De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

informatiebijeenkomst leerlingen met ondersteuningsbehoefte

Verwante presentaties


Presentatie over: "informatiebijeenkomst leerlingen met ondersteuningsbehoefte"— Transcript van de presentatie:

1 informatiebijeenkomst leerlingen met ondersteuningsbehoefte
22 november 2017 informatiebijeenkomst Overstap PO-VO in Eemland leerlingen met ondersteuningsbehoefte Johan Prenger - BAVO RIEMER POORTSTRA - SWV-V(S)o EemlanD Leontine Benus - SWV de Eem

2 Welkom Programma van 15.00 – 17.00 uur. Welkom BAVO - Johan Prenger
SWV VO - Riemer Poortstra SWV de EEM - Leontine Benus OSO - Johan Prenger Afsluiting (met nazit)

3 Passend Onderwijs

4 Wet Passend Onderwijs 1 augustus 2014
Alle kinderen moeten op een school zitten die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Dat is het uitgangspunt van passend onderwijs. … Wij moeten in kaart brengen welke ondersteuning de kinderen nodig hebben. Hoe gaan we dit doen?

5 Afspraken aanmelding Handleiding ‘Aanmelding bij het VO regio Eemland’
Voor 15 maart 2018 - aanmelding + school specifiek formulier Op kan VO gegevens ophalen uit OSO Warme overdracht Uiterlijk 1 juni aanleveren bij VO - cito en evt. aangepast advies Bericht van plaatsing bij ouders: 13 juni 2018 Werkstuk ‘Wie ben ik’. Kennismakingsdag: 04 juli 2018

6 Aanmeldingsformulier
Aandachtspunten: - BSN - - Advies (enkelvoudig) - Dubbel aanmelden - Meerdere scholen - Sociaal emotioneel - Aanvullende informatie Overige zaken via ParnasSys (!?) Scholen die loten?

7 https://www. passendonderwijs
Schooladvies en passend onderwijs De basisschool geeft een advies over de onderwijssoort in het vo. Maar de school geeft géén advies over de ondersteuning(sbehoefte) van de leerling. Uiteraard kan de school hierover wel een toelichting opnemen in het onderwijskundig rapport. Ook kunnen scholen en samenwerkingsverbanden in het vo onderzoek doen naar de ondersteuningsbehoefte van een leerling en welke school die ondersteuning het beste kan bieden.

8 De aanloop naar passend onderwijs-1
Jaren 80/90 vorige eeuw in PO: Van KO en LO naar BAO Van lom en mlk naar SBAO WSNS-verbanden Jaren 90 vorige eeuw in VO: Invoering vmbo: 4 leerwegen zonder/met lwoo Svo-lom en i-onderwijs naar LWOO: indicatiestelling Svo-mlk naar Praktijkonderwijs: indicatiestelling SWV-VO

9 De aanloop naar passend onderwijs -2
Begin 21e eeuw: Naar SO en VSO in 4 clusters: indicatiestelling En LGF (“rugzakjes”) in PO en VO: indicatiestelling Reg.Netwerk Passend Ond. Eemland: BAO/SBAO-VO incl LWOO/PrO-SO3,4-VSO3,4-LGF3,4 LWOO-PrO wel criteria, eigen uitvoering Eemland (PCL-VO) 2014 start passend onderwijs Scheiding SWV’s PO/VO: De Eem en Eemland Eerst nog LWOO/PrO met indicatiecriteria

10 Naar integratie LWOO en PrO in pass. ond.
2014 Eemland blijft ahv landelijke criteria zelf indiceren 2015 Overheid koerst op integratie van lwoo/pro in pass.ond.: loslaten criteria; tot invoering wet kan optingout 2016 Alle 75 SWV’s-VO indiceren zelf lwoo/pro, deel optingout 2015/16 SWV Eemland kiest voor start in 2018 Oefenjaar 16/17: vmbo-lwoo-toelaatbaarheid zonder criteria Uitwerkjaar 17/18; laatste teldatum lwoo geen lwoo-instroom meer; 1e jr € lwoo obv Tot de wet jaarlijks een leerjaar erbij zonder lwoo In najaar ‘18 en ‘19 monitoring door SWV van vmbo-instroom op LR ahv Cito-LVS bij aanmelding. Daarmee leerlingstroomvergelijk en basis voor def. €-verdeling van “voormalige” lwoo-middelen.

