Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Visie op jeugdatletiek
Over met Bart voor AU visie beschreven op jeugdatletiek Visie op jeugdatletiek is vrijwel universeel: visie op jeugdsport! Steven Gerrits
2
Jeugdgerichte atletiek: Het belang van het kind voorop!
Persoonlijke & sociale ontwikkeling Een leven lang sporten/ bewegen Goed bewegen met mogelijkheid tot (top)prestaties Waartoe? Focus ontwikkeling op Samen Succes beleving Hoe? Structuur “De pedagogische potentie van sport kan alleen worden benut wanneer het kind centraal wordt gezet” Veelzijdig fundament Zelfstandig -heid Plezier & vaardigheid Waartoe = pedagogische opdracht? - Kinderen beter leren bewegen mogelijkheid tot topprestaties - Persoonlijke vaardigheden: kinderen kunnen groeien als sporter en als persoon! die een kind zowel in de sport als in de maatschappij verder kunnen helpen. (doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel, omgaan met talent, beperkingen en omgaan anderen). sport is niet vanzelf ‘een middel om … Enkel te realiseren als we de sport afstemmen op het kind: het kind moet centraal staan! Plezier en vaardigheid sleutel tot succes om de bloemen te laten groeien - Plezier belangrijkste sportmotief! Vaardigheid en plezier als belangrijkste voorspellers van sportdeelname nu en later (Faigenbaum & Myer, 2012). - Hersenen leren optimaler in een ‘positief emotionele staat’ als gevolg van de zogenaamde ‘plezierhormonen’ waardoor de vaardigheid wordt vergroot - Anderzijds: als het kind het gevoel heeft iets te kunnen neemt het plezier toe Gieters nodig om plezier en vaardigheid te laten toenemen en zo de 3 bloemen te laten groeien. Jeugdgerichte atletiek: Het belang van het kind voorop! Van waaruit?
3
Het belang van het kind voorop: aansluiten bij hun ontwikkeling
Kindgerichte jeugdatletiek Kindgerichte jeugdatletiek! De Atletiekunie heeft een grafisch vormgever in de arm genomen om mijn bloembollentekeningen beter visueel te maken. Het belang van het kind voorop: aansluiten bij hun ontwikkeling
4
Veelzijdig fundament Eerst handig bewegen om beter te leren ‘atletieken’! Gevarieerd veelzijdig aanbod? Kinderen blijven lang met plezier en zonder blessures aan sport/atletiek! Kort inzoomen op de gieters. Kinderen motorisch minder, spelen minder buiten / meer achter PC e.d. huidige generatie jeugd minder motorisch geletterd Beroep doen om coördinatieve vermogens voor pubertijd: nadruk op goed leren bewegen! Niet te vroeg specialiseren. Dan uiteindelijk meer kans op topprestaties. Bovendien minder blessures en – mede door afwisselend aanbod – meer kans dat kinderen een leven lang (met plezier) blijven sporten. Bovendien eenvoudiger doorstromen naar andere sporten (LTAD gedachte).
5
Succesbeleving Iedereen voelt zich een winnaar! Atleten die regelmatig successen ervaren gaan met meer zelfvertrouwen en plezier een uitdaging aan en zitten beter in hun vel! Een van de pijlers van de determinatietheorie en daarmee positieve invloed op (intrinsieke) motivatie! Wanneer een actie – door toedoen van de atleet – lukt, stijgt zijn zelfvertrouwen en motivatie, waardoor hij zich (nog harder) zal inspannen om nieuwe acties te proberen of bestaande uit te bouwen. Door zijn hoge inspanning en grote vertrouwen de actie goed te voltooien, is de kans groot dat de volgende actie uiteindelijk weer lukt en de positieve cyclus zich herhaalt. Belangrijk om succes breder te zien dan alleen hoogste plek op podium: verbetering, inzet, Belangrijk om bijv. te differentiëren: op maat uitdagingen te geven, haalbare technieken aan te bieden met aangepast materiaal, en kinderen veel te laten oefenen.
6
Zelfstandigheid Regie overdragen; de jeugd op weg naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid! Het geven van keuzes en verantwoordelijkheid aan kinderen binnen de atletiek kan bijdragen aan de vergroting van hun motivatie. Bovendien is het leren reguleren een belangrijke stap op weg naar zelfstandigheid. Zelfstandigheid eigenlijk autonomie (te moeilijk begrip). Een van de pijlers van de determinatietheorie en daarmee positieve invloed op (intrinsieke) motivatie! Bijvoorbeeld door: jeugd te laten meedenken over allerlei zaken, ze keuzemogelijkheden te geven, zelf doelen laten stellen, afspraken te laten maken en competitieploeg op te stellen.
7
Samen Samen aan individuele sport doen! Individuele aandacht
Verbondenheid tussen kinderen Meer motivatie & plezier! Laatste pijler van de determinatietheorie en daarmee positieve invloed op (intrinsieke) motivatie! Ieder mens wil gezien worden en ergens bij horen, zeker kinderen! Interactie met anderen van belang voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden
8
Focus op ontwikkeling Eerst leren, dan winnen!
