaalrapportages › afrekening (financieel en prestaties)
11
7e Do’s en dont’s Businesscase voor onderbouwing samenwerking.
Vertrouwen moet er zijn om samenwerking et laten slagen. Ruimte en slagkracht om projectmatig meters te kunnen maken. Denken in oplossingen Do’s: Vertrouwen en loslaten, energie vasthouden – starten met de samenwerking – voor Politieke besluitvorming heeft plaatsgevonden Dont’s: te lang discussie over thuisbasis en wisselende WOR bestuurders overleg Platform Medezeggenschap Do’s: durven vertrouwen, gunnen en loslaten; investeer in gezamenlijke ‘taal’; betrek tijdig pfh’s /college; knopen doorhakken en rafelranden aanpakken Dont’s: eigen werkwijzen beter blijven vinden; niet bereid zijn processen te harmoniseren t.g.v. samenwerkingsorganisatie
12
Sterke en zwakke punten Vergelijking van 7 thema’s - Motieven samenwerking - Taakveld, omvang en ingangsdatum - Juridische vorm - Personeel - Financien - Monitoring - Do’s en dont’s Schrijf 1 sterk en 1 zwak punt op flip-over Terugkoppeling en afsluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.