Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip de Winter Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De arts van morgen in Crisisbeheer
2
Federaal België – planning & crisiscentra
Gemeenten ANIP & BNIP Provinciaal Specifiek Provinciaal plan Regionaal Federaal Provincies Specifiek Federaal plan Multidisciplinair karakter ANIP BNIP Monodisciplinair D1 – Brandweer D2 – Medische keten D3 – Politie D4 – Logistiek D5 – Informatie Gino Claes Disaster Management
3
CGCCR (CrisisCentrum van de Regering)
Beleidscoördinatie Strategische coördinatie Binnenlandse Zaken Buitenlandse Zaken Volksgezondheid Mobiliteit Defensie Relevante entiteiten (vb. FANC, FAVV,…) Justitie Gino Claes Disaster Management
4
CGCCR COFECO CELEVAL ECO-SOC CELINFO
5
FOD VOLKSGEZONDHEID Federaal niveau Provinciaal niveau Dep. Crisiscel
FGI PSM Voorzitter directiecomité FOD VVVL Dienst Rampenmanagement Public Health Emergencies Ondersteund door dienst DH Dienst Rampenmanagent Adviseur Minister CGCCR Dep. Crisiscel PCC Brussel PCC Vlaams-Brabant Federaal niveau Provinciaal niveau Gino Claes Disaster Management
6
ONDERSCHEID TUSSEN 5 DISCIPLINES:
D1: Hulpverleningsoperaties D2 Medische, psychosociale en sanitaire hulpverlening D3: Politie van de plaats van de noodsituatie D4: Logistieke steun D5: Informatie
7
Samenstellende delen voor D2
Monodisciplinair plan van discipline 2 MIP PSIP SIP PRIMA
8
Mono disciplinair plan D2 – (basis 1)
Wettelijke basis: Wet van 8/7/1964 betreffende de DGH KB van 16/02/06 betreffende de nood- en interventieplannen art. 11 definiëring en taken discipline 2 KB nr 78 betreffende de uitoefening van de geneeskunst KB 02/02/2007 definiëring van de DIR MED Omzendbrief NPU-1 / 2 / 3/ 4 specifiek voor de taken discipline 2 Wet van 64 bepaalt de regels DGH = onmiddellijk verstrekken van aangepaste hulp ZW MUG – aangestelde 112 kan arts opvorderen of huisarts PIT Wet beschrijft summier opleidingscentra KB 2006: beschrijving D’s, definities en de fases (gemeentelijk, provinciaal en federaal) KB 78: beschrijft wie wat mag doen KB2007: DIRMED = operationeel verantwoordelijke onder administratief gezag van de FGI
9
KB 16/02/2006: wettelijke basis MIP
Art 11 §1 2°: medische zorg voor slachtoffers is taak van D2 MO 26/10/2006 (NPU-1) legt een monodisciplinair plan op Vervoer van slachtoffers Nemen van maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid MO PRIMA en SIP
10
Mono disciplinair plan D2 – (basis 2)
Doel : Aanbieden van richtlijnen & methodiek Aanbieden van basiswerk mbt rampenwerking D2 Opstellen van een draaiboek voor actiefiches Resultaat: Vastleggen sleutelfuncties en werkingsmechanismen en identiek gecommuniceerd aan alle partijen Bijsturing indien nodig (na oefeningen of realiteit) Voldoende ruimte voor Provinciale eigenheden
11
Het Medisch InterventiePlan (MIP)
12
Werking MIP HC 112 kondigt FORMEEL het MIP af. Automatisch OF
Na evaluatie van de situatie MIP vragen: De 1e hulpploegen ter plaatse D1, D2, D3 MIP afkondigen: DIR MED of adjunct, 1e MUG ter plaatse Federale Gezondheidsinspecteur of afgevaardigde Op vraag van de wachtarts van ICM
13
HC 112 / Medische Dispatching
