De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen"— Transcript van de presentatie:

1 Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Hilde Verstricht Stafmedewerker OPH Antwerpen, 27 november 2017

2 Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Kwaliteit van leven van gebruikers op alle levensdomeinen verbeteren Vraag van de gebruiker is uitgangspunt Ondersteuning wordt onderhandeld Welke ondersteuning? Waar? In welke frequentie? Via cash of voucher

3 Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Wat zijn de kansen voor zorgaanbieders daarbij? Creatiever kunnen zoeken naar antwoorden Gedifferentieerdere antwoorden Samenwerking met netwerk van gebruiker, andere organisaties, reguliere diensten Meer ruimte om te ondernemen Maar ook meer verantwoordelijkheid en uitdaging

4 Code van goede praktijk
Belang van de persoon staat centraal De gebruiker krijgt de kans te zeggen welke ondersteuning hij wil De gebruiker krijgt ondersteuning om zijn vraag helder te krijgen De gebruiker heeft de mogelijkheid om keuzes te maken en te begrijpen wat de gevolgen van de keuzes zijn

5 Code van goede praktijk
Open communicatie Bijstandsorganisaties moedigen personen met handicap aan om de B en P waarden mee te delen aan de zorgaanbieder Zorgaanbieder geeft duidelijke informatie over voorgestelde aanbod Zorgaanbieder geeft begrijpbare informatie over de kosten die betaald moeten worden Zorgaanbieders en bijstandsorganisatie maken begrijpbare overeenkomst

6 Code van goede praktijk
Helder aanbod en de kostprijs daarvan Kostprijs van ondersteuning: Per functie, in cash en in punten Voor een ondersteuningspakket Duidelijke informatie in welke mate budget wordt ingezet ten bate van de hele groep en waar het meer individueel wordt ingezet Heronderhandelen van de overeenkomst houdt rekening met alle partijen: In vertrouwen, wederzijds respect en waardering Voor bijstandsorganisaties weegt kostprijs in de onderhandeling niet door maar wel de mate waarin het aanbod rekening houdt met de noden van de gebruiker Er is ruimte om te kiezen tussen cash of voucher

7 Code van goede praktijk
Nieuwe mogelijkheden benutten Zorgaanbieders doen ondersteuningsvoorstel dat aangepast is aan de mogelijkheden van PVF: In dialoog met gebruiker Rekening houdend met wensen en noden van gebruiker en de mogelijkheden van de zorgaanbieder Creatief Openheid om een deel van het budget ook buiten de zorgaanbieder in te zetten

8 Code van goede praktijk
Neutraal en correct advies Zorgaanbieders informeren personen met een handicap over de mogelijkheid van bijstand door bijstandsorganisatie Bijstandsorganisaties: Geven neutraal advies op basis van de vraag van de persoon met handicap Heeft uitgebreide kennis van vergunde en niet vergunde aanbod en van beide bestedingsformules Beheer van het budget: niet door zorgaanbieders of bijstandsorganisaties

9 Code van goede praktijk

10 Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO)
Schriftelijke overeenkomst tussen gebruiker en zorgaanbieder opgemaakt voor aanvang ondersteuning – bij dringende ondersteuning binnen 5 dagen na aanvang ondersteuning Bevat 3 delen: Individuele dienstverleningsovereenkomst (vroeger: protocol) RTH – NRTH – DOP Collectieve rechten en plichten (vroeger: charter) RTH – NRTH - DOP Handelingsplan NRTH, niet voor DOP en RTH Opgesteld in overleg met de gebruiker op basis van zijn vraag Kwaliteitsbesluit bepaalt welke gegevens in IDO moeten

11 Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO)
Overstap wettelijke bijdrage naar woon-en leefkosten Voor cliënten in transitie: Tot eind 2020: mogelijkheid om te blijven werken met wettelijke bijdrage Overstap van wettelijke bijdrage naar woon- en leefkosten in 4 jaar (2017 – 2020) Na positief advies van collectief overlegorgaan Monitoring door het VAPH Nieuwe cliënten of cliënten die overstappen naar andere zorgaanbieder: dadelijk systeem van woon- en leefkosten Belangrijk: wijzigingen aan woon- en leefkosten verplicht voorafgaand overleg – geen akkoord

12 Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO)
Woonkosten: Gebruik of huur van een kamer, studio Water, verwarming, elektriciteit, vergoeding voor kleine herstellingen Leefkosten: Voeding Drank Onderhoud/schoonmaak van woning en gemeenschappelijke ruimtes Aansluiting op internet, tv, telefoon Was- en strijkservice Medicatie Verzorgingsproducten Kleding Vervoer Ontspanning Abonnementen Verzekeringen

13 Kwaliteitsbesluit Individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO)
Wijze waarop de zorgaanbieder tijdelijke en beperkte meervragen naar ondersteuning mogelijk maakt

14 Kwaliteitsbesluit Collectieve inspraak
Zorgaanbieders die woonondersteuning aanbieden NRTH : oprichting collectief overlegorgaan: RTH: enkel collectieve inspraak organiseren DOP: vrijgesteld van collectieve inspraak Voorafgaand overleg verplicht bij: Wijzigingen aan collectieve rechten en plichten Belangrijke wijzigingen in de algemene woon- en leefsituatie Wijzingen in het concept van zorgaanbieder Wijzigingen van de woon- en leefkosten

15 Kwaliteitsbesluit Collectieve inspraak
Klachten die over meer dan één gebruiker gaan én die gebruikers niet in persoonlijke naam willen indienen kunnen door collectief overlegorgaan schriftelijk ingediend worden bij VAPH

16 Kwaliteitsbesluit Beëindiging van de ondersteuning
Opzegtermijn: 3 maanden tenzij anders overeen gekomen. Bij niet respecteren opzegtermijn = verbrekingsvergoeding Eenzijdige beëindiging door zorgaanbieder enkel in volgende situaties: Overmacht Gebruiker beantwoordt niet meer aan bijzondere opnamevoorwaarden Lichamelijke of geestelijke toestand van de gebruiker is sterk gewijzigd Gebruiker komt verplichtingen van IDO of collectieve rechten en plichten niet na Gebruiker verstrekt bedrieglijke gegevens

17 Kwaliteitsbesluit Proefperiode
Verbrekingsvergoeding bij eenzijdige verbreking = maximum de vergoeding voor 1 maand zorg en ondersteuning Opzegging door zorgaanbieder enkel onder specifieke voorwaarden: Overmacht Gebruiker beantwoordt niet meer aan bijzondere opnamevoorwaarden Lichamelijke of geestelijke toestand van de gebruiker is sterk gewijzigd Gebruiker komt verplichtingen van IDO en collectieve rechten en plichten niet na

18 Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen


Download ppt "Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen"

Verwante presentaties


Ads door Google