De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beoordelen van LC-docenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beoordelen van LC-docenten"— Transcript van de presentatie:

1 Beoordelen van LC-docenten
Informatiebijeenkomst voor managers MBO-colleges

2 Doel van de bijeenkomst
Voorbereiding managers op de beoordeling van de LC-docenten : Concrete richtlijnen voor de beoordeling Uitwisseling persoonlijke beoordelingsnormen Wat moet er nog gebeuren tussen nu en de beoordeling Collegiale consultatie dmv bespreken lastige casuïstiek

3 Tijdelijk benoemd als LC-docent
Alle docenten die nav hun sollicitatie verplicht aan de LC-scholing deelnemen, hebben een addendum bij hun arbeidsovereenkomst ontvangen. Het salaris behorende bij de functie docent LB is voor een bepaalde periode opgehoogd naar LC

4 Addendum De promotie vindt plaats voor de periode 1 januari 2011 (met terugwerkende kracht) tot uiterlijk 1 augustus 2013. Bij een positieve beoordeling wordt de arbeidsovereenkomst omgezet naar de docent LC-functie Bij een negatieve beoordeling blijft de benoeming als docent LB

5 Andere deelnemers aan de LC-scholing
Er zijn ook docenten die deelnemen aan de scholing, maar die geen addendum hebben mbt de tijdelijke aanstelling In dat geval kan de beoordeling niet leiden tot terugkeer naar LB functie Dit betreft bijvoorbeeld docenten die al benoemd waren als LC-er Het gaat om uitzonderingsgevallen

6 Consequenties voor beloning
Het salaris is voor de bepaalde periode opgehoogd en ingepast in LC-schaal Daarbij is één promotieperiodiek toegekend Bij negatieve beoordeling blijft de docent LB Dat deel van het feitelijke salaris op het moment van beoordelen, dat het maximum van LB overschrijdt, wordt in omvang bevroren en verder toegekend in de vorm van een bestuurlijke toelage, bovenop het maximum salaris van de LB-functie

7 Waarom behoud toelage Bij de start van het LC-traject is besloten om te streven naar zo groot mogelijke deelname aan de scholing Het behoud van de toelage betekent dat docenten de scholing nooit “voor niets” doen, ze lopen geen risico ergens energie in te steken zonder dat het iets oplevert De extra inspanning op zich is een beloning waard, omdat we iets op gang willen brengen

8 Criteria voor positieve beoordeling op addendum
Met goed gevolg de verplichte scholing voor de docent LC functie afgerond Er is een schriftelijk POP opgesteld en ondertekend Er is sprake van voldoende functioneren in de functie van docent LC

9 Planning procedure Eindpunt : advies m.b.t. definitieve benoeming aan voorzitter MBO-College voor 1 augustus 2013 Voeren van beoordelingsgesprekken met alle nieuwe LC-docenten door de opleidingsmanager tussen april en zomervakantie 2013 9 9

10 Planning van de gesprekken moet voor 1 april klaar zijn
Vóór 1 februari : doornemen van alle docenten die aan LC-scholing deelnemen: Voldoen ze aan de eisen (scholing, POP en functioneren) Welke twijfel is er nog Is er een extra gesprek nodig

11 Wanneer is een extra functioneringsgesprek verstandig
Als het er naar uitziet dat de docent niet aan alle eisen gaat voldoen Zo helder mogelijk vastleggen wat er nog ontbreekt en hoe dat nog aangevuld kan worden

12 Voldoen aan de scholingseisen
De deelnemers aan de scholing ontvangen een certificaat als zij de scholing met voldoende resultaat hebben afgerond. Dit wordt beoordeeld door de trainers. Iedere deelnemer moet 3 certificaten hebben : klassenmanagement en 2 andere modules (tenzij vrijstelling voor één module is verleend) Bij de doorbraakprojecten Kwaliteitszorg wordt de helft van het oordeel door de manager bepaald en de andere helft door de trainer. Beide moeten voldoende zijn.

13 Het POP Tijdens de eindbeoordeling kunnen ontwikkelafspraken worden gemaakt voor de periode na de LC-scholing. Het gaat om concrete afspraken, die zijn vastgelegd en ondertekend Op die manier wordt voldaan aan de eisen: Het moet een actueel en toekomstgericht POP zijn Er moet een schriftelijk document zijn, waarop de persoonlijke ontwikkel-afspraken zijn vastgelegd

14 Advies mbt POP In geval van twijfel aan het functioneren als LC-docent : niet wachten met het maken van ontwikkelafspraken tot de eindbeoordeling Dan eerder ontwikkelafspraken vastleggen, bij voorkeur tijdens extra functioneringsgesprek

15 Het functioneren in de praktijk
Als hulpmiddel is er per resultaatgebied van de LC-functie een beschrijving gemaakt van gedrag dat hoort bij voldoende functioneren en van gedrag dat hoort bij onvoldoende functioneren. Dit heet: Handleiding voor OM’s en P&O Dit is niet bedoeld als afvinklijstje. Het kan worden gebruikt bij de voorbereiding van de beoordeling.

16 Het beoordelingsformulier
In de handleiding is ook aangegeven waar op het beoordelingsformulier de genoemde resultaatgebieden kunnen worden ondergebracht We hanteren het standaard beoordelingformulier

17 Het beoordelen Er zijn geen normen mbt hoeveel onvoldoendes je mag hebben, wat de gemiddelde score moet zijn, etc. Deze komen er ook niet Het is handig van tevoren te bedenken wat het eindoordeel zal zijn en een proef scorelijstje te maken Hoe je van de deeloptelling tot een totaal oordeel komt, blijft afhankelijk van het geval Het is van belang het er met elkaar over te hebben en de verschillen bespreekbaar te maken

18 Totaal ondersteunend materiaal
Het addendum bij de arbeidsovereenkomst De LC-functiebeschrijving Het standaard beoordelingsformulier De handleiding met de gedragsbeschrijvingen De planning procedure definitieve benoeming Veel gestelde vragen van managers over beoordelen LC-ers

19 Observaties verzamelen
Goede observaties zijn voorwaardelijk voor een gedegen beoordeling

20 Competenties beoordelen
Weet welke competenties je wilt beoordelen Weet welk gedrag daarbij hoort Geldig beoordelen: zegt datgene dat je observeert iets over de competentie? Betrouwbaar beoordelen: beoordelen anderen die het gedrag observeren de competentie op dezelfde manier?

21 Valkuilen bij beoordelen
Te snel oordelen Op basis van te weinig informatie beoordelen De ‘gevolgen’ van de beoordeling, beïnvloeden de beoordeling

22 Valkuilen bij observeren:
De eerste indruk: beïnvloedt sterk onze observaties HALO-effect: geobserveerde heeft een bijzonder sterk punt of bijzonder talent waardoor andere competenties ook positiever worden ingeschat Horn-effect: geobserveerde heeft een bijzonder negatief punt, waardoor andere competenties ook negatiever worden ingeschat Toegeeflijkheidsfout: als ‘hulpverlener’ observeren en oppoetsen

23 Wat werkt wel? Gericht observeren: vb. lessenbezoek, inbreng tijdens vergaderingen Output van ontwikkelopdrachten, doorbraakprojecten etc. Observaties vanuit meerdere bronnen verzamelen: vb. 360-graden feedback of varianten daarvan Module-enquêtes raadplegen Lessenuitval inventariseren


Download ppt "Beoordelen van LC-docenten"

Verwante presentaties


Ads door Google