Coördinatie HC 112 / Medische Dispatching Coördinatie van de informatiestromen en verwittigingprocedures. Coördinatie van de dagdagelijkse hulpverlening. DIR MED Operationele coördinatie discipline 2 op het rampterrein. Bijgestaan door de adj. DIR MED FGI Beleidscoördinatie discipline 2 in CC GEM of CC PROV. Bijgestaan door de adj. FGI en de PSM. Belang om snel een rampengroep aan te vragen DIRMED kan veranderen als een meer ervaren DIRMED ter plaatse komt ADJ FGI zijn VPK onder contract FGI = ambtenaar
14
H RAMPTERREIN VMP CC PROV/GEM FGI D2 nooit in rode zone
CP OPS Dir MED overnamepunt VMP In Triage Uit Regulatie Kleine NORIA H GROTE NORIA CC PROV/GEM FGI uitsluitingsperimeter isolatieperimeter ontradingsperimeter RAMPTERREIN D2 nooit in rode zone CAVE: contaminatie ALS voor decontaminatie is zeer belangrijk Oplossing in de maak met CBRN-MUG
18
Structuur
19
HERKENBAARHEID INTERVENANTEN
DIR DIR DIR CP - OPS CP-OPS BW . SI DIR- MED DIR- POL HERKENBAARHEID INTERVENANTEN Herkenbaarheid op het terrein – de directeurs van de disciplines
20
Inzet parameters Wetteren: HA ingeschakeld voor bloednames
21
Het Psychosociaal Interventieplan (PSIP)
22
PSYCHO SOCIAAL MANAGER (PSM)
Federaal vertegenwoordiger (FOD VVVL) van het PSIP bij de provincies Psychosociaal raadgever van de Federaal Gezondheidsinspecteur (FGI) Taken: Preventief: ondersteuning bij de implementatie van het PSIP in lokale noodplannen Operationeel: coördinatie van de psychosociale hulpverlening tijdens de acute en de nazorgfase
23
DRAAIBOEK PSIP WET GOOD PRACTICES ONDERZOEK “instrument waarmee het psychosociale luik van nood- en interventieplannen kan worden uitgewerkt” “monodisciplinaire, praktische handleiding voor de psychosociale acties” Geldt als ‘monidisciplinair plan’ voor D2 – PSIP f Was eerste echte basis voor de psychosociale hulpverlening > grote merewaard gehad Vandaar belangrijk om dit aan te halen Bedoeling om dit draaiboek te actualiseren onder meer op basis van de nieuwe inzichten die ik vandaag zal toelichten
24
OPDRACHTEN ACUTE FASE Groeperen van niet-gewonden op rampterrein
Transport en opvang van niet- gewonden naar een onthaalcentrum (OC) Ondersteuning MIP voor vaststelling identiteiten van getroffenen (gewonden; overledenen) Eenvormig registreren Opvang familie van overledenen en vermisten Opvang van verwanten (OV) Openen telefooninformatiecentrum (TIC) Openen van een centraal informatiepunt (CIP) Ev. inrichten van een rouwkapel en opvang van nabestaanden Scharnierpunten (PCB < 24-48u) PSIP is voornamelijk opgebouwd uit drie onderdelen: 1) opdrachten; 2) structuren; en 3) actiekaarten Groeperen van gewonden: Binnen noodplanning niet echt duidelijk wie dat moet doen. PSH- medewerkers zullen meestal toch te laat zijn. Verwijzing in het MIP ‘V- PSH meldt zich bij de CP- OPS Afhankelijk van situatie: Open ramp: getroffenen zullen héél moeilijk in OC terecht komen (naar vrienden, zijn meteen weg, .. ) Wanneer wel: complex (vermisten, overleden) of wanneer getroffenen niet naar huis kunnen. ..algemeen: niet evident om door een gemeente te laten invullen. Binnen het PSIP moet dit wel ingevuld worden (mits nodige ondersteuning van bovenlokale actoren).
25
STRUCTUREN ACUTE FASE Om de verschillende opdrachten te vervullen worden ‘structuren’ besproken om hier vorm aan te geven.
