De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algemene inlichtingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algemene inlichtingen"— Transcript van de presentatie:

1 Algemene inlichtingen
Werking en risicoverdeling prestatiecontract 6 november 2012

2 Waarom gebruikt de klant een Prestatiecontract?
Focus RWS op het maatschappelijk resultaat (prestatiesturing) Risicobeheersing in netwerk presteren (stabiliteit, betrouwbaarheid) Verhogen doelmatige inzet middelen Optimaliseren inzet/benutting van kennis en kunde markt En ook: Beheerst ‘stapsgewijs’ en corporate ontwikkelen van RWS en opdrachtnemers in nieuwe rol Introduceren van uniform en eenduidig instrumentarium in B&O sector (SCB, Systems Engineering, etc) Aansluiting B&O met Aanleg (Life-cycle management) 2 2 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

3 Waar komen we vandaan irt verantwoordelijkheden
<2000 RAW contracten: technische beschrijving, hoeveelheden, laag risicoprofiel ON (alles verrekenbaar) >2000 1e lichting prestatiecontracten: veelal technisch beschreven gerelateerd aan activiteiten -> gras niet hoger dan…, piep gestuurd systeem 2010 2e lichting prestatiecontracten: klant vraagt instandhouding en functionaliteit -> RAMSSHE€P, toestandinspecties etc. Kwaliteitsborging ON en meer verantwoordelijkheid richting ON Veel meer transparantie en dialoog in het gehele proces 3 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

4 Verandering in werkwijze en samenwerking
is substantieel voor alle partijen Overdracht OG ON Behoefte Proces Uitvoering Daarom véél aandacht voor: Nieuwe relatie OG – ON Competenties van in te zetten mensen Werken met nieuw model prestatiecontract Instrumenten Visie, beleid Mensen Nieuwe relaties intern RWS Beheerder – IPMteam Informatiebehoefte en trends in het areaal 4 4 4 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

5 Wat is de opdracht in een Prestatiecontract?
“De Opdrachtnemer dient de in het Areaal aangetroffen staat van Functioneren en Presteren en de daarbij aangedragen risico’s en interventiemomenten te handhaven door middel van TAKEN, SERVICES en ACTIVITEITEN” ‘....het doen of laten van de ON mag de aangetroffen situatie niet doen verslechteren of onder de specifiek gestelde (kwaliteits)vereisten doen komen....’ 5 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

6 Onderhoudsstrategieën klant
Taken en Services Activiteit 6 Algemene inlichtingen 6 november 2012

7 Wat verwacht de klant hierbij van de Opdrachtnemer?
Handhaven ‘dagelijks’ operationeel functioneren en presteren, door: Waarnemen van en informeren over risico’s en trends in het areaal Handhaven kwaliteitsniveau of beheerst kwaliteitsverloop van het areaal en objecten Opbouw van data (gegevens) over de ontwikkeling in het areaal En ook: Mee-ontwikkelen van opdrachtnemers Actieve participatie in het nastreven van organisatiedoelen Klant Volledige ‘control’ door opdrachtnemers in hun processen en de output daarvan 7 7 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

8 Uitgangspunten voor de opdrachtnemer
De functies worden geleverd door bestaande areaal; aan de functie-eisen wordt per definitie voldaan. Hij hoeft enkel het huidig functioneren en presteren te handhaven adhv de RAMSSHE€P vereisten (=prestaties), of voorgeschreven kwaliteitsvereisten Activiteiten zijn door de klant geplande beheersmaatregelen op reeds geïdentificeerde risico’s en herstellen, preventief, het (lange termijn) functioneren van het netwerk Taken dienen voor het handhaven van ‘dagelijks’ functioneren en presteren obv: Het handhaven van een ‘permanent’ kwaliteitsniveau (in geval van géén variabele onderhoudsstrategie) Het handhaven van een ‘beheerst’ kwaliteitsverloop (i.c. risico’s beheerst door geen verrassing RWS Variabel onderhoudsplanning) 8 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

9 Beheersing netwerkrisico’s met RWS-Inspectiehuis
Publieksgericht Netwerkmanagement Asset Management Instandhoudings-plannen BMS Kaders voor regulier onderhoud - Variabele activiteiten (investering) Onderhoudscontract Contractopname Contractbeheersing MARKT Rapportages: Toestandsverloop Onderhoudshistorie Storinghistorie Incidenten Integrale Prestatiecontracten SCB Toestandsinspectie (Kort cyclisch) Kwaliteitsborging (Kort cyclisch) (lopend) Regulier onderhoud OMS Percelen Raam OVK Instandhoudings inspectie (lang cyclisch) ADVIES Instandhouding 9 9 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012 9 9