Wedijveren en intrinsieke motivatie Negatieve gevolgen van focus op resultaat Wanneer de focus wordt gelegd op leren – in plaats van op het resultaat – leidt dit tot meer plezier, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Op deze manier komt het winnen van wedstrijden of bereiken van podiumplaatsen vanzelf dichterbij. Kinderen kunnen zich het beste ontwikkelen in een omgeving waarin ontwikkeling vóór prestatie wordt gesteld. Kinderen zijn van nature taakgericht: ze willen hun taak zo goed mogelijk uitvoeren. Bijv. “wie is er als eerst bij de boom?” Dit is intrinsiek proces, dat wordt verstoord als we diegene die als eerst bij de boom is te veel gaan belonen voor de uitkomst. Dan creëren we ego-gerichte sporters: zij meten het succes af aan de uitkomst en niet aan hun eigen inzet/progressie. Als ego georiënteerde atleten een taak niet kunnen uitvoeren dan zullen ze weglopen voor de taak (een blessure voorwenden of een oefening als niet belangrijk bestempelen). Het niet kunnen voldoen aan verwachtingen waarop ze zelf geen invloed hebben kan zo leiden top tot minder plezier in de sport, een negatief zelfbeeld en faalangst
9
Structuur Duidelijkheid geeft veiligheid en ruimte! Structuur zorgt voor herkenbaarheid en voorspelbaarheid en dient als veilige basis om van daaruit de wereld te ontdekken en jezelf te ontwikkelen. Jonge kinderen voldoende geborgenheid geven. Zowel in trainingsomgeving (letterlijk ruimtes afbakenen) als in duidelijke verwachtingen/regels/patronen Om autonomie kunnen geven is een bepaalde mate van structuur nodig. autonomie structuur
10
Trainers hebben pedagogische taak gekregen om gieters te gebruiken.
11
Het kind centraal: kinderen zijn geen mini volwassenen!
Zoals gezegd: de positieve effecten van jeugdsport komen niet vanzelf: rekening houden met (ontwikkeling van) de jeugd. Jeugdigen doen en denken anders! Hierop aansluiten. Op basis van fasen LTAD consequenties voor inhoud en benadering uitgewerkt. Daarnaast leerlijnen uitgewerkt en haalbare/uitdagende methodiek benoemd welke aansluit op ontwikkeling atleten.
12
Opleiding en bijscholing
Visie: Het kind centraal Opleiding en bijscholing Talent-ontwikkeling Atletiek in onderwijs Jeugd-projecten Jeugd-wedstrijden Jeugdvisie is het vertrekpunt om vanuit te denken! Opleidingen: starten vanuit de doelgroep i.p.v. vanuit atletiek(technieken). Talentontwikkeling: ook hier het belang van het kind voorop! En niet dat van de ouder of trainer! Uitgangspunt is dat het talent van de sporter is. Oftewel: de sporter beslist te allen tijde zelf wat hij of zij met haar of zijn talent wil doen. Dit lijkt heel logisch. Het komt helaas nog te vaak voor dat coaches en/of verenigingen sporters om diverse redenen willen ‘vasthouden’ en hiermee het belang van de coach/vereniging boven het belang van het talent te plaatsen. Dit kan de ontwikkeling van de atleet hinderen. Ook jeugdwedstrijden veranderd: geven immers veel richting aan inhoud en benadering van jeugd op trainingen en heeft veel invloed op de cultuur
13
Traditionele (jeugd)atletiek
Kinderen zijn geen mini volwassenen! Het lukt me niet! Technisch & moeilijk Prestatie-gericht Individua-listisch Eenzijdig Statisch Veel wachten, weinig beurten! Confronterend (leuk voor de besten!) Traditionele cultuur Traditionele atletiek wellicht achterhaald! Zeker in huidige in huidige maatschappij waarin technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen en het belevingsmotief steeds groter wordt: “living life to the max”; zapgedrag: “I want it here and now” op zoek naar snelle piekervaringen! Steeds hetzelfde: saai! Ik wil samen sporten!
14
Aanpassing op het gebied van
Materiaal Regelgeving Organisatie Atletiekecht Atletiekecht: vormen gericht op zo hoog, ver of snel mogelijk gaan met behoud van bewegingsprincipes Atletiekecht
15
Wedstrijdconcept: Athletics Champs
Veelzijdige wedstrijdvormen Intensief: meer pogingen Succesbeleving Aangepast materiaal Weinig wachten, veel bewegen De beweging moet lukken (iedereen een succesje) Geen selectie, iedereen kan mee (blijven) doen Strijden in teams Leerzame oefenvorm bijv. middels dwangstellingen
16
Athletics Champs! Het gaat goed! Dit is leuk! Veel bewegen!
Attractief en laag-drempelig Speels-prestatief Samen betrokken Veelzijdig Intensief Veel bewegen! Iedereen is een winnaar! Kindgericht Steeds weer anders! Samen meer plezier!
17
Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.