26
OPDRACHTEN NAFASE Bepaling van de behoeften alle getroffenen
Opvolgen van de collectieve noden van de getroffenen en hieraan een antwoord bieden. Relais- en coördinatiefunctie voor wat betreft de gedetecteerde individuele behoeften. Informeren groep getroffenen Organisatie gerichte acties in de nazorg: informatiebijeenkomst, herdenkingsmoment, weergave persoonlijke spullen overledenen, … Algemeen: een groep getroffenen start vaak als “één groep” > ze maken allemaal hetzelfde mee, hebben zelfde praktische noden en behoeft. Ook is er een grote verbondenheid > na verloop van tijd zal dit wijzigen. Hoe lang duurt de nafase? Kan heel lang aanslepen (verwijzing Zwitserland) De omgeving / pers is de gebeurtenis vaak al lang vergeten Kan heel veel verschillende vormen aannemen. Geen enkel incident is hetzelfde!
27
Het Plan Risico en Manifestaties (PRIMA)
28
PRIMA Ontwikkeling wetenschappelijk onderbouwd federaal model voor het bepalen van de inzet van middelen D2 voor grootschalige en risicomanifestaties. XLS-file
29
Public Health Emergencies (PHE)
30
SIP Sanitaire Interventie Plannen
IGR = Internationaal GezondheidsReglement Influenza EBOLA
31
GENERAL ORGANIZATION Decision making and operational level :
Federal entities (FPS Health, home affairs, Foreign affairs, Ministry of defense, …) Federated entities (Community and regions), Agencies (AFSCA, FANC, …), operational level (public health) : SANIPORT Scientific institutes and National Reference Center for Diagnosis (Public Health Institute, Institute of Tropical Medicine, Royal meteorological institute,…), Primary, secondary and third health-care centers (including health professionals), Governemental and NGOs (BFast, MSF, Red-Cross,…), Research Centers (universities).
32
27/02/2017
33
MAIN BELGIAN STRUCTURES AND ASSIGNMENT
IHR NFP Must remain accessible at all times (7/24/365), Assignment: Sending to WHO IHR Contact Points, on behalf of Belgium, urgent communications (notification, or relevant information if there is evidence of an unexpected or unusual public health event), Disseminating information to relevant sectors of the Belgian administration, Responding to WHO requests for consultations, Consolidating input from relevant sectors of the Belgian administration, including those responsible for surveillance and reporting, points of entry, public health services, clinics and hospitals; and other government departments.
34
MAIN BELGIAN STRUCTURES AND ASSIGNMENT
RAG The RAG consists of representatives of the PH ministry of federal and federated entities (communities and regions); and scientific advisers, The Public Health Institute chairs the group. Assignment: The group carrying out risk assessments, Gathering data and making a regular update of the situation, in order to help political authorities to make enlightened decisions, The RAG is also responsible for suggesting relevant measures to the RMG.
35
MAIN BELGIAN STRUCTURES AND ASSIGNMENT
RMG The RMG consists of representatives of: Political authorities in charge of health (cabinet office of federal, community and regional health ministers), scientific advisers (WIV-ISP). Federal minister of health is represented by the IHR NFP, who chairs the group, The group organize a coordinated management of all health aspects of the crisis. Assignment: The RMG is responsible for making decisions regarding the adoption, or not, of health measures suggested by the RAG, He will follow up these decisions to ensure that they have been well executed, Members of the RMG also have to inform their supervisor Minister (federal or federated), on the decisions taken and well executed.
36
INTERNATIONAL PARTNERS
WITHIN EUROP HSC (Council +Commission) DG SANTE (Commission) ECDC (Commission) EWRS (notification system, EU NFP network) WHO Europ Regional cooperation (BENELUX) Cross border cooperation (Fr, Nl, Ger,…) IN THE WORLD WHO (NFP IHR network) Bilateral cooperation
37
Relations between Belgian structures
CGCCR Public Health Crisis Center International WHO, EWRS RMG ~ NFP RAG ~ WIV-ISP NFP PHE PUBLIC HEALTH SURVEILLANCE Vigilance sanitaire WIV ~ ISP Communities Others 27/02/2017
38
Dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.