Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Focus op woon-werkverkeer
2
Inkomende pendel NIS - volkstelling 1991
3
knelpuntanalyse: Kennedytunnel
selected link spitsverkeer vooral korte afstanden !!
4
selected link vracht Kennedytunnel
Zwaar vervoer over lange afstand beneemt groot deel wegcapaciteit
5
73% 45% 79% 38% 34% 93% 94% 90% 97% 91% 96% 86% 95% 89%
6
Woon-werkverkeer Antwerpen
7
Knelpunten rond grote steden: Antwerpen
zware congestie congestie dreigende congestie
8
R2 Wommelgem-Merksem 2500 3500
9
Nieuwe wegen genereren nieuw verkeer?
Bestaande trips: reactie op daling kosten Ongewijzigd gedrag route gewijzigd naar goedkopere variant Wijziging tijd Wijzigen modus Vermindering autobezetting Verhogen tripfrequentie Verdere bestemming Verdere herkomst
10
Antwerpen evolutie verkeer per richting
14
Uitbreiding wegcapaciteit
Nieuwe capaciteit wordt ingenomen door verdrongen vraag Leuven - Sterrebeek: uitbreiden tot 7 rijstroken per richting om verdoken vraag op te vangen! Totaal wegverkeer neemt toe accentuering nieuwe knelpunten grote infrastructuren voor doorgaand verkeer (bypass) weinig invloed op spits
15
Benuttingsmaatregelen
verkorten volgtijden Smart car Blokrijden Adviessnelheden Capaciteit beter benutten Wisselstroken Tijdelijk gebruik pechstrook Variabele rijstroken Toeritdosering Doelgroepstroken (carpool, vracht) Routing
16
Benuttingsmaatregelen
Verminderen onbeschikbaarheid infrastructuur Voorkomen incidenten/accidenten Adviessnelheden Betere informatie (VMS, RDS-TMC) Sneller opruimen hindernissen Snel ingrijpen bij accidenten (Fast) Kortere termijn wegenwerken Werken buiten spitstijden
17
Nieuwe technieken? Drastische verhoging mogelijk bij extern geleide voertuigen 5000 vtg/uur tegenover 2000 nu: +250% Smallere rijstroken mogelijk: +75% Combi-road: onbemand vrachtvervoer op eigen bedding Op korte termijn vooral actieve incidentbeveiliging
18
Push maatregelen Verbeteren concurrentiepositie openbaar vervoer
Tarieven (gratis ov?) Service (sneller, frequenter, comfortabeler) Ruimtelijke ordening Afremmen stadsvlucht Centralisatie/decentralisatie bedrijven Lokatiebeleid bedrijven (dienstencentra op A-lokaties) Parkeerbeleid Prijsmaatregelen
19
Sensitiviteit sturend scenario
20
Reductie autokilometers
21
Verhogen variabele autokost
Pro: schaalbaar efficiënt Contra drastische verhoging nodig om autonome groei te compenseren invloed op alle verplaatsingen, ook buiten spits of congestiegebieden invloed op welvaart, concurrentiepositie Onverwachte effecten Duurdere brandstof leidt tot minder brandstofverbruik, niet noodzakelijk minder autorijden
22
Tol - Rekeningrijden efficiënter en minder drastisch door gerichte toepassing (tijd - plaats) schaalbaar principe gebruiker betaalt
23
Effecten Rekeningrijden (Randstad Nederland)
Belangrijke reductie spits 30 à 50% daling aan heffingspunten Verdrongen verkeer komt elders terug 50% wijzigt vertrektijd 28% wijzigt route 12% wijzigt modus 10% wijzigt bestemming Dagverkeer daalt met 4 à 15% grootste effect op korte afstandsverkeer
24
E40 Leuven - Brussel
25
E40 Leuven - Brussel
26
Kennedytunnel
27
Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen
Spreiding in modus 12% overstap naar andere modus verhoging piek openbaar vervoer met 50%
28
Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen
Spreiding in route verzadigd lokaal wegennet veiligheid leefbaarheid uitbreiding heffing stuit op bevoegdheidsconflict provinciewegen, stadswegen, gemeentewegen Brussels gewest geen drastische verschillen in kosten!
29
Rekeningrijden Toepassing op Vlaanderen
wijzigen bestemming vooral woon-winkel, recreatief verkeer telewerk relocatie bedrijven op termijn: afwenteling heffing rekrutering personeel overplaatsing personeel CAO
30
Parkeerbeleid hoge parkeerkost beperking parkeerplaatsen
korte verplaatsingen worden vervangen door lange beperking parkeerplaatsen groot privé-areaal grote druk op foutparkeren combinatie met P&R
31
Ruimtelijk beleid concentratie bevolking spreiding tewerkstelling
efficiënter openbaar vervoer kortere verplaatsingen spreiding tewerkstelling spreiden congestie algemeen jobmobiliteit > woonmobiliteit zeer traag proces
32
Ruimtelijke invulling: 2010 trend
33
Ruimtelijke invulling: 2010 structuurplan
34
Diverse maatregelen Verschuiven activiteiten naar nacht en weekend
4-dagen week Glijdende werktijden Bedrijfsvervoerplannen Telewerken Carpool voorzieningen Diensten via internet Buizentransport voor goederen
35
Aanpak congestie Besluit
Breed-spectrum aanpak nodig openbaar vervoer incidentbeveiliging aanpak structurele knelpunten verhoging variabele autokosten flexibele werktijden, telewerken ruimtelijke planning Rekeningrijden als fijnregeling bijsturen congestiepunten (tijd - ruimte)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.