Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGeoffrey Marin Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Informatie bekomen uit interviews met vertegenwoordigers van de sociale partners
2
Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten
Vertegenwoordigen circa geaffilieerde bedrijven 130 bedrijven hebben een stressbeleid opgestart Dit is 0,20 % van de geaffilieerde bedrijven Of 7 % indien KMO’s niet meegerekend
3
Fasen van het stressbeleid
4
Redenen om een stressbeleid op te starten
5
Genomen maatregelen Maatregelen o.v.v. comunicatie & informatie
Ergonomische maatregelen Maatregelen o.v.v. relaties & contactmogelijkheden Maatregelen o.v.v. opleidingsbeleid Maatregelen o.v.v. arbeidsvoorwaarden
6
Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven
Redenen om een stressbeleid op te starten Werken met een begeleidingsgroep Fasen van het stressbeleid Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen Informeren van het personeel Waarom nog geen maatregelen genomen Evaluatie van positieve punten en knelpunten
7
Redenen om een stressbeleid op te starten
8
Werken met een begeleidingsgroep
9
Fasen in het stressbeleid
Meetmethode 32 Rapportering 29 Feedback 25 Prioriteiten 22 Actiepunten 19 14 Organisatorische middelen 12 Financiële middelen 6 Materiële middelen
10
Fasen in het stressbeleid (2)
Inschakeling externe consulent 8 Preventiemaatregelen 12 Feedback 5 Evaluatiecriteria 2 Actieplan opstellen 3 Actieplan invoeren 4 Evalueren actieplan 1
11
Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen
12
Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (2)
Herdenken info- en communicatielijnen 11 Vernieuwde functiebeschrijvingen 7 Cursus managen voor leidinggevenden Ergonomische hulpmiddelen Invoeren functionneringsgesprekken 5 Wijzigingen in werktijden Invoeren overlegcomités Aangepaste werkruimtes Oprichten speciale werkgroepen
13
Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (3)
Geen specifieke doelgroepen, tenzij afdeling / statuut Begeleidingsgroep heeft beslissende rol o.v.v. het bepalen van aandachtspunten en eventuele doelgroepen, maar een adviserende rol bij de keuze van maatregelen.
14
Informeren van het personeel
15
Waarom nog geen maatregelen
14 bedrijven Uitgesteld in tijd Te vroeg om maatregelen te nemen Andere prioriteiten, zoals reorganisaties
16
Evaluatie van positieve punten
Functionneren 12 Contact klanten 5 Betere cultuur 11 Beter imago Bedrijfsklimaat Prestaties 4 Meer motivatie 10 Minder AO 3 Betrokkenheid 8 Minder afwezigheden Minder conflicten 7
17
Evaluatie van knelpunten
Te hoge verwachtingen Gebrek aan expertise Onvoldoende tijd
18
Informatie bekomen uit de interviews
Stand van zaken wordt niet systematisch bijgehouden Ondersteuning naar of vanuit de sector quasi onbestaande Al dan niet ontwikkelen stressbeleid hangt af van goodwill werkgever, aanwezigheid structuren en kennis over het onderwerp
19
Informatie bekomen uit de interviews (2)
Koudwatervrees Munitie voor de vakbonden Stressbeleid als onderdeel van sociale onderhandelingen en HRM-beleid Stressbeleid is zaak van iedereen, maar stuwende rol van de vakbonden Rol van de andere actoren Niet eenvoudig om te komen tot maatregelen
20
Samenvattend Geen systematisch overzicht – evaluatie CAO
Expliciet stressproject complementair aan HRM-beleid en sociale onderhandelingen Meeste bedrijven situeren zich binnen inventarisatie Argumenten om op te starten: vermoeden van stress, IKZ, wetgeving, behoud personeel, positieve neveneffecten
21
Samenvattend (2) Indien reeds maatregelen: communicatie, informatie, ergonomie en taakinhoud Stressbeleid is zaak van iedereen, vandaar veel begeleidingsgroepen Stuwende rol van de vakbond verder onderbouwen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.