Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHenriette Simons Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Strategisch project doorstroming van basis naar secundair
Dico-codidag
2
Strategisch plan GO2020_2.3.01_Uitbouw van een goede onderwijsloopbaanbegeleiding met het oog op een kwaliteitsvolle doorstroom binnen het GO! Het louter in kaart brengen van aantallen die al dan niet doorstromen brengt niet op, doorstroming werkt alleen wanneer er bruggen worden gebouwd
3
Een brug bouwen en een brug slaan komen allebei al eeuwen voor in het Nederlands. Van Dale (2005) vermeldt bij brug de uitdrukking een brug slaan tussen ('een verbintenis, relatie leggen tussen').
4
Over de figuurlijke betekenis van een brug slaan
vermeldt het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006): "twee groepen met elkaar in contact brengen, zodat er wederzijds begrip ontstaat. De brug is hier een symbool voor de uitwisseling van gedachten en ervaringen. De brug verbindt twee werelden die eerder van elkaar gescheiden waren."
5
Een greep uit wat het beleid zegt:
Modellen getuigschriften Gevalideerde toetsen Project differentiatie Informatiedoorstroming van relevante leerlingengegevens Herziening van de eindtermen Taalstimulering - BEGRIJPEND LEZEN STEM Decreet leerlingenbegeleiding Monitoring M-decreet (inschrijvingen + type BA) Beleidsmatig is men ook opgeschoven van louter inzetten op structuren naar het hoe en het waarom
6
Verschillen in visie op aanpak uitdagingen
Beleid Onderzoekers Onderwijsniveaus ……
7
Project differentiatie
8
Doelstellingen projecten:
Zo veel mogelijk leerlingen behalen de eindtermen BaO Leerlingen die de eindtermen BaO niet dreigen te halen zo ver mogelijk gericht ontwikkelen In de conceptnota staat dat dit o.a. kan : door gericht inzetten van het personeel in het BaO Door 1B te herzien om goed in te kunnen spelen op de leerwinsten die kunnen worden geboekt bij leerlingen die de eindtermgerelateerde leerplandoelstellingen van het basisonderwijs niet kunnen bereiken.
9
Bijsturingen na overleg onderwijsverstrekkers - kabinet
Wijziging van project Staat nog in beleidsbrief maar toch andere focus Andere invulling ruime invulling van differentiatie + projecten met de focus op de pedagogisch-didactische aanpak eerste graad – overgang BaO - SO
10
Curriculum - R-ok het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken De voorstelling moet nog verder uitgeklaard worden
11
voorstel Geen speerpunten maar één focus: het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken
12
Voorstel Geen speerpunten maar één focus: het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken doelen begeleiding De voorstelling moet nog verder uitgeklaard worden Onderwijsproces, Leer- en leefomgeving Opvolging ‘evaluatie’
13
Aanpak - impact ? het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken De insteek is opvolging van lerenden (evaluatie) doelen begeleiding De voorstelling moet nog verder uitgeklaard worden Onderwijsproces, Leer- en leefomgeving Opvolging ‘evaluatie’
14
Opdracht: brainstorm OLB
Wat betekent een goed onderwijsloopbaanbeleid? Wat betekent een optimale school- en studiekeuzebegeleiding? Wat zijn de belangrijkste elementen en processen daarbij?
15
Transbaso Vierjarig onderzoeks- en ontwikkelingsproject Doel:
processen van school- en studiekeuze bij de overgang van BaO neer SO onderzoeken (in Antwerpen en Gent). tools ontwikkelen die de overgang vlotter zouden moeten doen verlopen en de effectiviteit van deze tools onderzoeksmatig vaststellen. Link onderaan is naar filmpje E Meuleman
16
Aanbevelingen MACRO niveau
transparante onderwijsstructuur Inschrijvingen later starten B-stroom als springplank Tijd en ruimte voor samenwerking en professionalisering rond OLB Verkennen in het 1ste jaar secundair Studiekeuze uitstellen Investeren in externe begeleiders op maat van schoolteams
17
Aanbevelingen MESO niveau
Infomomenten en inschrijvingen centraliseren Breder aanbod in BaO stimuleren Scholen ondersteunen in uitbouw netwerk i.f.v. breder aanbod OLB beleid op scholen Professionalisering OLB-beleid lkr. Door intervisie en uitwisseling Frequente, functionele ontmoetingen tussen de betrokken niveaus Onafhankelijke monitoring van de leerloopbanen organiseren Laagdrempelig contact i.v.m. school- en studiekeuze Leerkrachtverwachtingen (vooroordelen en beeldvorming) Sterke communicatieve vaardigheden voor lkr.
18
Aanbevelingen MICRO BaO
i.p.v. geven van een advies de focus naar begeleiden van het keuzeproces Advies = synthese van een gezamenlijk proces Duidelijkheid voor ouders en lln. hoe de school hen zal ondersteunen in studie- en schoolkeuzeproces Vroege start keuzeproces en ouders en lln. hierbij betrekken Ouders betrekken bij lln.activiteiten rond overgang Persoonlijke (loopbaan)gesprekken met lln. Laagdrempelige vertrouwensfiguren op school Meerdere keren, op verschillende manieren en gericht informatie geven over het SO Laat lln. zoveel mogelijk domeinen verkennen
19
Vaststellingen MICRO BaO
Samenwerken met SO en externe partners om leeraanbod te verbreden Stel hoge verwachtingen en daag uit op verschillende leerdomeinen Let op voor watervaluitspraken Samenwerken met SO om info te verzamelen over SO en te communiceren hierover Ganse schoolteam professionaliseren in ‘breed kijken naar lln.’ Ganse schoolteam professionaliseren in coachen van lln. en het geven van eigenaarschap aan lln. Hoe zit het met het oriënteringsbeleid? Visie OLB expliciteren en verbinden met PPGO! Begeleidingstaken voor OLB expliciteren en verdelen binnen het ganse schoolteam
20
Vaststellingen MICRO SO
Zet je school goed in de markt en geef eerlijke info Informeer transparant en eerlijk over studieaanbod, verwachtingen en ondersteuning Onthaalbeleid Intakebeleid Terugkoppeling oud-leerlingen Geef zelf informatie over opties en richtingen in je school Info- en opendeurdagen samen met BaO organiseren Communiceer tijdig over infomomenten en inschrijvingsprocedure Zowel A-stroom als B-stroom inrichten => met breed gamma aan keuzeopties en keuzevakken
21
Opdracht: Zijn er raakvlakken tussen de gemeenschappelijke ideeën en meningen over overkoepelende thema’s en de aanbevelingen van Transbaso? Zijn er uitgangspunten die ontbreken? Output: Welke zijn voor jullie de 3 belangrijkste positieve aspecten? Wat blijkt bij jullie nog een ontwikkelpunt te zijn?
22
Tools Transbaso boek: Is dat iets voor mij, juf?
Website voor professionals Plug and play – leerling-leerkrachtinteracties in de klas Kinder- en ouderwebsite Serious game Infografiek Brochure voor ouders
23
Valkuilen tools Algemeen: Geen rekening gehouden met modernisering SO
Gebuikte teminologie bv. Studierichting kiezen in 1ste jaar SO, oriënteringsbeleid Inhoudelijke tools Gebruikte methodieken worden niet goed gekaderd Bij checklist schoolbezoeken: volgorde van vragen Sjabloon studie- en schooladvies: geen advies over studiekeuze!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.