Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
2
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
3
meer begrip voor (hoog)begaafdheid levensnoodzakelijk
4
Patricia Wensink Anne Marie Sweelssen, PractiQal Annie Wip-Konior
5
mijn gezin knutsel - hulpmoeder achtergrond - opleiding
6
Hint-Limburg Puberclub - bestuur - zorgvragen Hint-Nederland
7
mijn broer mijn schoonzus neef en nichtjes
9
begaafd hoogbegaafd
10
onwetendheid vooroordelen
11
IQ - erfelijkheid - vakterm - verwachting
12
kleine groep - luxeprobleem gewoon aanpassen
13
referentiekader
14
referentiekader - normaal - gemiddeld cognitief - sociaal-emotioneel
15
aansluiting: minderbegaafd helpen
zwakbegaafd speciaal onderwijs - zorg
16
aansluiting: plus-programma - methoden aansluiting: sociaal-emotioneel
17
referentiekader vooroordelen aanpassing - afwijking
18
hoogbegaafdheid
19
definitie
20
Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard.
Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Maud Kooijman, 2008
21
anders zijn niet kunnen voorstellen
22
andere dimensie
23
oplossingen - mogelijkheden
24
samenwerking
25
anders aanpassing
26
niet kunnen niet mogen
27
jezelf mogen zijn moeten aanpassen
28
aanpassing: cognitief - sociaal-emotioneel
29
methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens
manier van leren methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens interesses - creativiteit cultuur - autonomie enthousiasme - vreugde …
32
gevolgen
33
schoolse gevolgen leerbehoeften niet zichtbaar passend aanbod
beloning - intrinsieke motivatie niet leren te leren vaardigheden
34
sociaal-emotionele gevolgen
sociaal-emotionele behoefte niet zichtbaar onnatuurlijk sociaal gedrag misdiagnoses zelfvertrouwen en persoonlijkheidsontwikkeling eenzaamheid!
35
aanpassen kan ernstige gevolgen hebben!
eerst bewijzen - laten zien, zowel schools als sociaal lichamelijke gevolgen copingstrategieën vermoeiend - uitputtend hard werken + geen waardevolle waardering + geen autonomie >> burn-out - bore-out
36
als er hulp nodig is
37
verwachting - kennis HB
38
onwetendheid - verwachting normdenken - normafwijking symptomen
39
professional - beslissing
40
organisatiestructuren - procedures contactpersoon - dossiers
kennisniveau - objectiviteit passende hulp
41
sociale omgeving
42
schoolomgeving - ouders gezin - familie - vrienden
buurt - verenigingen sociale positie - financieel maatschappelijk
43
persoonlijk ontwikkelen erbij horen - samen
44
wat is er dan nodig
45
veiligheid - veilige omgevingen
46
wat hebben HB kinderen nodig?
stimulerende omgevingen educatief klimaat dat het kind accepteert en steunt flexibiliteit in schoolprogramma’s herkenning en steun, ook voor tweevoudig uitzonderlijke kinderen scholing van professionals in onderwijs en zorg om misdiagnoses te voorkomen
47
Anders zijn Jezelf mogen zijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.