De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Terugkoppeling herijkingswensen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Terugkoppeling herijkingswensen"— Transcript van de presentatie:

1 Terugkoppeling herijkingswensen

2 Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep
Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting 2

3 1. Welkom

4 2. Samenstelling + taakverdeling kerngroep
Louise Taylor, Hogeschool van Amsterdam/UvA Jan Willem Chevalking, Christelijk Hogeschool Ede Amy Klipp, Hogeschool Leiden Machteld Moonen, Saxion Hogeschool

5 3. Herijking kennisbasis: proces
Werkwijze kerngroep: interviews met het veld Docenten Engels op de pabo Leerkrachten Wat is jouw visie op Engels in po? Waarom wordt Engels op de pabo gegeven? Wat zijn noodzakelijke kennisgebieden voor leerkrachten? Wat zijn belangrijke leerkrachtvaardigheden voor het geven van Engels in groep 1 t/m 8? Wat zijn kenmerken van een goede les Engels? Hoe breng je de taalvaardigheid van leerlingen in kaart? Samenhang andere vakken? Gewenste ontwikkelingen nabije toekomst?

6 3. Herijking kennisbasis: proces
Samenvatting interviews werkveld voorgelegd aan experts Benaderde experts: Prof. Dr. Rick de Graaff, Universiteit Utrecht Patricia Rose, SLO Elly Deelder, Nuffic Pabo docenten Engels & leden Vedocep

7 3. Herijking kennisbasis: proces
Kennisbasis Engels vergeleken met kennisbasis Taal Muziek Beeldende vorming

8 Product: herijkingswensen
Product: herijkingswensen kennisbasis Aan de hand van de volgende vragen: (Wat wordt gehandhaafd?) Wat wordt verwijderd? Wat wordt tekstueel aangepast? Wat wordt toegevoegd?

9 Product: herijkingswensen
Wat wordt aangepast/ geactualiseerd? communicatieve benadering > classroom English leerkracht staat ‘boven de leergang’ eigen taalvaardigheid leerkracht B2: spreek- en gespreksvaardigheid, luistervaardigheid en woordenschat in relatie tot specifieke context van het onderwijs Aptis pilot voorjaar 2018: toetsing spreekvaardigheid B2 voor leerkrachten

10 Product: herijkingswensen
Wat wordt aangepast/ geactualiseerd? kennis van tweede- en vreemdetaalverwerving, meertaligheid kennis didactiek groep 1-8: CLIL (vakgeïntegreerd vreemdetalenonderwijs), differentiëren kennis van varianten: VVTO, (vervroegd) EIBO kennis van learning-oriented assessment

11 Product: herijkingswensen
Wat wordt toegevoegd? 15% van de lestijd mag in een mvt gegeven worden stimuleren van het durven spreken kennis van doorgaande leerlijn po-vo

12 4. Profieldelen kennisbases
De vraag is op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. In een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator

13 4. Invulling profieldeel Engels?
In het profieldeel is ruimte voor verdieping van de inhoud van het kerndeel. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om in te gaan op onderwerpen die slechts zijdelings in het kerndeel worden behandeld, maar wel relevant zijn voor een startbekwaam vakspecialist Engels. – Implementatie onderwijsvernieuwingen, zoals vvto, clil, .. visie en beleid – Internationalisering – verdieping eigen vaardigheid Engels - ...

14 5. Afsluiting


Download ppt "Terugkoppeling herijkingswensen"

Verwante presentaties


Ads door Google