De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Een didactisch perspectief op de kloof tussen lager en secundair onderwijs PWO Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding

2 Naar: Cauley & Jovanovich 2006

3 Onder andere Boone & Vanhoutte; Alspaugh
Onder andere buddywerking, tutors, … Naar: Cauley & Jovanovich 2006

4 Ontwerponderzoek Vooronderzoeksfase: 2015-2016 Ontwerpfase: 2016-2017
Werkveldbevraging (percepties ivm overgang + percepties ivm eigen didactiek) Literatuurstudie (onderzoek ivm overgang en good practices van overgangsmaatregelen) Ontwerpfase: Didactische inspiratiepakketten (weebly) Ontwikkelen workshops Evaluatiefase: Implementatie inspiratiepakketten en workshops in Professionele Leergemeenschappen met leerkrachten 3de graad LO en 1ste graad SO Effectmeting

5 Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

6 Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

7 Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

8 Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017

9 Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017
bv. “Vooral Frans en taalsystematiek geeft problemen naar aansluiting.” bv. “Ook de werkvormen … zijn een struikelblok voor een aantal leerlingen.” bv. “De leerkrachten ervaren dat wanneer ze de leerplandoelen/ eindtermen van de lagere school volgen, de kinderen niet altijd even goed voorbereid zijn op het secundair onderwijs.”

10 Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017

11 Weebly www.pwomindthegap.weebly.com Kijkwijzers
Didactische inspiratiepakketten Good practices (filmpjes, papieren versies, …) Links naar achtergrondliteratuur Ontwikkelde instrumenten ….. Beveiligde leeromgeving Paswoord: PWO_Gap1617 naar

12 Professionele leergemeenschappen 2016-2017
PLG 1 – KS Leuven Leerkrachten 3de graad LO De Ark en HDC Leerkrachten 1ste graad SO HHH, HDC 3 sessies tussen oktober 2016 en mei 2017, telkens met tussentijdse opdrachten PLG 2 - UCLL Partnerscholen UCLL 3 sessies tussen januari 2017 en juni 2017, telkens met tussentijdse opdrachten

13 Werkvormen Beginsituatieanalyse: 3 x 3 x 3 – model
Observeren in het andere onderwijsniveau mbv kijkwijzer Intervisie over de observaties Bestuderen van good practices Workshops: uitdiepingssessies omtrent didactische invalshoek(en) naar keuze Implementatie in eigen praktijk: Uitdieping van een didactische invalshoek in eigen lessen Ontwerpen van lessen samen met leerkracht andere onderwijsniveau Co-teaching in eigen of ander onderwijsniveau Intervisie / supervisie over de ervaringen

14 Blog "Het contrast qua lesgeven is zó groot: van bijna alles zelfstandig verwerken (BaO) naar veelal doceren / onderwijsleergesprek (SO). (Uiteraard komen groepswerk en zelfstandig werk ook voor maar veel minder.) Ik denk dat wij in onze lessen (SO) zeker wat meer zelfstandig werk kunnen (moeten?) integreren, wel naast de "klassieke" werkvormen. Een goed evenwicht vinden tussen allerlei werkvormen is belangrijk, denk ik. Het viersporen-systeem zou ik bij bepaalde grammatica-onderdelen van Latijn kunnen toepassen. Ik wil het in ieder geval eens proberen! Conclusie: De gap is nog groter dan ik dacht! Ik begrijp dat leerlingen het moeilijk hebben met de overgang naar SO en een lange(re) aanpassingsperiode nodig hebben.“ (een leerkracht Latijn uit het SO op de blog)

15 Planning 4 professionele leergemeenschappen van telkens één schooljaar KS Leuven WICO + netwerk basisscholen SILA Westerlo + netwerk basisscholen Pedagogische begeleidingsdienst Mechelen 4 sessies (waarvan 3 binnen schooluren + 1 werksessie na half 4 of op woensdagmiddag) Telkens op locatie van de betreffende scholengemeenschappen In nog gratis op voorwaarde van ondersteuning bij onderzoekscomponent; vanaf wellicht betalend Evenwicht deelnemers leerkrachten basisonderwijs / secundair onderwijs

16 Verder verloop Sleutelwoord: overleg Wij vragen:
Meevolgen mailverkeer in CC bv. motiveren bloggen / deelname onderzoek aanspreekpunt als brug MDG – deelnemende scholen Communicatie Uitnodiging naar (mogelijke) deelnemers uit de regio Praktische zaken: lokalen, media, kalender … Terugkoppeling beleid gewenst? Wat wil u nog aan ons nog vragen ivm het verder verloop?


Download ppt "Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google