De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar

Verwante presentaties


Presentatie over: "Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar"— Transcript van de presentatie:

1 Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Denis Koets

2 Opbouw Intervisie: wat, waarom, hoe, voorwaarden Afbakening
Plek binnen professionalisering Plek binnen kwaliteitskader ONL Intervisie bij ONL KD-bijeenkomst 5 juni 2015

3 Intervisie: essentie en doel
Intercollegiale en gestructureerde werkvorm Uitwisseling tussen collega’s uit hetzelfde vakgebied over praktijkdilemma’s Op reflectie gericht (en inspirerend) leerproces Vergroten handelingskeuzes Doel Bekwaamheid vergroten Kwaliteit van zorg verbeteren KD-bijeenkomst 5 juni 2015

4 Basisstructuur Stappen Uitwerking 1. Probleemkeuze 2. Probleemstelling
Ophalen situaties Kiezen van (geanonimiseerde) casus Is de casus herkenbaar? 2. Probleemstelling Inbrenger licht situatie kort toe Welke vraag ligt voor 3. Beeldvorming (vragen & analyseren) Anderen stellen verhelderende vragen, geen discussie Oorzaken, omgevingsfactoren, aanleidingen, rol inbrenger e.d. Tot hittepunt situatie komen 4. Feedback Wat heeft vragenronde de inbrenger opgeleverd? Anderen geven handelingsalternatieven/advies Niet reageren op elkaar 5. Besluit Inbrenger vertelt wat hij/zij er aan heeft, heeft gedaan en gaat doen Wat nemen de anderen mee? Evaluatie intervisiesessie KD-bijeenkomst 5 juni 2015

5 Kenmerken Gereedschap Versnellende elementen Focus Opbrengst
Persoonlijk dilemma Professionele competenties, ervaringen, persoonskenmerken deelnemers Impliciete normen/criteria De spelregels (procedure) Versnellende elementen Meervoudige blik op een persoonlijk dilemma (cumulatie) Afstand van dagelijkse werkdruk Leren/vragen in plaats van discussie/overtuigen Gezamenlijk creëren van keuzevrijheid Focus Handelen professional in eigen werkomgeving staat centraal Opbrengst Nieuwe perspectieven en aanpakken; ‘keuzevrijheid’ voor inbrenger Beoogd effect Professionele ontwikkeling (gedragsverandering) KD-bijeenkomst 5 juni 2015

6 (Rand)voorwaarden Klimaat Betekenisgeving Deelnemers Ondersteuning
VVV: veiligheid, vrijwilligheid & vertrouwelijkheid Gelijkwaardigheid deelnemers Betekenisgeving Herkenbaarheid ingebrachte dilemma’s/vraagstukken Impliciete normen/criteria Deelnemers Interesse, respect, discipline Open houding, bereidheid tot verandering Vaardigheden: luisteren, vragen, uitstellen Ondersteuning Begeleider/facilitator (spelregels, stappen, samenvatten en tijd) KD-bijeenkomst 5 juni 2015

7 Praktische zaken Vaste frequentie, minimaal 3 sessies per jaar
Groepsgrootte: 3 a 8 deelnemers Stabiele groepssamenstelling Roulerende begeleidersrol Sessie Agenda opstellen Ca. 1,5 uur 1 deelnemer centraal 1 persoonlijk dilemma Presentielijst Verslag op hoofdlijnen KD-bijeenkomst 5 juni 2015

8 Afbakening Intervisie is onderscheidend van
Intercollegiale toetsing (in engere zin) expliciete (bv. protocollen, richtlijnen) vs. impliciete normen lerende organisatie vs. lerende professional (zorginhoudelijk of organisatorisch vraagstuk) Supervisie (hiërarchie, in opleiding) Werkbegeleiding (hiërarchie, ‘zo doen we dat hier’) Coaching (hiërarchie, verbeteren vaardigheden) Collegiale consultatie (1 op 1) Werkoverleg/casusbespreking (‘hoe iets aanpakken’, casus centraal) KD-bijeenkomst 5 juni 2015

9 Het bredere kader Paraplu Uitgangspunt
Continue kwaliteitsverbetering zorg en professionalisering van professionals Uitgangspunt De kwaliteit van zorg hangt sterk samen met bekwaamheid professionals Kwaliteitskaders & -instrumenten (o.a.) Registratie/herregistratie beroepen (NVO, NIP, Wet BIG, SKJ) Combinatie: opleiding, scholing, supervisie, intervisie, werkervaring Kwaliteitseisen ‘branche’ (regelhandboek KD) Visitatie (bekwaamheid, kennisoverdracht, tevredenheidsonderzoek) Hoofdbehandelaar (deelname intervisie & recente wetenschappelijke inzichten) Kwaliteitskader individuele organisaties KD-bijeenkomst 5 juni 2015

10 Kwaliteitskader ONL Kwaliteit van zorg Bekwaamheid professionals
Werkwijze dyslexiebehandeling ONL Multidisciplinaire setting Effectmeting Visitatie Clienttevredenheidonderzoek Bekwaamheid professionals Trainingstraject & coaching werkwijze ONL Faciliteren (beroeps)registratie Verplichte bij- en nascholing Verplichte intervisie (Onderhouden) relevante werkervaring KD-bijeenkomst 5 juni 2015

11 Intervisie bij ONL ONL-partners faciliteren en stimuleren
3 sessies per jaar voor hoofdbehandelaars Kinder- en jeugdpsychologen Orthopedagogen-generalist Gz-psychologen Voldoen aan intervisie-eisen herregistratie beroepen Terugkoppeling naar behandelaars in eigen organisatie Interne intervisie Inbreng thema’s in werkgroepen Combinatieprogramma: inhoudelijke thema’s/ontwikkelingen Praktische kaders Deelname verplicht, inbreng vrijwillig Samenstelling groep uit verschillende ONL-partners 6 tot 8 deelnemers per intervisiegroep Agenda, verslag, presentielijst KD-bijeenkomst 5 juni 2015

12 ONL: intervisiemethode
Basisstructuur Stappen ONL (gebaseerd op incidentmethode) 1. Probleemkeuze Inventariseren dilemma’s Keuze persoonlijk dilemma 2. Probleemstelling Schetsen gekozen situatie (mijn probleem) Vraag aan de groep 3. Beeldvorming Noteren verhelderingsvragen over situatie (door)Vragen naar (feitelijke) informatie (open vragen) Geen discussie Analyseren van de situatie: kernproble(e)m(en) 4. Feedback Advies/adviezen van de groep 5. Besluit Wat deed de inbrenger Wat neemt inbrenger zich voor Evaluatie: wat neemt inbrenger en groep mee uit sessie KD-bijeenkomst 5 juni 2015

13 Veel plezier! KD-bijeenkomst 5 juni 2015


Download ppt "Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar"

Verwante presentaties


Ads door Google