Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRobert Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Kindcentrum de Haren Brede Bossche School Haren Donk Reit
2
Programma Opening / ontvangst Voorstellen Achtergrondinformatie
Visie en keuzes Organisatie Medewerkers Inhoud Interne begeleiding Andere samenwerkingspartners Vragen
3
Wie ben ik ? Orthopedagoog, schooldirecteur, wijkambassadeur passend onderwijs / transitie jeugdzorg, ambassadeur brede scholen Nederland Werkervaring: 25 jaar onderwijs waarvan 12 jaar als directeur in speciaal onderwijs en 16 jaar kinderopvang in leidinggevende en organisatorische functies Moeder van 2 volwassen kinderen Mijn droom: Voor mijn pensioen of voor dat ik oma wordt een IKC realiseren en hierin al mijn ervaring bijelkaar brengen en overdragen. (onderwijs, speciaal onderwijs en kinderopvang ).
4
Kindcentrum de Haren Brede Bossche School Haren Donk en Reit
5
Achtergrondinformatie
Geschiedenis Kindcentrum: Van onderwijs en opvang naar Kindcentrum 0- 13 Achtergrond wijk (impulsgebied, CBS-overzicht) Achtergrond populatie Kindcentrum
6
Visie en keuzes Organiseren vanuit het kind
Vaste gezichten per dag, meer fulltime medewerkers Dagindeling: OM – en - OM model TSO: Knelpunt of kans / noodzaak ? Taak – en functiedifferentiatie Multidisciplinair team
7
Kenmerk aanpak van het kindcentrum Multidisciplinair team
8
Organisatie 50 Medewerkers verdeeld over 35 FTE in allerlei functies en taken. De hele organisatie is opgezet vanuit taak – en functie differentiatie rondom en vanuit het kind. Platformorganisatie d.w.z. een organisatie waarin samenwerking en overleg tussen verschillende groeperingen tot stand wordt gebracht. Focus op het kind, de ontwikkeling van kinderen en wat goed is voor kinderen. Dus werken vanuit een zelfde pedagogische grondhouding en doorgaande leerlijnen Het is een sterk pedagogisch didactisch concept Veel fulltime medewerkers, mannen en vrouwen. Dit geeft rust en continuïteit
10
Medewerkers Integreren personeel. Hoe ? Van bovenaf of van onder op ?
Pedagogische en didactische grondhouding Combinatiefunctionarissen Begeleiding en scholing medewerkers Stagiaires in onderwijs en opvang
11
Inhoud Doorgaande lijn in leerinhouden gezamenlijke projecten
Activiteiten TSO Techniekactiviteiten / lessen – techniekweek Natuuronderwijs Anders Sport en gezondheid – de gezonde week, Pleinactief, beweegteam en recent Samen werken aan gezonde school / gezond schoolplein Vakantieschool 3 + groep Vreedzame school / één pedagogische didactische grondhouding
12
Doorgaande lijn 0-13
13
3+ groep Gezamenlijk project onderwijs - kinderopvang
14
VVE: methode Piramide Voor alle kinderen van 0 tot 6 jaar
15
VVE Thuis Onderwijs en kinderopvang samen met de ouders
16
TSO Onderwijs en kinderopvang samen + vrijwilligers wijk
17
Klup – up (na schooltijd) Onderwijs samen met partners BBS Haren Donk en Reit
18
Breed aanbod naast basisvakken
19
Vreedzame school Pedagogische grondhouding 0-13
20
Gezonde week Sport en bewegen gedurende het hele jaar
21
Wetenschap en techniek Diverse leerlijnen Stimuleren onderzoekende houding
22
Interne begeleiding Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding op maat
Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding op maat via interne begeleiders, LeerlingVolgSysteem ParnasSys, ZIEN, helpenden, onderwijsassistenten, leerkrachten (LA, LB) en zorgteam VVE Begeleiding medewerkers 0 -6 en 6 -12 In het onderwijs gebruik van eigentijdse methodes en (technische) hulpmiddelen (tablets, digiborden, computers, study-buddy’s, stoplicht, gehoorbeschermers, taakspel, loopbaanoriëntatietrajecten.
23
Onderwijs en begeleiding op maat voor alle leerlingen / kinderen
24
Werken met tablets Tutorlezen
25
Onderwijs en begeleiding op maat zwakkere leerlingen
26
Begeleiding zwakkere leerlingen
27
Begeleiding zwakkere leerlingen
28
Uitdaging goede leerlingen
29
internationalisering
30
Wat doen we nog meer? Benadrukken medewerker gedrag en voorbeeldgedrag van allen Kijken naar wat we allemaal al doen en wat werkt. Kijkwijzers gebruiken Bijelkaar kijken Opbrengsten bespreken met elkaar Plannen bekijken en samen opstellen /aanpassen Prestatie-afspraken maken Succeservaringen delen Samengevoel, hulp vragen en ontvangen Focus op kind, welbevinden en betrokkenheid
31
Andere samenwerkingspartners
Bibliotheek Maatschappelijk werk en andere partners via zorgteam GGD Restaurant van Harte Muzerije Welzijnsorganisatie
32
Opbrengsten Tevreden leerlingen / kinderen, ouders en medewerkers.
Excellente leerresultaten
33
Dit alles met als uiteindelijk doel:
Het bieden van excellent onderwijs, opvang en zorg voor kinderen Uitstekende leerresultaten Hoog welbevinden van kinderen, ouders, medewerkers + partners BBS Haren Donk en Reit.
34
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.