De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Meldpunt Misbruik

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Meldpunt Misbruik"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Meldpunt Misbruik
Symposium ‘Let’s talk about sex’– 12 april 2018 Dorien Uiterwaal Kristen Hendriks Judith Wilms

2 Programma Rol meldpunt/definitie/prevalentie
Procedure en beleid a.d.h.v. casus Praktische informatie

3 Meldpunt 2011: visie-beleidsstuk VGN
N.a.v. rapport: Inspectie dringt aan op toetsing van het instellingsbeleid 2013: beleid doorgevoerd binnen Dichterbij Door Raad van Bestuur Meldpunt Misbruik opgericht Meldpunt valt organisatorisch onder de RvB

4 Rol Meldpunt Onafhankelijk meedenken en ondersteunen bij het uitvoeren van de procedure Inventariseren van de veiligheid van cliënten binnen Dichterbij Wanneer cliënten iets wordt aangedaan op gebied van grensoverschrijdend gedrag Voor cliënten die zorg ontvangen van Dichterbij, omdat ze zelf onvoldoende voor hun belangen kunnen opkomen Niet wanneer medewerkers slachtoffer zijn: gangbare procedures volgen Wanneer cliënten vermeend pleger zijn: gangbare lijnen uitzetten met GD, manager, etc.

5 Definitie seksueel grensoverschrijdend gedrag:
“Elke vorm van seksueel gedrag of seksuele toenadering in verbale, non-verbale of fysieke zin, opzettelijk of onopzettelijk, die door de persoon die het ondergaat als ongewenst of gedwongen wordt ervaren; En/of plaats vindt in een ongelijke machtsverhouding (volwassenen-kind, hulpverlener-cliënt, leerkracht-leerling, trainer-pupil, leiding-jeugdlid); En/of andere handelingen of gedragingen die strafbaar zijn volgens het wetboek van Strafrecht” (Lammers, 2006)

6 Prevalentie 72 % 40 % 44 % 13 % Vrouw Man Verstandelijke beperking
Verstandelijke beperking Algehele bevolking Vrouw 72 % 40 % Man 44 % 13 %

7 Casus Dirk Lees de achtergrondinformatie door. Op dagbesteding zegt Dirk tegen Maria (= begeleider DB): “ Joost (= begeleider woning) heeft twee keer aan mijn piemel getrokken”. Wat nu?

8 Werkwijze Groepjes van 2/3 personen
Bedenken van acties (groen) en non-acties (rood) Bekeken vanuit alle mogelijke rollen Daarna samen inventariseren

9 Acties Maria: Doen: Aanhoren Dirk, opschrijven letterlijke bewoording
Zeggen ‘goed dat je me dit hebt verteld’. Inlichten eigen manager Melding doen bij meldpunt (CC: manager DB + betrokken gedragsdeskundige) CURA bij Dirk: rapporteren dat er een melding bij het meldpunt is gedaan (geen inhoud) Niet doen: Doorvragen bij Dirk Normeren of bagatelliseren van de uitspraak Collega’s dagbesteding of wonen inlichten

10 Acties manager dagbesteding
Doen: Informeren collega-manager wonen Niet doen: Normeren/bagatelliseren van de casus

11 Acties manager wonen Doen: Informeren van Joost over klacht
Zorgdragen Joost en Dirk geen contact in verband veiligheid. Zorgdragen Joost en team geen contact Informeren team dat beschuldigde tijdelijk niet werkt op de woning Inlichten wettelijk vertegenwoordiger Inlichten regiodirecteur (welke medisch-directeur inlicht) Betrekken HR-medewerker Beleggen casusteam: manager, GD, HR-medewerker, medewerker meldpunt

12 Acties manager wonen Niet doen:
Inhoud van klacht vertellen aan Joost of team Bagatelliseren / normeren van klacht

13 Acties team wonen Doen: De gangbare begeleiding voortzetten
Observeren bijzonderheden Dirk Niet doen: Contact zoeken met Joost

14 Acties overig Meldpunt: Anoniem zedenpolitie om advies vragen Verwant:
Niet met Dirk in gesprek over inhoud van de situatie. Wel aanhoren/steunen als hij erover begint.

15 Casusteam Inhoud: beoordeling aard en ernst van het incident + uitzetten acties. Beoordeling luidt: - heldere spontane onthulling. - ernstig feit Advies: Volgen procedure incident medewerker-cliënt Hulpverlening starten voor cliënt (o.a. diagnostiek ervaren last, wijzen op ondersteuning vanuit cliëntvertrouwenspersoon)

16 Vervolg Joost op non-actief 1e opvang Joost door manager en HR-medewerker (o.a. wijzen op medewerkersvertrouwenspersoon) Informeren wettelijk vertegenwoordiger Dirk door manager en GD Aangifte door wettelijk vertegenwoordiger. Zo nee, dan door Dichterbij Nazorg team door manager

17 Reacties?

18 Algemeen Bovenstaande acties gelden in grote lijnen ook in andere casus-varianten. In korte tijd worden er verschillende acties uitgezet door verschillende personen. Soms lopen lijnen parallel aan elkaar, soms na elkaar Afhankelijk van het type melding en de urgentie lopen acties sneller of langzamer achter elkaar Volgen procedure van belang om de situatie goed te kunnen onderzoeken Recht van cliënten én medewerkers Geen politie: wij gaan niet over waar of niet waar Het is van belang dat het goed uitgezocht wordt, dat kan alleen politie Uitgaan van hetgeen de cliënt zegt en op basis hiervan de afgesproken lijnen volgen ter bescherming van de cliënt Beschermen kwetsbaarheid ook van de medewerker Moeilijke situaties, met veel emotie: juist daarom goed om procedure te volgen. Beleving van cliënt. Belang van goede ondersteuning aan Joost en team. Uitkomst van politieonderzoek kan zijn dat het niet gebeurd is, maar dat maakt voor de procedure niet uit.

19 Praktische informatie
Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en uur  ook telefonisch Elke dag door iemand anders bemand. Geen eigen cliënten Meldformulieren en procedure via docutheek. Z.s.m. te vinden op Sociaal Intranet

20 Bedankt voor jullie aandacht!


Download ppt "Workshop Meldpunt Misbruik"

Verwante presentaties


Ads door Google