De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Info-sessie VAC Leuven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Info-sessie VAC Leuven"— Transcript van de presentatie:

1 Info-sessie VAC Leuven 27.06.07
Agentschap voor Facilitair Management

2 Programma van eisen - Functioneel Timing
Agenda Doelstelling Locatie onderzoek Behoeftenanalyse Anders werken Programma van eisen - Functioneel Timing Vraagstukken huisvestingsbudget Vragen & Antwoorden

3 Doelstelling Stand van zaken en informatie verstrekken over vorderingen in het VAC project Op regelmatige basis te organiseren (sep-okt) Antwoord op uw vragen Onzekerheden wegwerken Betrokkenheid en medewerking van de departementen en agentschappen Bepalen te ondernemen acties

4 Doelstelling VAC - Zowel in Leuven als in Brugge en Gent
Functioneel gebouw Herkenbaar Concentratie van de diensten in de provincie Ecologische en duurzame huisvesting Snelle realisatie ESR-95 neutrale wijze Voordelig - Zowel in Leuven als in Brugge en Gent Hoofdoel is dat Vlaams overheid de beste huisvesting krijgt maar tevens dat dit wordt gecombineerd met de best mogelijke investering voor PMV en haar aandeelhouder (VG)

5 Locatie onderzoek Formele selectie van 4 locaties* Geen terreinen VG
Info-sessie VAC Leuven Locatie onderzoek Formele selectie van 4 locaties* (willekeurige rangschikking) Ex-NMBS terrein, kandidaat Diestsepoort nv (Landsbeeck) Diestsepoort 1-7, kandidaat KBC Verzekeringen De Vesten, kandidaat KBC Verzekeringen Kop van Kessel-Lo, kandidaat CIP Geen terreinen VG Privé Overheid * Onderhandelingsprocedure met bekendmaking

6 Locatie onderzoek Gesprekken met Stad Leuven Bestek in opmaak
Duidelijke voorkeur ex-NMBS terrein Bestek in opmaak Offerteaanvraag voor project + partnership voorzien midden juli Nog geen definitieve keuze !!

7 Locatie onderzoek 5 2 1 4 3 20-9-2018 Leuven centrum
■ Ingediend dossier

8 ? Locatie onderzoek – toelichting Diestsepoort nv Locatie Eigenaar
Terrein hoek Vuurkruisenlaan/Diestsepoort/Spoorlijn Eigenaar Diestsepoort nv (Landsbeeck /Kairos) - projectontwikkelaar Oppervlakte Terrein: m²: BBVO* 180 parkeerplaatsen werknemers kantoren 90 parkeerplaatsen bezoekers Stand project Braakliggend ex-NMBS terrein, verkocht in 2006 Vóór verkoop: ontwerp VAC door GZ&A architecten i.o.v. VG in 2005 Timing Ingebruikname haalbaar (opgegeven door projectontwikkelaar) ? * BBVO = Bruto Bovengrondse Vloeroppervlakte

9 Locatie onderzoek – toelichting Tiensepoort 1-7
Gelegen aan de ring rond Leuven, naast het trein- en busstation. Eigenaar KBC Verzekeringen (ex ABB Gebouw) Oppervlakte m² BBVO, 150 parkeerplaatsen Stand project Bestaand gebouw Gebouw A opgetrokken in 1990, Gebouw B opgetrokken in 1987, gerenoveerd in 2003 Gebouw C opgetrokken in 2002 Timing Beschikbaar eind 2008 (opgegeven door eigenaar) Ingebruikname: afhankelijk van inrichtingswerken

10 Locatie onderzoek - Toelichting “De Vesten” gebouw D en E
Voorzijde station Eigenaar KBC Verzekeringen Oppervlakte gebouw m² BBVO 199 parkeerplaatsen Stand project Bouwvergunning Plannen + beschrijving van de werken Gebouw in oprichting Timing Beschikbaar vanaf (opgegeven door eigenaar) Ingebruikname: afh. inrichtingswerken

11 Locatie onderzoek - Toelichting Kop van Kessel-Lo, kantoren Zuid
Achterzijde station Leuven Eigenaar CIP – projectontwikkelaar Oppervlakte gebouw m² BBVO, 150 parkeerplaatsen Stand project CIP heeft grond van NMBS gekocht RUP ontwerp Bouwvergunning verwacht voor 2007 Timing Oplevering Q (timing opgeven door projectontwikkelaar) Ingebruikname: afh. inrichtingswerken

12 ? Nazicht offertes uit procedure
 Aard projecten zeer verschillend Omvang projecten zeer verschillend Kwaliteit projecten zeer verschillend ? Nazicht offertes uit procedure => toetsen gunningcriteria => Globaal advies naar Vlaamse Regering Vlaamse Regering laat keuze uitvoeren door PMV & AFM

13 Investeringsvoorstel
Locatie onderzoek Beoordeling : 3 hoofdcriteria met technische adviescommissies Adviescommissies : PMV, AFM, Vlaamse Bouwmeester en externen Prijscriterium 50 % 30 % Totale gebruikerskost (Life Cycle Cost) 20% Huurprijs Kwaliteitscriterium 45 % 15% Energiezuinig- en duurzaamheid 15% Functionaliteit 15% Architecturaal en ruimtelijk kw. Investeringsvoorstel 5 % Jury : kabinet van Min. Bourgeois & Min. Van Mechelen, AFM, PMV => voorstel van volledig uitgewerkt business plan voorgelegd aan de VR. De VR brengt haar advies uit. De jury neemt beslissing op basis van dit globaal advies. PMV en AFM voeren beslissing uit.