10 Belang data opbouw door ON in prestatiecontract
Instandhoudinginspecties (niet in p-contract) RWS Identificeren RISICO’s voor netwerk prestaties, op basis van waarneming veranderend gebruik veranderende wet- en regelgeving Instandhoudingplanning is (preventieve) beheersmaatregel op deze risico’s Toestandinspecties ON Tussentijds beeld van toestand = indicatie voor betrouwbaarheid van Instandhoudingplanning Reeks (tussentijdse) beelden geeft toestandsverloop = inzicht in effect van onderhoud = essentiële input voor Instandhoudinginspecties 10 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

11 Risicoverdeling klant-ON m.b.t. variabel onderhoud
Redelijkerwijs te verwachten van ON: Wanneer ON voorziet dat VO-planning niet haalbaar is, dient hij: de klant te verwittigen (services) én aan te tonen dat dit niet het gevolg is van zijn eigen doen of laten -> anders zijn de (herstel)kosten bij het risico (activiteit) voor ON Wanneer klant de VO-planning niet of later uitvoert (met een zekere bandbreedte), dient de ON: zijn ingerichte taken onverminderd voort te zetten de ontwikkeling van gesignaleerde risico’s te monitoren (en rapporteren) (services) bij verlies functionaliteit zijn de (herstel)kosten of noodmaatregelen bij het risico (activiteit) voor de klant 11 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

12 Rol transitieperiode bij Prestatiecontracten
Verificatie uitvoeringsrisico’s ON: de risico’s die zijn opdracht om de aangetroffen situatie te handhaven bedreigen, i.c.: Risico’s op het verlies van functioneren (door RWS beheerst met Var. OH.) Afgedekt door levering van de instandhoudingplanning bij het areaal (de programmeringsbasis) Risico’s dagelijks functioneren/toestand bij start werk (start voor Taken & Services) Afgedekt door: contractopname met NEN Conditiemeting én historische gegevens onderhoud en gedrag (storingen, toestandsontw. etc.) 12 12 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

13 Belangrijkste aanleidingen verbeteringen 2e lichting PC
Evaluatie lopende contracten en klant ontwikkelingen: Te weinig eenduidigheid richting Markt Basis voor effort op Taken onvoldoende in te schatten door ON (gesprekken tijdens uitvoering ipv ervoor) en daarmee oa. ‘onterechte’ aanvraag van investeringsvoorstellen Aanspreken cq aantonen op lange termijn presteren is lastig Ontvangen van informatie tbv AM proces 13 13 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

14 Voornaamste revisies in nieuwe versie PC
Structuur Oplijnen met D&C, onttutteling Eenduidiger VSE – VSP Procesmatig Verscherpen van de informatiebehoefte en aantoonplicht ON Transitieperiode Verbeter- en investeringsvoorstellen Proceseisen (betere basis voor contractbeheersing) Inhoudelijk Opdrachtbeschrijving: functioneren en presteren korte en lange termijn Soorten activiteiten nader benoemd en uitgebreid Expliciet maken beheersen netwerkrisico’s: RUPS programmeringsbasis bij contract Explicietere risicoverdeling klant-ON 14 14 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

15 Structuur 15 15 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen
Basisovereenkomst Vraagspecificatie Proces Annexen en Bijlagen Vraagspecificatie Eisen Vraagspecificatie Vraagspecificatie Algemeen 15 15 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

16 Soorten eisen De generieke en specifieke eisen kunnen zijn gesteld op het niveau van de functies van het systeem, (groepen van) objecten, elementen of bouwdelen dan wel aspecten daarvan Generiek: overal op van toepassing Specifiek: zijn opgenomen in de bijlage bij de VS, waar deze van toepassing zijn. Deze zijn per object een nadere specificatie van of een aanvulling op de in de Vraagspecificatie Eisen generiek gestelde eisen Met betrekking tot Activiteiten kunnen tevens nog eisen zijn gesteld aan de uitvoering en/of aan de van toepassing zijnde raakvlakken Topeisen: netwerk om te functioneren en presteren voor veilig gebruik&beheer Functie-eisen: afgeleid uit beheersplan rijkswateren/wegen en oh.niveau Aspecteisen: vloeien voort uit de functie, obv RAMSSH€EP 16 Algemene inlichtingen 6 november 2012

