Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kennis bijspijkeren via het web
Presentatie ICTO Platform 17 november 2005 Annemiek Wieland
2
Aanleiding Student niet wijzer van studiehuis Van onze verslaggevers Robin Gerrits en Gerard Reijn AMSTERDAM - De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd. Uit een evaluatie van de tweede fase die minister Van der Hoeven van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat eerstejaarsstudenten tegenwoordig minder weten van hun vakken dan hun voorgangers van voor het studiehuis Bron: De Volkskrant – Woensdag 19 oktober 2005
3
Aanleiding Niveau scholieren gedaald Door onze redactie onderwijs
ROTTERDAM, 26 OKT. Docenten in het hoger onderwijs vinden dat de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden van eerstejaarsstudenten afnemen. De studenten die sinds de invoering van de Tweede Fase van havo of vwo komen, weten minder dan hun voorgangers. Vaardigheden als werken met computers en samenwerken zijn goed ontwikkeld, maar hun taal- en rekenvaardigheid, nauwkeurigheid en analytische vermogens schieten tekort. Bron: NRC Handelsblad – Woensdag 26 oktober 2005
4
Aanleiding 66% van 1e jaars studenten 54% van 1e jaars studenten
Goed beantwoord door 66% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 54% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 49% van 1e jaars studenten
5
Aanleiding 31% van 1e jaars studenten 27% van 1e jaars studenten
Goed beantwoord door 31% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 27% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 7% van 1e jaars studenten
6
Aanleiding 0% van 1e jaars studenten 0% van 1e jaars studenten
Goed beantwoord door 0% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 0% van 1e jaars studenten
7
Het doel van Web-spijkeren
Een nieuw type flexibel onderwijs ontwikkelen dat geschikt is om studenten met een heterogeen kennisniveau op te vangen en hun kennis bij te spijkeren De knelpunten bij de aansluiting VWO – Ba gericht op Wiskunde op te lossen
8
Aandachtsgebieden Bijspijker modules Didactische scenario’s Assessment
Evaluatie
9
EUR: Aansluitingsmodule wiskunde voor scholieren bij FEW
ca. 20 leerlingen 5/6VWO ca. 1 ECTS 3-5 bijeenkomsten EUR wekelijks verplicht inleveren van opgaven, feedback door student-assistent Bb als ondersteuning EUR: eerste bijeenkomst vooral informatie, o.a. over gebruik Bb; tweede bijeenkomst onder begeleiding werken; derde bijeenkomst tentamen
10
EUR: Aansluitingsmodule wiskunde
11
EUR: Wiskunde 1 bij FEW ca. 500 Bachelor 1 studenten ca. 1 ECTS
2 uur hoorcollege per week 2 uur werkcollege per week Starttoets en diagnostische toets in gSCALe EUR: eerste bijeenkomst vooral informatie, o.a. over gebruik Bb; tweede bijeenkomst onder begeleiding werken; derde bijeenkomst tentamen
12
UM: Online zomerklas wiskunde & economie
Ca 60 aankomende studenten per cursus Geheel online Volgens PGO model (economie) Geheel zelfstandig (wiskunde) Ca 2 ECTS
13
UM: Online zomerklas
14
UM: Online zomerklas – voorkennistoets
# pogingen: 903 # afgemaakt: 441 # geslaagd 99: (22%)
15
UM: Online zomerklas – Lesmateriaal
16
UM: Online zomerklas – PGO model
17
Aandachtsgebieden Assessment Didactische scenario’s Bijspijker modules
Evaluatie
18
Assessment Signaleren van kennisachterstanden
Welk toetsprogramma is geschikt? Blackboard, gSCALe, ALEKS, MapleTA Hoe beschrijf je het kennisniveau?
19
Assessment - gSCALe
20
Assessment - gSCALe
21
Assessment - ALEKS Adaptief toets- en leersysteem Gebruikt op de UM
22
Assessment - ALEKS
23
Assessment - ALEKS
24
Beschrijven van het kennisniveau
Bevorderen van uitwisseling en hergebruik van onderwijsmateriaal en (delen van) toetsen Als hulpmiddel voor het samenstellen van (adaptief) onderwijsmateriaal Protocol voor het vaststellen van kennisniveaus beschikbaar op
25
Aandachtsgebieden Evaluatie Didactische scenario’s Assessment
Bijspijker modules Evaluatie
26
Evaluatie Hoe effectief zijn de bijspijkermodules?
Wat zijn de leerresultaten? Analyseren scores op voorkennis-, diagnostische en eindtoetsen Hoe verloopt het onderwijsproces? In kaart brengen van de ervaringen van docenten en studenten Wat is het rendement? Analyseren van de kosten Volgen van de vorderingen van de bijspijkeraars na de module Evaluatieprotocol beschikbaar op
27
Didactische scenario’s
Aandachtsgebieden Didactische scenario’s Assessment Bijspijker modules Evaluatie
28
Didactische scenario’s
Optimaliseren van de bijspijkermodules Op basis van resultaten evaluatie Inventarisatie van bijspijkerinitiatieven elders Beschikbaar op Effectieve scenario’s voor het wegwerken van kennisachterstanden
29
Didactische scenario’s
Context Doel, doelgroep, aantal deelnemers, verhouding aantal deelnemers / begeleiders, studiebelasting, duur Leeromgeving Leermateriaal, ICT-inzet, didactische uitgangspunten, randvoorwaarden Leeractiviteiten Voorkennistoets, differentiatie, bijeenkomsten, zelfstudie, begeleiding, beoordelingssysteem, beloning Kosten Personele kosten (eenmalig en terugekerend), materiele kosten (eenmalig en terugkerend) Organisatie Tips van docenten en begeleiders
30
Meer informatie Projectwebsite: www.web-spijkeren.nl
3 maandelijkse nieuwsbrief Abonneren via aan Natasa Brouwer Conferentie over didactische bijspijkerscenario’s In februari 2006 op de EUR Nationale conferentie “Wiskunde voorkennis voor het HO” In het maart 2006 Oprichting Special Interest Group Eind 2006
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.