De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IEMESe 23 februari 2016: Update en het vervolg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "IEMESe 23 februari 2016: Update en het vervolg."— Transcript van de presentatie:

1 IEMESe 23 februari 2016: Update en het vervolg

2 Aanleiding IEMESe Dalende rendementen in de propedeuse.
Onwenselijke rendementscijfers in het scriptietraject in jaar 4. Teleurstellende opkomstpercentages tijdens colleges en praktijkweken. Het traditionele studieproject lijkt aan het eind van de levenscyclus te komen. Het huidige IEMES-curriculum kent de driedeling: vakken (body of knowledge) - projecten en stages (beroepspraktijk) assessments (competenties). Deze driedeling is aan herijking toe.

3 Opdracht IEMESe IEMESe levert een curriculum op waarin (vak-) inhouden en beroepspraktijk en onderwijs vloeiend in elkaar overlopen. Interdisciplinair is het kernwoord. De keuze voor deze vorm van onderwijs is gemaakt om docenten zoveel mogelijk met elkaar en met het werkveld te laten samenwerken. Voor de student verdwijnt het rigide onderscheid vakken (kennis), projecten (praktijk) en assessments (competenties). De student ervaart voortdurend bezig te zijn met een inspirerende, motiverende combinatie van kennis inhouden, beroepspraktijk en competentieverwerving.

4 Creative Problem Solving
Afronden factfinding Brainstormen om tot idee te komen Februari: Plan van Aanpak opleveren 1 september ambitie definities

5 Missie ACI Studenten zo op te leiden dat ze zelfstandig de arbeidsmarkt kunnen betreden en in staat zijn zelfstandig banen te creëren en daarmee een betekenisvolle plek in onze samenleving te vinden in de wereld van de creatieve industrie op het gebied van communicatie en commercie. Toevoeging IEMESe: employability is agility: the power of moving quickly and easily; nimbleness, the ability to think and draw conclusions quickly; intellectual acuity. (PWC) Als student ben je na je opleiding in staat om duidelijkheid te verschaffen over de huidige situatie en de gewenste situatie en het eventuele verschil daar tussen te overbruggen.

6 Kernwaarden van ACI Ambitie Creativiteit Nieuwsgierigheid
Kwaliteitsbesef Toevoeging IEMESe: Zelfsturing ACI: Ambitie, natuurlijke drang tot vernieuwing en verbetering. Toevoeging IEMESe: ​om in 4 jaar af te studeren met kennis, ervaring en een netwerk om vervolgens in de creatieve industrie succesvol en innovatief aan het werk te gaan. ​ ACI: Creativiteit, de wil om te creëren en op zoek te gaan naar unieke oplossingen.​ Toevoeging IEMESe: Om opdrachten met verbeeldingskracht uit te werken. ​Creativiteit komt voort uit drie componenten:​ Kennis van het werkveld​ Houding​ Creatieve vaardigheden ACI: Een Onderzoekende Houding, gedreven door nieuwsgierigheid op zoek zijn naar kennis en verdieping.​ Toevoeging IEMESe: ​ Onderzoekende houding waarbij analytisch vermogen wordt opgebouwd.​ Intrinsieke motivatie om kennis op te doen, inzichten te verwerven en gedrag te ontwikkelen ACI: Kwaliteitsbesef, het besef dat kwaliteit de basis is.​ Toevoeging IEMESe: ​ Werken aan relevante en betekenisvolle beroepsproducten waar het werkveld iets aan heeft en men met trots het geleerde zichtbaar maakt. ​ Werken aan het hoogst haalbare waarbij reflectie en evaluatie verplicht zijn.​ Opties van een gedegen onderbouwing voorzien met bronnen en steekhoudende argumenten. Zelfsturing: Je bent verantwoordelijk voor je eigen loopbaan, je maakt keuzes die bij jou en je omgeving passen en deelt je kennis met anderen.​ Je maakt onderdeel uit van het onderwijs en bent mede verantwoordelijk voor de normen en waarden waarbinnen wij onderwijs genieten.

