Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsther Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Het komen tot het toepassen van technologie door - zorgorganisatie - bijv. ouderen Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018 Gerard Schoep
2
Strategie ZZWD Gebruik technologie als vanzelfsprekend Gericht op:
Zelfredzaamheid van klanten invloed van klanten op hoe men wil leven (bijv. minder inbreuk op de privacy, autonomie) beter en eenvoudiger werken door medewerkers effectievere en efficiëntere bedrijfsvoering Technologie heeft de toekomst …….
3
Ervaringen ZZWD Onderzoek RUG
Hoe het gebruik van technologische ontwikkelingen inbedden in de organisatie? Nieuwe domotica (alarmering) intramuraal Project Beeldschermcommunicatie
4
Onderzoek RUG Hoe het gebruik van technologie inbedden in de organisatie / bedrijfsvoering?
5
Perspectief verandermanagement
Gebaseerd op model Nadler & Tushman
6
Methodiek
7
Huidige congruentie Geen duidelijk aanspreekpunt / geen duidelijke communicatie innovaties Missende expertise rondom innovatieve thema’s Overlap in taakomschrijvingen Wie verantwoordelijk voor welke innovatie ‘wat wil je?’ <=> ‘wat is er?’
8
Oplossingsrichting Werkgroep => Creërt Aanspreekpunt
Expert Breed samenstellen, betrokken, gretig, open Faciliteren, periodiek bijeenkomen => Creërt Aanspreekpunt Vragen kunnen stellen Communicatie verzorgen => Creëert draagvlak => Neemt taken over / ontlast
9
Omgevingsfactoren Vergrijzing + minder arbeidsmarkpotentieel
Technologische ontwikkelingen Speerpunten VWS => 2020 80% chronisch zieken direct toegang tot bepaalde medische gegevens 75% van chronisch en kwetsbare ouderen binnen vijf jaar zelfstandig metingen uitvoeren Binnen vijf jaar iedereen die thuis verzorgd wordt de mogelijkheid bieden voor telezorg
10
Toekomstscenario’s (1)
Strategische opties: leider of volger? Innovator / leider: commercialiseert nieuwe technologieën - Proactief (werkgroep) - Open houding, creativiteit, creatie verantwoordelijkheden (medewerkers) - Signaleren en samenwerken (werkprocessen) - € beschikbaar voor ontwikkelen, innovatie geformaliseerd (structuur) - Adhocratiecultuur (informele structuur)
11
Toekomstscenario’s (2)
Strategische opties: leider of volger? Volger / imitator: imiteert gebruikte technologieën, gebruikt functies beter Reactief (werkgroep) Betere beeldvorming, efficiënte invoering(medewerkers) Info van anderen, efficiënte implementatie (werkprocessen) Binnen huidige structuur, bedrijfsvoering etc. (structuur) Hiërarchiecultuur (informele structuur)
12
Keuze ZZWD ?
13
Gebruik nieuwe alarmeringstechniek
Gebruik sensoren t.b.v. ‘stille nachtdienst’ Andere manier van kijken en werken Vaardigheden / handelingsrepertoire medew. Benutten, leren inzetten Vertrouwen op techniek Kennis over / beheer van Bedrijfszekerheid / continuïteit
14
Project ‘Jaapie verbindt!’
Beeldschermcommunicatie ‘Meer veerkracht, langer thuis’ – FNO Samenwerking Welzijn-Zorg-Leverancier
15
Dilemma’s ‘Jaapie’ is een product => er zijn meerdere beeldscherm-producten op de markt zoals Beptap, Compaen ‘Jaapie’ is ontwikkeld voor communicatie zorgvrager-zorgverlener ‘Jaapie’ biedt veel sociale en gemaksfuncties Wie is de afnemer? Wie betaalt? Wie investeert?
16
Marktbenadering 1 Benadering ‘rechtsom’:
sociaal-maatschappelijke consumenten gemak, plezier, ondersteuning diensten, spelletjes, domotica, beeldbellen, communityvorming Veelal ook op andere devices beschikbaar Wat heeft iemand er voor over? (Wel heel veel interesse aanwezig!)
17
Marktbenadering 2 Benadering ‘linksom’: zorgmarkt cliënten zorgorganisatie(s) Beeldcontact, tele-zorg, alarmering Zorgdossier, 4-ogenprincipe Aanvullende diensten (bijv. filmpje fysiotherapie) Beveiligde communicatie, bedrijfszekerheid Hoe passen zorgorganisaties dit in? (werkprocessen, financieel etc.)
18
Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.