De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Luchtvaartveiligheid door betere terrein- en obstakeldata

Verwante presentaties


Presentatie over: "Luchtvaartveiligheid door betere terrein- en obstakeldata"— Transcript van de presentatie:

1 Luchtvaartveiligheid door betere terrein- en obstakeldata
Koen Haveneers, Nationaal Geografisch Instituut

2 Regelgeving ICAO: eTOD (2004) EU: ADQ-verordening (2010)
Bedoeld voor gebruik in verschillende luchtvaarttoepassingen: ground proximity warning systems het vastleggen van vliegprocedures geleiding en controle van grondbewegingen analyse van operationele beperkingen van vliegtuigen luchtvaartkaarten en -databases EU: ADQ-verordening (2010) NGI: project eTOD-implementatie ( ) ICAO Area 1 (het volledige Belgische territorium)

3 Luchtvaartveiligheid door robuuste gegevens
Volledige, actuele en accurate gegevens Datakwaliteitscontrole Naspeurbaarheid Historiek bewaren Uitwisseling van gegevens Standaardmodel en –formaat Aantoonbare kwaliteit Geformaliseerde processen

4 Volledige, actuele en accurate gegevens
Datakwaliteitscontrole ICAO Area 1: Positionele nauwkeurigheid (X, Y, Z) XY: 50m, Z: 30m Resolutie Z: 1m, post spacing (terreindata): 3” (~90m) Integriteit Routine: “avoid corruption throughout the processing of the data” ISO 19157: Volledigheid Max. 2.5% commissies (overtollige obstakels) Max. 0,1% omissies (ontbrekende obstakels) Logische consistentie Validatie van regels voor het datamodel (kardinaliteit, domeinen) Thematische consistentie Validatie van de attribuutdata Temporele kwaliteit Validatie van de coherentie tussen temporele attributen

5 Naspeurbaarheid Wie, wat, wanneer Volledige historiek voor gegevens
Historiek bewaren Wie, wat, wanneer Volledige historiek voor gegevens Obstakels: AIXM 5.1 temporeel model DTM: archivering van de opeenvolgende publicaties Checklist bij het uitvoeren van processen

6 Uitwisseling van gegevens
Standaardmodel en –formaat Tussen dataleveranciers en –gebruikers, tussen luchtvaartorganisaties Obstakeldatabank: AIXM 5.1 Aeronautical Information eXchange Model Gebaseerd op xml + gml DTM: eTOD Model

7 Aantoonbare kwaliteit
Geformaliseerde processen Gegevens conform ICAO/ADQ-normen Datacontrole door het NGI door middel van goedgekeurde controleprocessen Kwaliteitsmanagementsysteem Operationele processen, controleprocessen, … Op basis van ISO 9001 Plan – Do – Check – Act-cyclus Procesgebaseerd: alles wordt beschreven als een proces

8 Gevolgen bij het bouwen van nieuwe constructies
Meldingsplicht K.B.: verplichting om alle nieuwe en aangepaste obstakels en terreinwijzigingen tijdig te melden aan DGLV Volledigere, actuelere en accuratere gegevens Workflow Bouwverantwoordelijke licht DGLV in Bouwverantwoordelijke stelt landmeter-expert aan Landmeter-expert geeft opmetingen door Bouwverantwoordelijke en landmeter-expert krijgen ontvangstbevestiging Structurele controles door het NGI Platform In de toekomst: web-platform

9 Gevolgen bij het bouwen van nieuwe constructies
Advies van DGLV voor vergunning: op basis van Aeronautical Obstacle Evaluation Maps Kaarten Hoogte vanaf welke obstakels gekend moeten zijn i.v.m. luchtvaartveiligheid Platform In de toekomst: WMS gepubliceerd op geo.be


Download ppt "Luchtvaartveiligheid door betere terrein- en obstakeldata"

Verwante presentaties


Ads door Google