7 Missie IEMES In een adaptieve leeromgeving ontwikkelt de zelfsturende student zich, door kennis, verbeeldingskracht en kritisch denken te combineren tot uitvoerbare relevante en betekenisvolle beroepsproducten voor en met de creatieve industrie.

8 Basisgedachte: Leren= Creëren
L = CxR C = K x I x E x A K = Knowledge = Kennis (uitzoeken) I = Imaginative = Verbeeldingskracht (uitvinden) E = Evaluate = Kritisch of analytisch denken (uitwerken) A = Action = Actie (uitvinden) R = Reflection = Reflectie (uitdenken)

9 Resultaten tweedaagse
Definitie creatieve industrie Onderwijsvorm Inhoud

10 Definitie creatieve industrie (1)
De opleiding kan zich goed vinden in de definitie van het Britse Government Department for Culture, Media and Sport (DCMS) die de creatieve industrie omschrijft als: “Those industries which have their origin in individual creativity, skill and talent and which have a potential for wealth and job creation through the generation and exploitation of intellectual property.” (DCMS 2001, p. 04)

11 Entertainment industrie
Related Industries: Agencies B2B, maatschappelijke of politieke events Communicatiebureaus Booking agency Reclamebureaus (Online) marketingbureaus Etc. Visuals / video Sounds (music) / audio Performing arts Literature Entertainment industrie Live entertainment: Events (B2C) Festivals Tours Etc. Venues / Visitors attractions: Pretparken Musea Pop podia Theaters Gaming Media: Radio TV Film / Youtube Magazines Core creative arts uitleggen dat we ons concentreren op de ring buiten de core centric circle

12 2 sporen Spoor 1: Opleiding CE – uitgewerkt in ontwerp
Spoor 2: Opleiding CO   

13 Inhoud: BOKS CE Creatief Ondernemerschap Marketingkunde
Inzicht in financiën, cijfers Marktkennis, online en offline Begroting lezen en opstellen Analyse van businessmodellen Sales / commercieel denken Scenario bedenken Budgetteren Consumenten gedrag BEP / ROI / Omzet / Afzet Marketingplan Verkoopplan / Bedrijfsplan Google Adwords SEO – SEA Accountability Data analyse en verbanden leggen Faciliteren van concepten Onderzoek Creativiteit vermarkten Trends Organiseren Social Media Strategisch plannen Digitaal denken Creërend vermogen Strategische marketing Creativiteit Internationale marketing

14 Inhoud: BOKS - CE Research & development Marketing & Sales
Interne organisatie Financiële situatie & data Creatief ondernemerschap Strategie & beleid

15 Inhoud: Thema - CE Marketing & Sales x Visitors Attractions
Finance x Live Entertainment Research & Development x Gaming Enterpreneurship x Media Met mogelijke uitbreiding van: Data analyse Creativiteit Innovatie

16 Inhoud: Toolbox Technologieën Communiceren Persoon (jezelf)
Persoon (de ander) Microsoft Office Nederlands taalniveau 4F Etiquette Sociologie HTML Engels taalniveau B2 en C1 Psychologie Culturele verschillen InDesign Rapporteren Filosofie Zelfkennis en mensenkennis SPSS Luisteren Spiritualiteit Onderzoekende houding Online community’s Groepsgesprekken leiden Ethiek App Development Debatteren Lef Probleem verhelderend gesprek Zelfvertrouwen Telefoongesprekken voeren Assertiviteit Begrijpend lezen Profileren Crisis communicatie Zelf oplossend vermogen

