De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

sociale kaart(en) Gent

Verwante presentaties


Presentatie over: "sociale kaart(en) Gent"— Transcript van de presentatie:

1 sociale kaart(en) Gent
Wijkgebonden sociale kaart(en) Gent Voorstelling op welzijnsoverleggen Najaar 2011 sociale kaart(en) Gent Wijkgebonden

2 Inhoud Waarom deze wijkgebonden sociale kaart? Voor welke doelgroep?
Wat mag je verwachten? Wat mag je niet verwachten? Criteria voor opname in een wijksoka Sociale kaart (van Gent en provinciale sociale kaart) Consequenties Timing Hoe fiches wijzigen in de provinciale sociale kaart? 6/12/18

3 1 Waarom deze wijk-SOKA? Blijvende vraag vanuit de wijken en welzijnsoverleggen Bestaan van een aantal wijk-SOKA’s, maar: Geen uniforme en/of duidelijke criteria Arbeidsintensief: administratieve verwerking binnen de welzijnsbureaus overbevraging van de organisaties die opnieuw dezelfde gegevens moeten doorgeven Keuze van OCMW Gent: Streven naar uniform concept en redactionele benadering over alle wijken Streven naar efficiëntie: koppelen aan bestaande databases Vermijden van overbevraging bij organisaties Intermediairen uit de wijk willen snel zicht hebben op initiatieven in de wijk en snel persoonlijke contacten kunnen leggen. In een aantal wijken bestaat er reeds een wijkgebonden SOKA. Deze werden echter opgemaakt volgens verschillende criteria en hoofdzakelijk gebaseerd op de ligging van de organisatie… dit terwijl deze diensten soms niet eens een aanbod hebben voor de wijk zelf of niet toegankelijk zijn voor onze cliënten. Zo werden er bvb soms geen CAW’s opgenomen (die niet in de wijk liggen, maar wel een aanbod voor de wijk hebben) maar wel een organisatie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (die misschien in de wijk ligt, maar geen rechtstreeks toegankelijk heeft) Gezien de bestaande wijkSOKA’s manueel werden opgemaakt is dit trouwens heel arbeidsintensief (zowel in het welzijnsbureau als voor de organisaties in de wijk) Het OCMW Gent subsidieert reeds lang de Sociale Kaart van Gent (boek), maar wil nu ook dat er een uniforme wijk-SOKA komt die gekoppeld is aan bestaande data (dus automatisch up to date en geen dubbele bevraging van de diensten meer nodig) 6/12/18

4 2 Doelgroep Korte termijn: professionelen uit de wijk
Langere termijn: burgers uit de wijk uitbouw van ‘fichebaksysteem’ -> automatisering van deze functie wordt technisch onderzocht Op korte termijn is de wijk-SOKA er voor de professionelen uit de wijk ifv het goed doorverwijzen en kennis van de actoren in de wijk. Een andere functie van de wijk-SOKA, nl de directe functie naar de burger zal maar op iets langere termijn gerealiseerd kunnen worden. We werken momenteel aan een manier om de fiches te ‘vertalen’ op maat van de burger en hoe deze fiches snel kunnen geprint worden voor een ‘fichebaksysteem’ voor in de wachtzaal. Dit is een belangrijke functie met een grote meerwaarde. We bekijken hoe en door wie deze vertaling best moet gebeuren. 6/12/18

5 3 Wat mag je verwachten van de wijksoka?
Uniforme benadering Snelkoppeling wordt op website lokaal sociaal beleid geplaatst On-line tool, gelinkt aan de provinciale sociale kaart Dezelfde faciliteiten van contactpersonen en contactgegevens -> aanvullingen vereist !! -> zie verder Indeling per rubriek en per thema (volgt provinciale sociale kaart) Soms link naar website van organisaties (bv. Socio culturele organisaties) Uniforme benadering voor alle welzijnsoverleggen met de juiste afbakening van de wijken per WZO. Een aantal stadswijken zijn nog niet vertegenwoordigd in een WZO en deze zijn dan ook niet opgenomen in een wijkSOKA). Indien dit wel relevant zou zijn, mag dit gesignaleerd worden (bvb Zwijnaarde en stationsbuurt Noord) De link naar de wijksoka komt op de pagina van de website lokaal sociaal beleid. Xtra reden om de LSB-site te gebruiken Het is een on-line tool die eigenlijk een extractie (interface) is uit de provinciale sociale kaart Alle faciliteiten van de huidige SOKA blijven aanwezig en deze zijn een grote meerwaarde. We vermoeden dat deze nog te weinig gekend zijn en gebruikt worden. Zo kan iedere organisatie steeds contactpersonen en contactgegevens aanbrengen. Momenteel gebeurt dit nog veel te weinig en elke organisatie zou dit veel beter moeten opvolgen en aanvullen…. huiswerk op komst dus !! De wijk-SOKA kent twee structuren: opdeling per rubriek en per thema. Je kan kiezen hoe je zoekt. Ook de nummering van de provinciale sociale kaart blijft behouden (indien er geen aanbod in de wijk is, wordt het nummer dan ook overgeslaan) Een aantal organisaties staan niet in de provinciale soka, dus bestaat er ook geen fiche. We kunnen in de plaats daarvan wel een link leggen naar de eigen website van die organisaties (bv. Socio culturele organisaties) 6/12/18

