De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Service Monitoring TCSB-V2SMON-16

Verwante presentaties


Presentatie over: "Service Monitoring TCSB-V2SMON-16"— Transcript van de presentatie:

1 Service Monitoring TCSB-V2SMON-16
Institute for Information & Communication Technology Service Monitoring TCSB-V2SMON-16 Les 1 Introductie, doel van monitoring, ketenmonitoring 1

2 Service Monitoring Ketenmonitoring WBEM SNMP
Institute for Information & Communication Technology Service Monitoring Ketenmonitoring WBEM SNMP 2

3 Inhoud Service Monitoring
Institute for Information & Communication Technology Inhoud Service Monitoring Les 1.1: T: Introductie, doel van monitoring, ketenmonitoring Les 1.2: P Ketenmonitoring casus uitwerken Les 2.1: T: SNMP-basis: SNMPv1/v2c, get, get-next, get- response, get-bulk, set, inform. Les 2.2: P: Tooling (netsnmp, ireasoning) Les 3.1 T: SNMPv3, MIBs, RMON, netflow Les 3.2 P: RFC1213, RFC1157, tooling Les 4.1:T: WBEM, WMI Les 4.2:P: Tooling (ireasoning, OpManager, PRTG) Les 5.1: T: Gastcollege “Monitoring van grote infrastructuren” Les 5.2: P: Excursie NOC KPN Les 6.1: T: Wrap up: the future of monitoring Les 6.2: P: Uitloop, proeftentamen bespreken 3

4 TOETSING EN BEOORDELING
Institute for Information & Communication Technology TOETSING EN BEOORDELING Onderdeel Vorm Gewicht Tentamen 40 mpc vragen met 4-keuze antwoorden 70% Praktijkopdracht In duo’s; verslag 30% Beide toetsonderdelen moeten voldoende zijn (>= 5,5). 4

5 College presentaties op sharepoint (verplicht)
Institute for Information & Communication Technology Bronnen College presentaties op sharepoint (verplicht) Reader Netbeheer v3.0 op sharepoint (verplicht) Online bronnen: Aanbevolen boeken: SNMP Essentials / Mauro & Schmidt / O’Reilly/2nd ed. Network Management, Principles and practice / Subramanian / Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best / tweede druk, juni 2015 5

6 Wat is netwerk- en systeem monitoring?
Institute for Information & Communication Technology Modelvorming Wat is netwerk- en systeem monitoring? 6

7 Een definitie van netwerk management.
Institute for Information & Communication Technology Een definitie van netwerk management. Exploitatie, administratie, onderhoud en levering van netwerk-services. Exploitatie: dagelijks uitvoerend beheer. Administratie: beschrijven en administreren van doelen, beleid en procedures. Maintenance: installatie en reparatie. Levering: netwerk planning Bron: en.wikipedia.org ste hit google zoekterm: network management 7

8 Doel van netwerk management:
Institute for Information & Communication Technology Doel van netwerk management: Ervoor zorgen dat eindgebruikers de services krijgen volgens de afgesproken kwaliteit en de vastgestelde prijs (SLA)! Klinkt simpel toch? 8

9 Voornaamste problemen:
Institute for Information & Communication Technology Veel bedrijven worstelen met het goed inrichten van monitoring, ondanks dat de techniek ervan al ongeveer 25 jaar oud is. Daarom ook relatief veel afstudeeropdrachten op dit gebied. Voornaamste problemen: Monitoring is vaak reactief ingericht i.p.v. proactief. Door de toenemende verwevenheid van bedrijven in ketens streeft men steeds meer naar ketenbeheer. Oplossing problemen: De oplossing voor de problemen zit deels in de techniek, maar vooral ook in de manier waarop het beheer organisatorisch is ingeregeld. 9

10 Nogmaals het belang van adequaat beheer!
Institute for Information & Communication Technology Nogmaals het belang van adequaat beheer! Steeds meer bedrijfsprocessen ICT-afhankelijk, ook de primaire processen Continuïteit bedrijfsprocessen garanderen! Kosten hw/sw: 30 % aanschaf; 70% beheer Beheersen kosten: door effectief en efficient beheer beïnvloeden ontwikkeling en onderhoud systemen 10

