De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL

Verwante presentaties


Presentatie over: "MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL"— Transcript van de presentatie:

1 MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL
AANTAL TRENDS EN AFHANDELING Melding Incident Patiënt (MIP) Huisartsenpost 119 Trends: Het merendeel van de meldingen was terug te voeren tot 2 van de vijf hoofdcategorieën: ‘menselijk handelen’ (53,54%) en ‘methode/procedure’ (29,13%). De overige meldingen, (17,32%) hadden betrekking op de categorieën ‘machine/apparatuur’, ‘middelen/materialen’. Kijkend vanuit een procesgerelateerde invalshoek, kunnen de meldingen worden onderverdeeld in 12 proceselementen. De proceselementen ‘ketenpartner/doorverwijzen’ en ‘overig’ laten een opvallend hogere score zien ten opzichte van de andere proceselementen. De incidenten gekoppeld aan deze twee proceselementen hebben veelal te maken met de samenwerking met meldkamer, politie, ambulance, crisisdienst of thuiszorg (proceselement ‘ketenpartner/doorverwijzen’) en lange (telefonische) wachttijd (proceselement ‘overig’). Afhandeling: N.a.v. de meldingen zijn diverse verbetermaatregelen getroffen. Eind 2017 stonden er 13 meldingen open (met als doel afhandeling in het eerste kwartaal van 2018). Zorgprogramma’s (Cure and Care) KLACHT 38 Het merendeel van de klachten was terug te voeren tot klachtenaspecten  van ‘medisch handelen’ (56,76%) of ‘bejegening’ (16,22%). De overige klachten hadden betrekking op de klacht-aspecten ‘bereikbaarheid’ (8,11%) en ‘overig’ (18,91%). Alle klachten zijn adequaat afgehandeld. Vrijwel alle klachten zijn telefonisch afgesloten. Een enkele keer was een bemiddelingsgesprek noodzakelijk. Er is één klacht naar de klachtencommissie SKHZN in Eindhoven doorgezonden. De uitkomst was een status quo. 1  Afhandeling: De melding is volgens procedure afgehandeld. CALAMITEIT 11 In 2017 zien we een toename in het aantal calamiteiten. De calamiteitencommissie heeft mede naar aanleiding hiervan haar eigen werkwijze aangescherpt. Afstemming van (haalbaarheid en effectiviteit) verbetermaatregelen wordt nu breder getoetst. Calamiteiten zijn zorgvuldig geanalyseerd, tevens is gekeken of er uit de metadata nog aanwijzingen te vinden waren die de toename van het aantal calamiteiten kon verklaren. Er zijn echter geen gemeenschappelijke overeenkomsten gevonden. Wel hadden 2 calamiteiten betrekking op palliatieve zorg. Eind 2017 waren 3 calamiteiten nog niet volledig afgerond. TRANSMURAAL INCIDENT MELDEN (TIM) Cohesie en VieCuri  Jaarverslag TIM-commissie volgt


Download ppt "MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL"

Verwante presentaties


Ads door Google