6 Fiche in de provinciale sociale kaart
Elke organisatie heeft de verantwoordelijkheid om haar gegevens bij te houden in de provinciale sociale kaart (verder volgt een praktische toelichting) Zeker contactpersonen systematisch aanvullen ! Best 1 medewerker aanduiden in de organisatie die SOKA-fiche opvolgt Warme oproep aan alle diensten om hun fiche in de provinciale SOKA te gebruiken als werkinstrument en hun contactgegevens (goed) steeds accuraat te gebruiken. Het is beter om een echte contactpersoon te vermelden, namelijk medewerker die aanwezig en aanspreekbaar is, eerder dan bvb een directeur of diensthoofd, die officieel de leiding heeft, maar niet te bereiken is !! Het zou goed zijn een vast persoon aan te duiden per dienst of organisatie om periodiek de fiche eens na te kijken 6/12/18

7 Provinciale sociale kaart
contactgegevens Dit is een voorbeeld van een fiche uit de SOKA. Je kan de gegevens van je organisatie makkelijk aanpassen door te klikken op ‘een fout melen. Enkel zo kunnen we een ‘gepersonaliseerde’ wijkSOKA maken. Zie verder in PPT voor een gedetailleerde werkwijze 6/12/18

8 4 Wat mag je niet verwachten
Geen loutere oplijsting van alle diensten die in de wijk liggen. geen diensten die niet rechtstreeks toegankelijk zijn. geen diensten die geen aanbod voor de wijk hebben. Geen mirakels: geen input = geen output Het is een illusie om te denken dat men voor alles een oplossing kan vinden binnen de wijk. Het is eveneens een illusie om te denken dat men een volledig welzijnsaanbod kan ontwikkelen binnen elke wijk. De WIjkSOKA is zeker geen loutere oplijsting van alle diensten uit de wijk, want dat is niet zinvol niet rechtstreeks toegankelijke diensten worden niet opgenomen (zoals organisaties van het Vlaams agentschap voor personen met een Handicap of de Bijzondere jeugdzorg, want je kunt er toch niet naar doorverwijzen. Wanneer mensen naar een dergelijke dienst gestuurd worden kunnen ze daar niet geholpen worden omdat ze eerst via een een sectorale poort moeten passeren. Zij kunnen hier en nu totaal geen hulp verwachten van die organisaties. Verwacht geen mirakels: als de organisaties zelf hun gegevens niet/onvoldoende bijhouden wordt de SOKA onvoldoende bruikbaar. Nogmaals oproep om dit continu te doen Punt 3 en 4 wijst op het blijvend belang van de sociale kaart van Gent (papieren en elektronische)…. Een wijkSOKA is maar een praktische extractie daaruit voor de wijk. Het geeft niet het volledig overzicht van het welzijnslandschap 6/12/18

9 Criteria voor opname in een wijksoka
Rechtstreeks toegankelijke hulp en dienstverlening Eerstelijnsdienstverlening Uitzondering mogelijk indien er toch een bepaald relevant aanbod is voor de wijk. Actief aanbod voor de wijk Uitzondering mogelijk voor organisaties die zich eigenlijk niet specifiek richten tot de wijk, maar toch een relevant aanbod hebben. Na overleg tussen een aantal diensthoofden van het OCMW, de coördinator van het WRG (welzijnsoverleg regio Gent, makers van de sociale kaart van Gent) en een medewerker lokaal sociaal beleid werden volgende criteria weerhouden. Zoals eerder vermeld: Je clïënt moet zelf kunnen binnenstappen in deze dienst, anders heeft het geen zin hem door te verwijzen. Zeker voor de volgende fase (verdere uitwerking WIJKSOKA voor de burger, zie slide 4) Geen ‘ticket’ of doorverwijzing van gespecialiseerde poorten vereist. Cliënten kunnen geen hulp verwachten van deze organisaties indien ze niet door een gespecialiseerde dienst worden doorverwezen (bvb Bijzonder Jeugdzorg). Uitzondering kan zijn dat een 2e of 3e lijnsdienst wel een aanbod heeft naar de wijk dat relevant is: bvb een psychatrisch centrum dat haar terreinen of lokalen ter beschikking stelt. De organisatie moet uiteraard een effectief aanbod hebben voor de wijk. Een organisatie die enkel een aanbod heeft buiten de wijk of buiten de stad wordt niet opgenomen. Omgekeerd kunnen organisaties die buiten de wijk vallen, maar wel een relevant aanbod hebben voor de wijk, wél opgenomen worden. Bvb sociaal restaurant Brugse Poort heeft ook een belangrijk aanbod voor de inwoners van de Bloemekenswijk omdat daar geen dergelijk initiatief is. 6/12/18

