Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Welkom 9/19/2018
2
Even voorstellen: Workshopleiders: Belle Dijkstra en Jan Linssen
9/19/2018
3
Thema: Communiceren - met leerlingen - met ouders - met elkaar
9/19/2018
5
Programma 18-01-2011: Communiceren met elkaar - Basisbehoeften
- Levenslijngrafiek Communiceren met leerlingen - Pubers op school - Generatie Y - Gespreksinterventies - Storing in de communicatie - Casus - Afronding
6
Bron: Atlas van de Belevingswereld
7
Basisbehoeften in de communicatie
Relatie: je weet je geaccepteerd (erbij horen), je hebt het gevoel welkom te zijn, je voelt je veilig Competentie: je bent in staat tot eigen inbreng en bijdrage aan de communicatie ; Autonomie: je kunt je eigen gedrag sturen. Zie ook: Luc Stevens
8
Opdracht 1: levenslijngrafiek
9
Pubers op school 9/19/2018
10
Opdracht 2: Maak deze zin af
Communiceren met pubers is ……………………… 9/19/2018
11
Generatie Y Zie ook: artikel over Generatie Y - Evelyn Prinsen
12
Het rijpende puberbrein
Pubers kwetsbaar door rijpend brein: verschillende hersengebieden ontwikkelen zich in verschillend tempo Gebrek aan remming: sterke behoefte aan ‘kicks’ en spanning Lef en verassende ideeën: creativiteit Een grenzeloze, soms naïeve ambitie Zie ook: Het puberende brein - Eveline Crone Generatie Einstein - Jeroen Bosma Puberbrein binnenstebuiten - Huub Nelis/Yvonne van Stark 9/19/2018
13
Communiceren met pubers - 1 -
Uitgangpunten: Ze willen hun verhaal vertellen Zich veilig voelen is zich gewaardeerd voelen Wees als volwassene benieuwd Probeer als volwassene te benoemen wat je voelt Metacommunicatie: communiceer over de communicatie Bron: Communiceren met pubers – drs. M. Delfos
14
Opdracht 3: Herkenbaar? Tijd voor uitwisseling!
Herken je dit verhaal over communiceren met pubers? Welk gedrag kom jij tegen in de praktijk? Wat doet dit met jou? 9/19/2018
16
Voorwaarden voor goede communicatie
Respectvol met de ander omgaan De ander serieus nemen De ander op zijn / haar gemak stellen Luisteren naar wat de ander te vertellen heeft De ander de kans geven Bron: Communiceren met pubers – drs. M. Delfos
17
Gespreksinterventies
Inbreng van de leerling Inbreng van de leerkracht 1. Zich openstellen 2. Luisteren Volgen Terugkoppelen 4. Verhelderen 5. Vragend aansluiten 6. Sturen Samen Stimuleren 8. Vragen toevoegen 9. Informeren 10. Adviseren Leiden Beoordelen 12. Opleggen Bron: Marijke Lingsma
18
Opdracht 4: Casus Gespreksinterventies oefenen in drietallen
19
Communiceren met pubers - 2-
6. Hersens op ‘aan’ 7. Vertellen stimuleren 8. Gericht doorvragen 9. Waardering voor het denkproces uiten 10. Bereidheid tonen te leren Bron: Communiceren met pubers – drs. M. Delfos
20
Storing in de communicatie
Niveaus van communicatie Elke communicatie speelt zich af op twee niveaus: een inhoudelijk en een relationeel niveau, waarbij het eerste niveau door het laatste wordt gedefinieerd Bron: Watzlawick
21
Storing op relationeel niveau
Leerling bevindt zich op gevoelsniveau Docent blijft op inhoudsniveau opereren door informatie te geven Dit leidt tot psychologische mist: - boodschap docent gaat verloren… - leerling voelt zich niet gehoord en gezien… 9/19/2018
22
Wat kun je doen als docent?
Schakel van inhoudsniveau naar relationeel niveau: Benoemen van jouw beleving: doorvragen op de (non) verbale signalen van de leerling (ik zie dat…, ik merk dat….,) Ik-boodschap geven: je houdt de mededeling dicht bij jezelf. het benoemen van de eigen gevoelens die een belemmerende werking op het gesprek met de leerling uitoefenen (ik voel me…) 9/19/2018
23
Opdracht 5: Casus Rollenspel: verschil in niveaus van communicatie
24
‘Echt luisteren…’
25
Afronding en vooruitblik
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.