11 Performance en beschikbaarheid door de ogen van de eindgebruiker
Institute for Information & Communication Technology Performance en beschikbaarheid door de ogen van de eindgebruiker Opdracht: Verzamel verschillende soorten klachten van gebruikers van ING, KPN of andere ICT-dienstleveranciers. Probeer 5 verschillende probleemklassen te maken. 1. Problemen met inloggen 2. xxxxx, enz. Is er een gemeenschappelijke factor in al die klachten? Hoe zou de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd kunnen worden? Wat moet daarvoor gebeuren? 11

12 De oplossing van het probleem ligt wellicht in onderstaande aanpak
Institute for Information & Communication Technology De oplossing van het probleem ligt wellicht in onderstaande aanpak van monitoring. Ymor ketenmonitoring 12

13 ING roadmap ketenmonitoring
Institute for Information & Communication Technology Introductie ketenmonitoring bij ING ING roadmap ketenmonitoring 13

14 Tussentijdse conclusies:
Institute for Information & Communication Technology Tussentijdse conclusies: Uiteindelijk gaat het om het oordeel van de eindgebruiker. YMOR noemt dat gebruikersgeluk. Een dienst bestaat heel vaak uit een keten van applicaties, netwerken, bedrijfsprocessen en bedrijven. Al deze onderdelen voegen iets toe om de uiteindelijke dienst te kunnen leveren. Het monitoren van de gehele keten is steeds vaker een voorwaarde om de eindgebruiker tevreden te houden. 14

15 Service Level Agreements:
Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 1/6 Service Level Agreements: Van toepassing op interne klant-leverancier-relaties én uitbestedingsrelaties. SLA vaak te technisch qua inhoud. Afspraken over beheer ijlen vaak na op het systeem wat beheerd moet worden. Terwijl de behoefte aan beheer juist het grootst is direct na ingebruikname van een systeem (configuratiefouten) !!! Een leverancier is vaak niet bereid om garanties af te geven over datgene wat buiten diens invloed ligt. Hoe wil je dan garanties afgeven voor een keten van leveranciers, processen, applicaties en netwerken? 15

16 Theorie Ketenbeheer 2/6 KETENBEHEER Ketenmonitoring Ketenbesturing
Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 2/6 KETENBEHEER Ketenmonitoring Ketenbesturing Beheerproces (infrastructuur en informatiesystemen) Bedrijfsproces (geld,goederen, informatie) 16

17 Uitleg bij vorige slide:
Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 3/6 Uitleg bij vorige slide: Ketenbeheer zorgt ervoor dat een set bij elkaar horende bedrijfsprocessen als geheel efficiënt en effectief functioneren Ketenmonitoring is het doormeten van de keten: Infrastructuur keten (netwerken, TCP/IP, DHCP, DNS, OSPF, etc.) Informatiesysteem keten (applicaties en communicatie daartussen) Keten van geld, goederen of informatiestromen Ketenbesturing is vooral het ingrijpen als bijvoorbeeld uit de monitoring blijkt dat er een verstoring in de keten is. 17

18 Theorie Ketenbeheer 4/6 Beheerparadigma van Looijen
Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 4/ Beheerparadigma van Looijen Bestuurlijke invloeden Informatische invloeden B beheer IS informatiesysteem R reëel systeem Bedrijfseconomische invloeden Technische invloeden 18 Bron: Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best

