Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarcelo Branco Bacelar Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting
2
Marketing
3
Marketing Weten hoe je met de exploitatiebegroting het promotiebudget kunt bepalen
4
2. Waarom een exploitatiebegroting?
Marketing 1. Inlevermap 15 december 2. Waarom een exploitatiebegroting? 2. De exploitatiebegroting 3. Vragen?
5
Marketing 1. Inlevermap 15 december
6
2. Waarom een exploitatiebegroting?
Marketing 2. Waarom een exploitatiebegroting? Hoeveel % van de jaaromzet wordt door een bedrijf uitgegeven aan: reclame/promotie/verkoopkosten
7
De verschillende levensfases van een product (of dienst)
Marketing De verschillende levensfases van een product (of dienst) Fase: Introductie Groei Rijpheid & verzadiging Neergang % van de omzet uitgeven aan Promotie? Fase: Introductie Groei Rijpheid & verzadiging Neergang % van de omzet uitgeven aan Promotie? Veel Normaal Weinig Geen Kiezen uit: NORMAAL, WEINIG, VEEL of GEEN
8
10 – 15 % Bij deze opdracht hanteren we de volgende uitgangspunten:
Marketing Bij deze opdracht hanteren we de volgende uitgangspunten: Uitgaven aan promotie is afhankelijk van de omzet In de introductiefase wordt er relatief (=verhoudingsgewijs) veel uitgegeven aan promotie/reclame Hou de volgende richtlijn aan: Budget voor promotie in de introductiefase: 10 – 15 %
9
# dus: geen ingewikkelde en tijdrovende acties ondernemen
Marketing # bedenk dat opstellen begroting bij deze opdracht ALLEEN maar dient om het budget voor promotie te bepalen # dus: geen ingewikkelde en tijdrovende acties ondernemen
10
3. De exploitatiebegroting
Marketing 3. De exploitatiebegroting De exploitatiebegroting is een winst- en verliesrekening, maar dan toekomstgericht. Uit welke ‘2 delen’ bestaat een exploitatiebegroting? Inkomsten Uitgaven
11
Marketing Bedenk voor jullie product/onderneming een aantal posten (inkomsten & uitgaven) die voorkomen op exploitatiebegroting.
12
Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten
Marketing Uitgaven Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten ? (*) Inkomsten Omzet product/dienst Omzet cross-sell: Faciliteiten (wellness, restaurants) Souvenirs
13
Marketing 2017 2018 Uitgaven Inkomsten Totaal Loon personeel
Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten ? Subtotaal Omzet product/dienst Omzet cross-sell Winst 100 50 Etc. 550 500 Totaal 600 Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4
14
Richtlijn: 10 -15 % van de omzet van 600 = 60 - 90 Marketing 2017 2018
Uitgaven Inkomsten Loon personeel Huur pand/winkel Inkoop product/dienst Energielasten Kantoorkosten Vervoerskosten Inrichtingskosten (inventaris) Overige kosten Verzekering Bankkosten Promotie/reclame Subtotaal Omzet product/dienst Omzet cross-sell Winst 100 50 Etc. 550 500 Totaal 600 Richtlijn: % van de omzet In dit geval: van 600 =
15
Stap 1 Inkomsten/Omzet/Cross-sell
Marketing Stap 1 Inkomsten/Omzet/Cross-sell Hanteer hier de ‘hotelberekening’ (zie ook SWOT-analyse): Bepaal het dag- of weektarief per chalet/kamer Hoeveel kamers/bedden/huisjes/chalets zijn er beschikbaar? Omzet = Prijs x hoeveelheid (*) Cross-sell? Vakantiecentrum in het buitenland? Hoeveel % van de gasten komen uit Nederland? (wens/verwachting) Dit % ‘loslaten’ op promotiebudget (10-15%)
16
Met dit budget gaan jullie een promotieplan opstellen!
Marketing Maak een “realistische” exploitatiebegroting (1 jaar) voor jullie bedrijf & leidt hier uit af welk bedrag (10 – 15%!) jullie promotiebudget ongeveer zal worden! Met dit budget gaan jullie een promotieplan opstellen!
17
Marketing 4. Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.