Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoseph Hofmeister Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Het ‘leven’ van een Centrummanager Wim Aussems - voorzitter
2
Cruciale zaken voor functionerend Centrummanagement
Onderwerpen Even voorstellen DE Centrummanager Cruciale zaken voor functionerend Centrummanagement Handige hulpjes
3
Even voorstellen: Sinds 22 januari 2014
Ontstaan vanuit KvK – ondersteuningsactiviteiten 33 aangesloten organisaties Ca. 40 dorps- en kleine stadskernen Kennis en ervaringen delen Belangen behartigen Elkaar ondersteunen waar nodig www. retailplatformbrabant.nl
4
DE Centrummanager in het centrum van… Centrumcommissie & Centrummanager
Ondernemersvereniging(en) Gebouwen Parkeren Vergunningen Jeugd Centrummanagement gaat over: “Leefbaarheid van een geürbaniseerd gebied” Kermis Vastgoedeigenaren Uitgaan Veiligheid Bereikbaarheid Commercie Ruimtelijke ordening Evenementen Groenvoorziening Bewoners Gemeente Omgeving Overlast * Sheet van Benjamin Nicholson – Dynamic Concepts
5
DE Centrummanager is dagelijks actief met
DE Centrummanager is dagelijks actief met.. Taken Centrumcommissie & Centrummanager
6
* Sheet van Benjamin Nicholson – Dynamic Concepts
7
DE Centrummanager - profiel
Communicatie – intern/extern Organisatie Beleidsmatig denken Belangen behartigen Manager – voorzitter – secretaris – penningmeester Manus van Alles Brede schouders hebben en …. Betrokken en doorzettingsvermogen!
8
DE Centrummanager BESTAAT niet!
Overal andere invulling Afhankelijk van het bestuur in samenstelling, professionaliteit en hun taken Afhankelijk van financiële middelen, talenten, kennis, ambities Persoonsafhankelijk Taken, uren, tarieven en positie verschillen enorm
9
Cruciaal voor het functioneren van het Centrummanagement
BIZ , OZB of Reclamebelasting -> free-riders * Financiën – de basis – vaak te beperkt * Structuur – vaak niet optimaal * Samenwerking gemeente – kan beter * Verlengstuk gemeente m.n. participatie in beleidsvorming – handig toch? Gedrag en houding ondernemers en filiaalleiding – OEF! Centreerbeleid - uitplaatsing supermarkten – kijk uit! * Rol supermarkten nu en in de toekomst – verandert *
10
BIZ of OZB – heffing is de beste vorm
Geen free-riders Breng differentiatie aan in de deelgebieden qua heffing Inkomsten en uitgaven labelen aan deelgebieden Profijtbeginsel als leidraad % OZB-waarde is goede grondslag. Vastgoed kan mee doen, mee betalen <> evt. aparte BIZ Minimum (bijv. € 300,- p.j.) is o.k. Geen maximum heffing, is oneerlijke bevoordeling voor grote zaken / bedrijven
11
Reclamebelasting geeft problemen
1 cm2 te klein voor heffing
12
Ontduiking reclamebelasting
13
Ontduiking reclamebelasting
14
Goede financiële basis
30% - 40% maximaal ‘apparaatskosten’ en 60% - 70% besteden 2 à 3 dagen betaald werk = vaak al full time! Kosten voor aangesteld professioneel CM: Totaal budget bij CM 16 uur MBO’ – HBO’er: € = € te besteden aan ….. * * Is goede start voor een centrum met 100 ondernemingen Halve poging is een kwart resultaat <> = valse start !
15
Gemeentelijke financiële bijdragen
Sommigen niets. Op budget van € zelfs nog € kosten doorberekenen Sommigen verdubbelen de inleg Advies: betaal de kosten (1/3 totaal budget) m.a.w. de kosten van de CM Advies: de post Centrummanager liever NIET op de begroting >> UIT beeld! Argumenten: Het gaat om de leefbaarheid van een dorp / stad. De dorps- stadskern is DNA bepalend U gebruikt de CM als verlengstuk in participatie U voert de regie, u investeert, CM en de ondernemers voeren uit
16
Beste Wim, Bij deze een sheet van een onderzoek wat samenwerking oplevert. Wellicht kun je er iets mee voor de presentatie van volgende week. Mvg, Vester
17
Samenwerking in het winkelgebied
Bron: Het verbonden winkelgebied Jesse Weltevreden, Onderzoeksproject “Collectief Online” feb 2018 Goed samenwerkende gemeenten: gedeelde doelen, concrete actieplannen, meetbare doelstellingen, activiteiten uitbesteden, meer budget en online actiever Centrummanager cruciale rol 16 november 2018
18
Structuur gericht op maximale betrokkenheid
Traditionele werkgroepen- / commissiestructuur werkt beter Altijd gevaar op achterover leunen Ieder zijn ding en ambitie Begeleiding kost veel tijd voor bestuur of CM Wisseling en doorstroming van mensen is goed
19
Samenwerking met de gemeente – de relatie
Delen van gegevens over wie wel of niet betaalt Samen gaan voor leefbaarheid = geen ondernemersfeestje Verlengstuk van de gemeente (participatie) = o.k. Geef CM positie > structureel ambtelijk/bestuurlijk overleg Support in vergunningverlening Empathie voor de werkdruk van ondernemers (het hemd en de rok…)
20
Samenwerking met de gemeente – het beleid
Parkeer-management (Blauwe Zone) – waarschuwen kan! Verbinding met toeristische en sociaal-culturele sector faciliteren Investeer in sfeer & slimme technologie (Smart Cities) Beleid richten op versterking centra – kies daar 100% voor! Supermarkten (ver)plaatsingsbeleid is cruciaal >> Centrum moet leven – vele redenen om er te vertoeven
21
Supermarkten in of buiten het centrum?
Hoe kleiner de dorpskern, hoe belangrijker de aanwezigheid supermarkt in het centrum = basis Hoe groter een stadscentrum, hoe minder impact Aankomende jaren blijven centreren Discounter wordt service- en vers! Impact richting ambachtelijke food-branche Worden supermarkten magazijnen over jaar?
22
Handig Standpunt Retailplatform (ver)plaatsing supermarkten
..\Diverse info van collegas\Standpunt Retailplatform Brabant supermarkten buiten centrum pdf Overzicht welke gemeente wat bijdraagt ..\Fondsvorming overzicht\Overzicht financiering Centrummanagement april 2018.xlsx Inschattings-rekenmodel uren centrummanager taken_en_uren_cm__versie xlsx
23
We kunnen veel van elkaar leren!
Wat is UW ervaring? We kunnen veel van elkaar leren!
24
Succes in UW aanpak voor een mooi en levendig centrum
Dank voor uw aandacht Succes in UW aanpak voor een mooi en levendig centrum Ga er samen er voor, samen met het Centrummanagement
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.