De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Focus op woon-werkverkeer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Focus op woon-werkverkeer"— Transcript van de presentatie:

1 Focus op woon-werkverkeer

2 Inkomende pendel NIS - volkstelling 1991

3 knelpuntanalyse: Kennedytunnel
selected link spitsverkeer vooral korte afstanden !!

4 selected link vracht Kennedytunnel
Zwaar vervoer over lange afstand beneemt groot deel wegcapaciteit

5 73% 45% 79% 38% 34% 93% 94% 90% 97% 91% 96% 86% 95% 89%

6 Woon-werkverkeer Antwerpen

7 Knelpunten rond grote steden: Antwerpen
zware congestie congestie dreigende congestie

8 R2 Wommelgem-Merksem 2500 3500

9 Nieuwe wegen genereren nieuw verkeer?
Bestaande trips: reactie op daling kosten Ongewijzigd gedrag route gewijzigd naar goedkopere variant Wijziging tijd Wijzigen modus Vermindering autobezetting Verhogen tripfrequentie Verdere bestemming Verdere herkomst

10 Antwerpen evolutie verkeer per richting

11

12

13

14 Uitbreiding wegcapaciteit
Nieuwe capaciteit wordt ingenomen door verdrongen vraag Leuven - Sterrebeek: uitbreiden tot 7 rijstroken per richting om verdoken vraag op te vangen! Totaal wegverkeer neemt toe accentuering nieuwe knelpunten grote infrastructuren voor doorgaand verkeer (bypass) weinig invloed op spits

15 Benuttingsmaatregelen
verkorten volgtijden Smart car Blokrijden Adviessnelheden Capaciteit beter benutten Wisselstroken Tijdelijk gebruik pechstrook Variabele rijstroken Toeritdosering Doelgroepstroken (carpool, vracht) Routing

16 Benuttingsmaatregelen
Verminderen onbeschikbaarheid infrastructuur Voorkomen incidenten/accidenten Adviessnelheden Betere informatie (VMS, RDS-TMC) Sneller opruimen hindernissen Snel ingrijpen bij accidenten (Fast) Kortere termijn wegenwerken Werken buiten spitstijden

17 Nieuwe technieken? Drastische verhoging mogelijk bij extern geleide voertuigen 5000 vtg/uur tegenover 2000 nu: +250% Smallere rijstroken mogelijk: +75% Combi-road: onbemand vrachtvervoer op eigen bedding Op korte termijn vooral actieve incidentbeveiliging

18 Push maatregelen Verbeteren concurrentiepositie openbaar vervoer
Tarieven (gratis ov?) Service (sneller, frequenter, comfortabeler) Ruimtelijke ordening Afremmen stadsvlucht Centralisatie/decentralisatie bedrijven Lokatiebeleid bedrijven (dienstencentra op A-lokaties) Parkeerbeleid Prijsmaatregelen

19 Sensitiviteit sturend scenario

20 Reductie autokilometers

21 Verhogen variabele autokost
Pro: schaalbaar efficiënt Contra drastische verhoging nodig om autonome groei te compenseren invloed op alle verplaatsingen, ook buiten spits of congestiegebieden invloed op welvaart, concurrentiepositie Onverwachte effecten Duurdere brandstof leidt tot minder brandstofverbruik, niet noodzakelijk minder autorijden

22 Tol - Rekeningrijden efficiënter en minder drastisch door gerichte toepassing (tijd - plaats) schaalbaar principe gebruiker betaalt

23 Effecten Rekeningrijden (Randstad Nederland)
Belangrijke reductie spits 30 à 50% daling aan heffingspunten Verdrongen verkeer komt elders terug 50% wijzigt vertrektijd 28% wijzigt route 12% wijzigt modus 10% wijzigt bestemming Dagverkeer daalt met 4 à 15% grootste effect op korte afstandsverkeer

24 E40 Leuven - Brussel

25 E40 Leuven - Brussel

26 Kennedytunnel

27 Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen
Spreiding in modus 12% overstap naar andere modus verhoging piek openbaar vervoer met 50%

28 Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen
Spreiding in route verzadigd lokaal wegennet veiligheid leefbaarheid uitbreiding heffing stuit op bevoegdheidsconflict provinciewegen, stadswegen, gemeentewegen Brussels gewest geen drastische verschillen in kosten!

29 Rekeningrijden Toepassing op Vlaanderen
wijzigen bestemming vooral woon-winkel, recreatief verkeer telewerk relocatie bedrijven op termijn: afwenteling heffing rekrutering personeel overplaatsing personeel CAO

30 Parkeerbeleid hoge parkeerkost beperking parkeerplaatsen
korte verplaatsingen worden vervangen door lange beperking parkeerplaatsen groot privé-areaal grote druk op foutparkeren combinatie met P&R

31 Ruimtelijk beleid concentratie bevolking spreiding tewerkstelling
efficiënter openbaar vervoer kortere verplaatsingen spreiding tewerkstelling spreiden congestie algemeen jobmobiliteit > woonmobiliteit zeer traag proces

32 Ruimtelijke invulling: 2010 trend

33 Ruimtelijke invulling: 2010 structuurplan

34 Diverse maatregelen Verschuiven activiteiten naar nacht en weekend
4-dagen week Glijdende werktijden Bedrijfsvervoerplannen Telewerken Carpool voorzieningen Diensten via internet Buizentransport voor goederen

35 Aanpak congestie Besluit
Breed-spectrum aanpak nodig openbaar vervoer incidentbeveiliging aanpak structurele knelpunten verhoging variabele autokosten flexibele werktijden, telewerken ruimtelijke planning Rekeningrijden als fijnregeling bijsturen congestiepunten (tijd - ruimte)


Download ppt "Focus op woon-werkverkeer"

Verwante presentaties


Ads door Google