17 Opleidingsoverzicht jaar 1,2 en 3
Bootcamp Thema’s Toolbox @WORK @COACH Reflectie en toetsing Show & Go Minor Stage

18 Onderwijsvorm: propedeuse
uitleggen:  wat is hierin verwerkt:  echte situaties kleine teams woensdag gehaktdag mix and match  zelfsturende student / eigen pad/keuzes reflectie   thema: zie volgende slide tools: idem  bootcamp: instap (verwachtingen en toetsing) reflectie en toets: ook tussentijdse reflectie en toetsing (mogelijk)  show and go week (succes- en faalmomenten delen, zowel studenten, als alumni als externe sprekers) @work (projectbureau) @coach (veel intensiever)  jaar 1: basis jaar 2 / 3: zelf te kiezen, 4 periodes in totaal van 8 periodes, zelf bepalen wat wanneer. stage kan evt ook 2 aparte periodes jaar 4: expert (door studenten zelf te bepalen)

19 Onderwijsvorm: hoofdfase (1)
uitleggen:  wat is hierin verwerkt:  echte situaties kleine teams woensdag gehaktdag mix and match  zelfsturende student / eigen pad/keuzes reflectie   thema: zie volgende slide tools: idem  bootcamp: instap (verwachtingen en toetsing) reflectie en toets: ook tussentijdse reflectie en toetsing (mogelijk)  show and go week (succes- en faalmomenten delen, zowel studenten, als alumni als externe sprekers) @work (projectbureau) @coach (veel intensiever)  jaar 1: basis jaar 2 / 3: zelf te kiezen, 4 periodes in totaal van 8 periodes, zelf bepalen wat wanneer. stage kan evt ook 2 aparte periodes jaar 4: expert (door studenten zelf te bepalen)

20 Onderwijsvorm hoofdfase( 2)
uitleggen:  wat is hierin verwerkt:  echte situaties kleine teams woensdag gehaktdag mix and match  zelfsturende student / eigen pad/keuzes reflectie   thema: zie volgende slide tools: idem  bootcamp: instap (verwachtingen en toetsing) reflectie en toets: ook tussentijdse reflectie en toetsing (mogelijk)  show and go week (succes- en faalmomenten delen, zowel studenten, als alumni als externe sprekers) @work (projectbureau) @coach (veel intensiever)  jaar 1: basis jaar 2 / 3: zelf te kiezen, 4 periodes in totaal van 8 periodes, zelf bepalen wat wanneer. stage kan evt ook 2 aparte periodes jaar 4: expert (door studenten zelf te bepalen)

21 Opleidingsoverzicht jaar 4
Expert onderwerpen Expert profiel (afstudeer project) @WORK @COACH   

22 Onderwijsvorm: afstudeerfase

23 En nu…. Spoor 1: Opleiding CE Spoor 2: Opleiding CO
2 sporen Spoor 1: Opleiding CE Spoor 2: Opleiding CO Start vanaf   

24 Spoor 1: opleiding CE Thema’s: Tools: @WORK: @COACH:
Modulebeschrijvingen obv formule L = (K x I x E x A) x R Kleine teams obv thema's Real life situations / cases met onderzoeksvraag Tools: Keuzetools @WORK: Projectbureau gericht op verticale samenwerking Samenwerking en leiderschap @COACH: Profiel keuze en afstudeerbekwaamheid Inter- en intrapersoonlijk Intercultureel   

25 Spoor 2: opleiding CO Bestaande vakindeling:
Modulebeschrijvingen obv formule L = (K x I x E x A) x R Per 2017/2018 ook over op nieuwe onderwijsvorm   

26 nu....   

27 Planning Plan naar Nick (heeft reeds globaal gekeken afgelopen week)
OER Pieter Bon IMR Invulling CE via Martine Invulling CO via Marko IEMESe: Informeren en begeleiden stakeholders Achterkant – bedrijfsbureau en Fontys breed Studiedagen: 29 februari, 1 maart Opendeurdagen: 8, 15 en 22 maart, 5, 12, 19 en 26 april Studiedagen: 9 mei en 10 mei   

28 verschil uitleggen tussen jaar 1 en 2/3. 

29


Download ppt "IEMESe 23 februari 2016: Update en het vervolg."

Verwante presentaties


Ads door Google