10 Een aantal consequenties
Eerste versie van uw wijk sociale kaart bekijken via Opmerkingen doorgeven via de webpagina of gecentraliseerd via het welzijnsoverleg Periodieke bespreking op het welzijnsoverleg Organisaties houden eigen fiche(s) relevant en up to date Voor een goede werking van de wijk-SOKA wordt ook van de gebruikers in de wijk wat verwacht. proefdraaien van deze eerste versie en opmerkingen doorgeven (fouten, uitzonderingen, algemene opmerkingen,…). Je kan doorklikken op deze link en in de linkerkolom naar je wijk gaan + klikken op thema of rubriek Het lijkt ook aangeraden de wijk-SOKA periodiek (bvb jaarlijks) te bespreken op het WZO, zijn er wijzigingen, nieuwe organisaties, nieuwe verwachtingen, … Zoals eerder vermeld: ieder moet zelf zijn fiche voldoende beheren (correcte en meest relevante data) en het lijkt aangeraden om deze taak aan een vaste persoon toe te kennen. 6/12/18

11 Timing Dit is een ‘Work in progress’
Voorstelling eerste voorstel op wijkoverleggen najaar 2011 Uitproberen en aanvullingen en suggesties doorgeven aan WRG voor 1 november 2011 Organisaties vullen hun gegevens zo snel mogelijk aan (vooral contactpersonen) (bij voorkeur ook voor 1 november 2011) Levend gebeuren – permanent bijhouden in wijkoverleggen Timing vertaling wijkSOKA naar de burger wordt asap meegedeeld 6/12/18

12 Nog een aantal bedenkingen
Spanningsveld tussen administratieve indeling van de wijken en de aangevoelde indeling van de wijken Grote lijnen van concept liggen vast – daarbinnen nog flexibel Wijkgebonden socio culturele initiatieven zonder eigen website kunnen we niet opnemen. Bij het opmaken van de wijkSOKA’s kwamen een aantal zaken/onduidelijkheden naar boven Elk welzijnsoverleg brengt een aantal stadswijken samen. De wijk-SOKA volgt volledig deze indeling. Het kan zijn dat hulpverleners uit de wijk deze indeling echter als artificieel of incorrect ervaren. Wat met de randgemeenten? Een aantal randgemeenten zijn momenteel niet opgenomen in een wijkSOKA, gezien niet vertegenwoordigd in een WZO (bvb Drongen) De grote lijnen van het concept liggen vast, maar het is mogelijk om rekening te houden met opmerkingen en verwachtingen van het indivuele WZO (bijzonderheden, voorgeschiedenis,…) Socio culturele organisaties staan niet in de provinciale soka, dus is er geen fiche voorhanden. Om dit op te lossen kan een link gelegd worden naar hun website. Wijkgebonden socio culturele initiatieven die geen website hebben kunnen echter niet worden opgenomen. Een oplossing zou een centraal on-line databestand zijn van deze initiatieven, maar dat is niet de taak van de SOKA 6/12/18

13 9. Hoe fiches wijzigen in de provinciale sociale kaart?
In de volgende dia’s gaan we stap na stap uitleggen hoe je vlot jouw gegevens wijzigt in de provinciale sociale kaart (en dus ook in de Wijkgebonden sociale kaart). 6/12/18

14 Ga naar de fiche van jouw organisatie Klik op ‘een fout melden’
6/12/18

15 Geef jouw wijzigingen in het tekstveld en bevestig onderaan de pagina
2 mogelijkheden: Geef jouw wijzigingen in het tekstveld en bevestig onderaan de pagina Klik op uitgebreid editeerformulier 6/12/18

16 Bij het uitgebreid editeerformulier vul je de wijzigingen veld per veld in
Denk goed na hoe je zaken invult: hiermee profileer je jouw organisatie(s) naar het werkveld 6/12/18

17 Voorbeeld: contactpersonen
Je kan veel gegevens en contactpersonen toevoegen. Vooral belangrijk om er systematisch beleid van te maken 6/12/18

18 Als je jouw wijziging bevestigt, keer je terug naar het overzichtsveld en verschijnt er een groene bol naast het veld dat je wijzigde 6/12/18

19 De bevoegde administrators ontvangen jouw wijzigingen
Verwerk op deze manier al jouw wijzigingen en bevestig alles op het einde van de overzichtspagina De bevoegde administrators ontvangen jouw wijzigingen Hou er rekening mee dat het nog een paar dagen duurt vooraleer alles on-line staat, nl. Controle van de wijzigingen Eventuele aanpassing aan de redactionele logica van de sociale kaart 6/12/18

20 Info OCMW Gent Staf Sociale Dienstverlening Tel. 09 266 99 02
Welzijnsoverleg Regio Gent 09/ 6/12/18


Download ppt "sociale kaart(en) Gent"

Verwante presentaties


Ads door Google