14 Behoeftenanalyse Integratie van 26 departementen en agentschappen
Agentschap Binnenlands Bestuur Syntra Vlaanderen Agentschap Facilitair Management VDAB uitz. competentiecentrum Jobpunt Vlaanderen Departement Landbouw en Visserij Flanders Investment Trade Agentschap Landbouw en Visserij Vlaams Agentschap Voor Ondernemen Dep. Leefmilieu, Natuur en Energie Ag. Hoger Onderwijs en Volwassen onderwijs Agentschap Natuur en Bos Ag. Inspectie, welzijn volksgezondheid en Gezin VMM uitz. labo Agentschap Jongerenwelzijn Departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid Agentschap Infrastructuur Kind en Gezin Agentschap Ruimtelijke Ordening Vlaams Agentschap Personen met een Handicap Agentschap Onroerend Erfgoed Departement Werk en Sociale Economie Agentschap Wonen Vlaanderen Vlaams Subsidieagentschap Agentschap Inspectie, RO, Woonbeleid en OE Nog geen definitieve beslissing over VLM

15 Behoeftenanalyse - verdeling

16 Behoeftenanalyse financiële resultaten Bevestigd ( dep. & agentsch.)
Aantal personeel (hoofd) 724 Huur nu (jaar) ca. 2,2 mio € Huur in VAC (jaar) - verwacht ca. 3,0 mio € Oppervlakte BBVO nu ca m² Oppervlakte BBVO VAC ca m² Potentieel valorisatie eigendom Nog niet in kaart gebracht

17 Anders Werken - toelichting
Basisprincipes Bruto kantoor Werkplekken voor 80 % van personeel (personen) 23 m²/per werkplek. Definitie van bruto kantoor landschapskantoor, circulatie, cockpits, teamcockpits, levend archief, kitchenette, sanitair, liftkokers-trappen-noodtrappen, technische ruimtes Parking 1/10 personeelsleden + 1 per dienstwagen Fietsenstalling 1/20 personeelsleden Semi-statisch archief (ondergronds) 10 lopende meter/persoon (6 lopende meter/m²)

18 Anders Werken - toelichting
Afwijkingen zijn mogelijk mits grondige motivatie én validatie door IF (of begrotingsakkoord) Opgeven specifieke behoeften door gebruiikers O.a. extra nood aan archiefruimte Validatie door IF !!!

19 Anders werken Naast kantoorruimte wordt ook ruimte voorzien in het VAC voor: Catering Reeds gekende specifieke behoeften v/d departementen en agentschappen Gemeenschappelijke vergaderzalen Gebouwgebonden behoeften (verzending, laad- en loskade, EHBO, …) Generieke behoeften (Auditorium, Kinderopvang/polyvalente zaal, VIP ruimte) Archief (op de werkvloer) Semi-statisch archief (ondergronds) Parking Fietsenstalling

20 Huidig gekende behoeften: 20.043 m² BBVO
Anders werken – verdeling volgens behoeftenraming Huidig gekende behoeften: m² BBVO

21 Programma van Eisen – Functionele behoeften
Noodzaak Opmaak handboek met gedetailleerde eisen uitgewerkt per departement of agentschap die toelaat gedetailleerde afspraken te maken met de kandidaat eigenaars/promotoren over ruimte (bestek) en budget (offerte) Eisen onderbouwen met het oog op goedkeuring door IF Inventarisatie functionele noden Via bilaterale gesprekken tussen de departementen, agentschappen en de verantwoordelijken van de provincie tijdens de maanden juli en augustus 2007

22 Vraagstukken huisvestingsbudget (onderdeel van globaal businessplan voor de VR)
Ingebruikname nieuw VAC: juli 2009 Lopende huurovereenkomsten Planning opstellen en afspraken met eigenaars schriftelijk vastleggen m.b.t. einde huur, opzeg, flexibele huurverlenging, ev. huurschade Beheerd door AFM AFM neemt contact op met eigenaars in samenspraak met het agentschap of departement Niet beheerd door AFM Agentschap onderneemt zelf actie, AFM wordt geïnformeerd over stand van zaken Toekomstige huisvestingsbudgetten: Voldoende budget wordt voorzien voor het VAC – beslissing Vlaamse Regering. Nog geen praktische regeling kostenverdeling Allocatie per departement/agentschap van budget voor huur, inrichting en meubilair Allocatie van huurlasten, onderhoud, belastingen, catering, schoonmaak, gemeenschappelijke voorzieningen, privatieve lasten, etc.

23 procedure met bekenkmaking:
Timing 2007 – kandidaten locaties maand.jaar 07.06 08.06 09.06 10.06 11.06 12.06 01.07 02.07 03.07 04.07 05.07 06.07 07.07 08.07 09.07 10.07 11.07 12.07 Nota VAC’s goedgekeurd door Vlaamse Regering Onderhandelings procedure met bekenkmaking: Kandidatuurstelling Selectie kandidaten Bestek uitsturen kandidaten Offertes ontvangen kandidaten Beoordeling offertes BAFO fase Contract Timing 2007 – Behoeftenraming Info-sessie 3 VAC’s Tussen.res. behoeften analyse Verfijning behoeften analyse Inventarisatie functionele noden PvE IF - validatie

24 Vragen & Antwoorden


Download ppt "Info-sessie VAC Leuven"

Verwante presentaties


Ads door Google