19 Theorie Ketenbeheer 5/6 Toelichting beheerparadigma
Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 5/6 Toelichting beheerparadigma Paradigma = model van de werkelijkheid. Hier een model van de relatie tussen reeël systeem, informatiesysteem en beheer. Reëel systeem (RS): dit zijn de reële bedrijfsprocessen (primair en secundair). Voorbeeld: productie van een fiets Informatiesysteem (IS): dit systeem bestuurt het reële systeem. Het ontvangt informatie uit het RS en stuurt informatie naar het RS. Voorbeelden: Het IS krijgt informatie uit het RS dat de voorraad dynamo’s onder een bepaalde grens komt. Het IS stuurt een opdracht voor productie van 1000 fietsen naar het RS. Het IS is onderdeel van de ICT-infrastructuur. Beheer: de organisatie bestaande uit mensen, processen en procedures die zorgen dat de ICT-infrastructuur (IS + ICT-basisvoorzieningen (netwerk, storage, e.d.)) goed functioneert. 19

20 Theorie Ketenbeheer 6/6 Toelichting beheerparadigma
Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 6/6 Toelichting beheerparadigma Bestuurlijke invloeden: bijv. fusies of uitbestedingen. Bijv. fietsenfabriek besluit om voortaan alleen nog versnellingen in te kopen en niet meer zelf te produceren. Dit beïnvloedt het RS en IS en dus ook beheer Informatische invloeden: Nieuwe wetten van de overheid. Bijv. verbod op chroom houdende verf op fietsen. Vereist aanpassing in RS en het IS. Bedrijfseconomische invloeden: Bijv. omzet in fietsen valt terug; productie moet naar beneden. Vereist aanpassing in RS, IS Technische invloeden: Bijv. bestaande database wordt niet langer ondersteund door leverancier, selectie nodig van nieuwe database. Heeft invloed op het IS en beheer. 20

21 Institute for Information & Communication Technology
Opdracht Ga naar de site van het security project van blok 2. Pak de casusbeschrijving erbij. Maak een mapping op de figuur van slide 18, dus welke reële systemen zijn er bij bal.com, welke informatiesystemen, hoe is het beheer geregeld, welke invloeden zijn er? Als het niet duidelijk in de casus staat mag je zelf een aanname doen. In teams van 4 of 5; 20 minuten; daarna 10 minuten plenair. 21

22 Wat is het probleem met de mapping die we zojuist maakten?
Institute for Information & Communication Technology Wat is het probleem met de mapping die we zojuist maakten? Het reële systeem blijkt in werkelijkheid te bestaan uit een aantal systemen die bestuurd worden door verschillende informatiesystemen en beheerd worden door verschillende organisaties. 22

23 KETENBEHEER Institute for Information & Communication Technology
Bestuurlijke invloeden Informatische invloeden B beheer B beheer IS informatiesysteem IS informatiesysteem R reëel systeem R reëel systeem Bedrijfseconomische invloeden Technische invloeden 23 Bron: Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best

24 Informatiesysteemketen
Institute for Information & Communication Technology Bedrijfsprocesketen Informatiesysteemketen Bron: Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best 24

25 Wat zijn de problemen met klassiek beheer?
Institute for Information & Communication Technology Wat zijn de problemen met klassiek beheer? SLA’s moeilijk af te spreken vanwege vele partijen die betrokken zijn. De totale keten is niet transparant voor de klant en moeilijk te meten De beheerorganisatie is vaak ingericht op vakspecialisme in plaats van business-oriëntatie Informatiesystemen in de keten niet eenvoudig te koppelen Informatie versnipperd over verschillende informatiesystemen Vervuiling van databases. Ketenbeheer kan een oplossing bieden, mits goed geïmplementeerd. We richten ons nu alleen verder op ketenmonitoring. 25

26 Een keten van processen en systemen
Institute for Information & Communication Technology Een keten van processen en systemen 26

27 Speciale tools op de markt om ketenmonitoring te realiseren SPS Gensys
Institute for Information & Communication Technology Speciale tools op de markt om ketenmonitoring te realiseren SPS Gensys McFocus NetDialog MoniForce En andere….. 27

28 Institute for Information & Communication Technology
Architectuur Gensys 28

29 Institute for Information & Communication Technology
Meetdomein van Gensys 29

30 Institute for Information & Communication Technology
30


Download ppt "Service Monitoring TCSB-V2SMON-16"

Verwante presentaties


Ads door Google