17 VSE TOPEIS: Het bestaande Areaal dient te Functioneren en Presteren zodanig dat de functies worden vervuld en het veilig gebruik en beheer ervan mogelijk blijft. FUNCTIE-EIS b Garanderen goede waterafvoer rivierwater - Eis F01.02: Het rivierbed dient in staat te zijn het rivierwater goed af te voeren. - Verificatiemethode: Zie onderliggende eisen - Toelichting: Geen - Bovenliggende eis(en): F01 (Beschermen achterland tegen hoog water) 17 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

18 VSE Aspecteis Beschikbaarheid (Av) Eis AR.As.Av.01: De beschikbaarheid van een beheerobject, element, bouwdeel of onderdeel daarvan mag niet worden verminderd door Werkzaamheden van de Opdrachtnemer of het nalaten van Werkzaamheden door de Opdrachtnemer. Verificatiemethode: Per beheerobject een rapportage op basis van risicobeheersing met betrekking tot het Functioneren en Presteren van het beheerobject, element, bouwdeel of onderdeel daarvan. Toelichting: Indien er voor een beheerobject specifieke eisen zijn ten aanzien van beschikbaarheid is dit aangegeven in bijlage A. Bovenliggende eis(en): Topeis 18 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

19 5.4 Uitvoeren services (US)
VSP 5.4 Uitvoeren services (US) US010 De Opdrachtnemer dient zijn Onderhoudswerkzaamheden met betrekking tot Services te verrichten, zodanig dat het dagelijks Functioneren en Presteren van het Areaal wordt beheerst en geregistreerd, en aantoonbaar wordt voldaan aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen. TM010 VW010 UV010 UT010 US020 De Opdrachtnemer dient zijn Onderhoudswerkzaamheden te verrichten, zodanig dat het vereiste instandhoudingniveau van het Areaal wordt beheerst en geregistreerd, en wordt voldaan aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen. US030 De Opdrachtnemer dient de Opdrachtgever tijdig in kennis te stellen van wijzigingen in (ontwikkeling van) risico’s en (geplande) onderhoudsinterventies in het Areaal, voor zover dit logisch voortvloeit uit de scope van deze Overeenkomst. De Opdrachtnemer dient daarbij aan te tonen dat de wijziging in (de ontwikkeling van) het risico en daaruit voortvloeiende wijziging in het geplande interventiemoment hem niet verwijtbaar is. 19 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

20 VSP 5.1 Voorbereiden Werk en Meerjarig Onderhoud (VW) 5.1.1 Analyseren
De Opdrachtnemer dient het Meerjarig Onderhoud en het Werk zodanig te analyseren dat het Functioneren en Presteren en de conditie van (onderdelen van) het Areaal kan worden vastgesteld en optimale keuzes gemaakt kunnen worden in de te verrichten Werkzaamheden tenminste tot op het niveau waarop objecten in de objectenboom (ook decompositie genoemd, zie Bijlage B art.3.1, zo nodig nader te bepalen) zijn geïdentificeerd. VW010 VW110 De analyses dienen ten minste te omvatten: de door de Opdrachtgever gewenste eigenschappen van (onderdelen van) het Areaal en de vertaling hiervan in eisen; de (deel)functies van (de onderdelen van) het Areaal en de vertaling van daarbij gestelde Functioneren, Presteren en condities in eisen; de risicovolle raakvlakken van het Werk en het Meerjarig Onderhoud en zijn omgeving en de risicovolle raakvlakken tussen de onderdelen van het Areaal onderling en het Meerjarig Onderhoud en de vertaling hiervan in eisen; de overige eisen aan (de onderdelen van) het Areaal; de aan (de onderdelen van) het Areaal gerelateerde risico’s en de vertaling hiervan in specificaties van (de onderdelen van) het Areaal. VW120 De analyses dienen volledig en duidelijk te zijn. Hierbij dienen de uitgangspunten, aannamen en afwegingen te zijn vastgelegd en gemotiveerd. Uitgangspunten dienen traceerbaar te zijn naar hun bron. 20 20 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012


Download ppt "Algemene inlichtingen"

Verwante presentaties


Ads door Google