Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
2
Programma Inhoud college Voorstellen Toelichting studiewijzer
Begrip ‘communicatie’ Het ZBMO-model Communicatiesoorten Hoofdvormen communicatie Plaatsbepaling communicatie in organisaties Communicatie als vak binnen de SBE Communicatie als vakgebied
3
Even voorstellen
4
Communicatie Communicatie nader bekeken…
Wat is er allemaal nodig voor communicatie? Probeer per tweetal op basis van deze benodigdheden een model te maken van het communicatieproces…
5
Definitie communicatie
Definitie Michels: Communicatie is het proces waarbij de zender de intentie heeft een boodschap over te brengen naar één of meer ontvangers. Bestaat niet intentionele communicatie?
6
Definitie communicatie
Opvatting van Watzlawick: ‘Je kunt niet niet communiceren’ Alle gedrag is communicatie. Alle gedrag kan een berichtwaarde voor de ander hebben. Of iets communicatie is of niet, wordt in de gedragsopvatting in feite door de ontvanger bepaald.
7
Maatschappelijke context
Het ZBMO-model Maatschappelijke context Situatie T Z B M O F Decoderen Encoderen
8
Kanttekeningen ZBMO-model
Beperkingen basismodel: Perspectief: push model Echter: De ontvanger is niet passief De ontvanger leeft niet op een eiland, maar leeft in een sociale wereld Communicatie is geen incidentele gebeurtenis
9
Vormen van communicatie
Vocaal / auditief Non-vocaal / visueel Verbaal Gesproken woord Geschreven, gedrukt woord Non-verbaal Intonatie, timbre, pauze Gebarentaal, lichaamshouding, uiterlijk, kleding, reuk, smaak, ruimte
10
Vormen van communicatie
Kennis over onze lichaamstaal is boeiend omdat het effect van communicatie: Voor .. % afhankelijk is van woorden Voor .. % afhankelijk is van de stem Voor .. % afhankelijk is van de lichaamstaal
11
Vormen van communicatie
Kennis over onze lichaamstaal is boeiend omdat het effect van communicatie: Voor 7% afhankelijk is van woorden Voor 38% afhankelijk is van de stem Voor 55% afhankelijk is van de lichaamstaal
12
Hoofdvormen communicatie
KLANTEN EN PROSPECTS Marketingcommunicatie ORGANISATIE Interne communicatie Organisatiecommunicatie EXTERNE BEINVLOEDERS EIGEN MEDEWERKERS
13
Communicatiemodaliteiten
Mate van beïnvloeding van de ontvanger Reclame Propaganda Informatie Voorlichting Public relations
14
Plaatsbepaling communicatie
15
Plaatsbepaling communicatie
16
Plaatsbepaling communicatie
Relevantie vak Communicatie binnen de School of Business & Economics: Iedereen communiceert. Je bent zowel de zender als ontvanger van boodschappen. Inzicht in de werking communicatieproces zorgt dat je kunt anticiperen. Dat je je boodschap en medium kunt afstemmen op de ontvanger (doelgroep). Communicatie is een van de kritische succesfactoren voor een organisatie
17
Plaatsbepaling communicatie
Groei van het communicatievak: Scherpere concurrentie Groei dienstverlenende sector Schaalvergroting door fusies Terugtredende overheid Maatschappelijk verantwoord ondernemen Behoefte aan goede interne communicatie Internet
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.