De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

participeren èn emanciperen èn co-creëren

Verwante presentaties


Presentatie over: "participeren èn emanciperen èn co-creëren"— Transcript van de presentatie:

1 participeren èn emanciperen èn co-creëren
Kansen en krampen; participeren èn emanciperen èn co-creëren Ervaringsperspectief

2 BE4YOU2 Opgericht door Marlene van Steensel en Jacqueline Santbergen
Voor: Mensen die als kind te maken hebben gehad met een uithuisplaatsing én de professionals bij hen betrokken. Om bij te dragen aan empowerment door benutten en versterken van eigen kracht het aanpassen van omstandigheden zodat mensen kunnen participeren ontwikkelen en bestendigen van het netwerk Dit betekent ook dat ‘empoweren’ niet alleen afhangt van het vermogen van het gezin of individu, maar ook van de mogelijkheden en kansen die de omgeving biedt”.

3 Uithuisgeplaatsten maken vaker gebruik van zorgvoorzieningen
verlaten vaker vroegtijdig school hebben gemiddeld genomen een lager opleidingsniveau hebben vaak een negatieve waardering over hun eigen effectiviteit en ontwikkelen minder initiatief worden vaker arbeidsongeschikt verklaard.

4 Onderzoeksbevindingen
onderzoek van Marja Cozijn naar transitie naar volwassenheid, en onderzoek door Jeugddorp de Glind onder oud-bewoners De groep is in vergelijking met leeftijdsgenoten vaker dakloos, werkloos, betrokken bij criminele activiteiten, hebben vaker te maken met vroegtijdig schoolverlaten, druggebruik, vroege zwangerschappen en zijn vaker slachtoffer van misbruik. Diverse buitenlandse studie bevestigen dit

5 ontwikkelen methodiek voor empowerment
Project Ervaren Jaren Doelstelling: ontwikkelen methodiek voor empowerment samen een methode ontwikkelen om ervaring om te zetten in kennis ontwikkelen netwerk BE4YOU2: ontmoeten - ontwikkelen - ontdekken - ontwerpen

6 Vragen in Ervaren Jaren
wat houd je in het nu bezig over je jeugdervaringen? welke ervaringen hebben meegespeeld of spelen mee in keuzes die je nu maakt? wat heb je geleerd van je jeugdervaringen? wat heeft je sterker gemaakt of maakt je sterker? wat heeft je zwakker gemaakt of maakt je zwakker? welke bron geeft je kracht heb je als terugkijkt op jeugdervaringen?

7 Uitkomsten Ervaren Jaren
Factoren die van invloed zijn op zelfwaardering bij uithuisplaatsing: huis van herkomst sociaal netwerk andere ontwikkelingstaken verlies en uitgestelde rouw stigmatiserende diagnose verwachtingen vanuit de omgeving Mn andere ontwikkelingstaken toelichten, is ook al brug naar onderwijs

8 Wat werkt? het delen van ervaringen copingstrategieën bespreken
cognitieve herstructurering sociaal vergelijken genereren van positieve emoties zingeving gezonde levenswijze Werkzame factoren bij empowerment. Helpend bij verder ontwikkelen van de methodiek gericht op samen-leren en co-creëren. Niet overnemen, maar ruimte geven om te doen en ervaren op eigen wijze. NB zingeving nader toelichten en gezonde levenswijze ook

9 Van inspiratie naar ontwikkelen
Inzet van gedachtegoed van BE4YOU2 en de methodiek van ERVAREN JAREN netwerk co-trainerschap maatjes ervaringshuis voor 18 + onderwijsleerervaringhuis co-creatie met professionals: Samen lukt het wel! Samen creëren Gezinshuizen.com

10 Van ontwikkelen naar ontwerpen
Een maatjes ervaringshuis voor 18+ GEEN COPYRIGHT MAAR COPYLEFT

11 Co-creatie met jeugdzorg
Youké in samenwerking met Gemeente Utrecht en Hogeschool Utrecht Lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening Doelgroep: oud-zwerfjongeren. Programma Skanfonds:

12 Succes Samen van deficiëntie denken naar benutten van de potentie
participatie van mensen met ervaring: van ontwikkeling naar invoering en uitvoering blijvend educatief partnerschap, stellen van lange termijn doelen balans herstel: maatschappelijk en economisch erkennen als volwaardige partner Het paradigma van zaken doen met “de afhankelijke” cliënt is niet gewijzigd. Het inzetten van ervaringsdeskundigheid is een trend. Hoe men geneigd is met ze om te gaan is een terugkerende zorg. Van taart naar tarief

13 Op de agenda Hoe kunnen jeugdigen hun talenten ontwikkelen en een erkend diploma halen? Passend onderwijs? dank aan Henk Oosterling voor copyleft

14 Onderwijservaringsleerhuis
Ontwikkelen BE4YOU2 met (Begeleidingsdienst) Vrijescholen Inspiratie Jongerenpanels + Ervaren Jaren Rotterdam Vakmanstad Niet chillen maar Skillen Andere leerlijnen Ontwerp en co-creatie Meer weten? Meedoen? Zie: Schrijf: 21e eeuw skills, dank aan Henk Oosterling voor copyleft

15 Bedankt voor uw aandacht; wij zijn er de hele dag.


Download ppt "participeren èn emanciperen èn co-creëren"

Verwante presentaties


Ads door Google