Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Voor goed bijzonder onderwijs
2
Instrument voor kwaliteitszorg en benchmarking
VOspiegel.nl Versie Besturenraad Bas Borm en Anneke de Wolff
3
Programma 1. Goede kwaliteitszorg
2. Informatie over VOspiegel.nl, versie Besturenraad 3. VOspiegel.nl, versie Besturenraad gebruiken voor: nulmeting monitoren en zelfevaluatie benchmarking 4. Demonstratie instrument
4
PDCA PLAN ACT Do Check
5
PLAN ACT Do Check Strategisch beleidsplan Jaarplan school
Managementcontract Pop’s Verbeteracties Doelen bijstellen PLAN ACT Do Popgesprekken Managementrapportages Evaluaties en rapporten daarvan Jaarverslag Uitvoering van jaarplan Uitvoering van activiteiten (toezien op….) Check
6
Goede kwaliteitszorg vertrekpunt is de missie en visie van de school zelf focus: leerprocessen en leeropbrengsten van leerlingen doel (en werkwijze): gemeenschappelijk leren, door gebruik van Plan-Do-Check-Act-cyclus
7
Goede kwaliteitszorg leerlingen, ouders en personeel zijn in ieder geval erbij betrokken versterkt de samenhang binnen de school en het beleid (visie – processen – opbrengsten) zet aan tot systematisch handelen er wordt gezocht naar externe feedback en vergelijking van eigen normen met die van anderen
8
VOspiegel, versie Besturenraad
waardering van de school en het onderwijs bij leerlingen, ouders en personeel voor elk van de 3 doelgroepen zoveel mogelijk gelijke vragen (360º feedback) alle relevante onderwerpen komen aan bod vormgeving van identiteit komt terug bij alle onderdelen
9
Online instrument afname digitaal, via code (dmv brief of ), leerlingen: klassikale afname afname is anoniem resultaten direct beschikbaar na afname basale statistiek in getallen en grafieken eenvoudig overzetbaar naar Word format voor verbeterplan
10
Opbouw gesloten vragen (5 puntsschaal)
variërend van 43 (ouders) tot 90 vragen (personeel) 11 versies: onderscheid HAVO/VWO – VMBO onderscheid onder- en bovenbouw personeel: onderscheid OP - OOP
11
Onderwerpen enquêtes Algemeen Schoolcultuur/ schoolbeleid De lessen
De leraren Middelen en voorzieningen (gebouw, inrichting, lesuitval) Pedagogisch klimaat
12
Personeel: extra onderwerpen
waardering/ voldoening werk samenwerking collega’s interne communicatie kwaliteitszorg uitdagings-/ ontplooiingsmogelijkheden de schoolleiding Ouders/ personeel: ‘samenwerking met ouders’
13
Benchmarken met VOspiegel.nl
Meerwaarde: dmv vergelijking: verruiming van blik, op gang brengen van ontwikkeling focus op eigen niveau (instelling – locatie – team), voorkomen van afschuiven; gerichte verbeteracties plannen met andere scholen een gedeeld uitgangspunt: start voor onderling leren
14
Plan van aanpak Stap 1: bepaal het doel
Stap 2: wel of niet benchmarken? zo ja, landelijk of binnen eigen kring? Stap 2a (bij keuze voor benchmarking binnen eigen kring) maak duidelijke afspraken Stap 3: consensus over de vragen: de sjablonen of zelf enquêtes samenstellen? Stap 4: instellen werkgroep kwaliteitszorg, opdracht meegeven
15
Plan van aanpak Stap 5: voorbereiding (informeren, oefenen) en communiceren Stap 6: definitief vaststellen, labels maken, groepen maken, codes en online zetten van enquêtes Stap 7: voortgang afname volgen en bewaken Stap 8: analyse uitkomsten, eventueel beknopt eerste verslag
16
Plan van aanpak Stap 9: presentatie en bespreken uitkomsten met diverse respondentgroepen Stap 10: verbeterplan of vervolgacties/ beleid formuleren Stap 10a: nader onderzoek met nieuwe, zelf samengestelde enquête (zie overige sjablonen VOspiegel.nl) Stap 11: Breed communiceren van de uitkomsten en conclusies
17
Zelfevaluatie met VOspiegel.nl
een continu ‘review proces’ op alle niveaus om op basis van ‘evidence’ antwoord te kunnen geven op de vraag: ‘hoe goed doen we het?’ 3 stappen: hoe doen we het? (hoe is de kwaliteit van..?) hoe weten we dat? (evidence), VOspiegel.nl wat gaan we nu doen?
18
Volledige zelfevaluatie
waardering leerlingen (VOspiegel.nl) waardering personeel (VOspiegel.nl) waardering ouders (VOspiegel.nl) waardering partners en afnemers (vervolgopleidingen, bedrijven) opbrengsten onderwijs (bijv.IDU gegevens, examenresultaten, inspectie-oordelen) financiële resultaten (materieel, personeel), bijv. OiC Gewenste (beleid) - bereikte -> conclusies
19
Resulaatmeting INK-managementmodel
VO Spiegel Leider- Schap Management van medewerkers Manage- ment van processen Mede- werkers Onderwijs- resultaten Financiële beleid & strategie Klanten& leveranciers Management van middelen Maatschap- pij Verbeteren en vernieuwen
20
Overige gebruikersmogelijkheden VOspiegel.nl (binnen eigen school)
voor evaluatie van (vernieuwing)projecten of implementatiefasen bij begeleiding van startende docenten als voorbereiding op functioneringsgesprek: (docent zelf en één of meer klassen vullen in) als basis voor ontwikkelen van POP’s om begeleiding van klassen of individuele leerlingen met leerproblemen te monitoren
21
Voor goed bijzonder onderwijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.