11 Van slagboom naar ondersteuningsbehoeften
Zonder criteria (slagboom) op IQ, LA, SEO voor lwoo = geen drempelonderzoek, NDT, NPV-J, SEV VO heeft zorgplicht bij aanmelding: Praktisch: tussen 15 maart en 1 augustus bij PO-VO Ondersteuningsbehoefte? Ja? Wat, hoe? Te bieden op VO? Informatie nodig bij aanmelding Zo nodig (aanvullend) onderzoek

12 Van PO naar VO leerlingen met ondersteuningsbehoeften
Leerlingen zonder noemenswaardige ondersteuningsbehoeften Leerlingen met lichte tot zware onderst.beh. 1e schifting op VO a.h.v. aanmeldinformatie Schoolniveau-advies, BAVO-info.form., Cito-LVS 6-7-8 Leerrendement, m.n. Rekenen, Begrijpend lezen, Spelling Is LR daarop < 75%, dan voorheen +/- lwoo (vuistregel) Gewicht afhankelijk van schoolsoort (VO= pro t/m gymn) Straks/Leontine: meer over PO-VO en BAO-rapportage

13 Geen indicatie lwoo, (nog?) wel voor PrO
Voor PrO een brochure en/of Cito-LVS-toetsen. Strenge regels: zie brochure. (NB geen drempelonderzoek) Aanmeldform/OKR Vragenlijst ouders Zienswijze ouders

14 Grensverkeer, uitzonderingen en maatwerk
VO-aanmelding van buiten Eemland van lln met lichte tot zware ondersteuningsbehoeften Eigen OKR, bij voorkeur “ParnasSys OP (foto)” of Word-versie van “ParnasSys OP (foto)” (downloadbaar BAVO, De Eem en Eemland; of op te vragen bij/ toegezonden door VO) en Cito-LVS-overzicht, gr (t/m M8) Schoolkeuze vmbo/lwoo of pro buiten Eemland (bijv. Nijkerk, Barneveld, Laren)? : Eerst informeren bij die school en/of dat SWV over procedure van aanmelding Nieuwkomers, verhuizing VO-VO, etc: maatwerk i.o.

15 Wet Passend Onderwijs Alle kinderen moeten op een school zitten die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Dat is het uitgangspunt van passend onderwijs. … Wij moeten in kaart brengen welke ondersteuning de kinderen nodig hebben. Hoe gaan we dit doen?

16 géén advies over de ondersteuning(sbehoefte) van de leerling.
Puzzel voor werkgroep Wij moeten in kaart brengen welke ondersteuning de kinderen nodig hebben. ‘Maar de school geeft géén advies over de ondersteuning(sbehoefte) van de leerling.

17 Wat hebben we wel?

18 Wat weet het PO? Stimulerende factoren Belemmerende factoren
Benodigdheden om tot optimale ontwikkeling te komen Interventies, wat werkt Leerresultaten vanaf groep 6 Leerrendementen

19 Taak voor het PO?

20 Taak voor het VO?

21 Hoe? voor 2018-2019 voor ALLE leerlingen
Formulier ‘Aanmelding bij het VO in regioEemland’ Schoolspecifieke aanmelding Aanvullende info in OSO: Eindtoets groep 8 LOVS toetsresultaten vanaf groep 6 Scholen die met CITO werken, voegen het leerlingenrapport toe, waar de minigrafieken met de tabellen zijn weergegeven. Deze uitdraai opslaan in PDF en bestand in ParnasSys hangen. Dyslexie/dyscalculie-verklaring

22 Hoe? voor 2018-2019 Voor leerlingen EXTRA ondersteuning nodig is
Aanvullende info in OSO Algemene gegevens Integratief beeld; waarom een OP Stimulerende factoren Belemmerende factoren Onderwijsbehoeften Cognitief en Pedagogisch Ondersteuningsbehoeften Interventies Uitstroomniveau en advies van de basisschool

23 Hoe? voor

24 Welke format? voor Voor leerlingen EXTRA ondersteuning nodig is Aanvullende info in OSO Meest recente OP in ParnasSys. of Ontwikkelingsperspectief zoals gehanteerd wordt door de school met minimaal de info zoals hierboven is geformuleerd. Dit document opslaan in PDF en bestand in ParnasSys hangen. ‘Word document OP in ParnasSys’ (zie bijlage). Opslaan in PDF en bestand in ParnasSys hangen.

25 Ondertussen…

26 In de map o.a. Handleiding aanmelding bij het VO Eemland
BAVO formulier ‘Aanmelding VO Eemland’ Voorbeeld Worddocument ‘OP in ParnasSys-verkorte versie’ Beschrijving voor VO ‘OP in ParnaSys-verkorte versie’

27

28 OverStapserviceOnderwijs
Overdrachtsysteem Klaarzetten PO – ophalen VO Problemen? Contact administratie – helpdesk OSO Informatiebeveiliging en privacy

29 Meer informatie https://www.swvdeeem.nl/swv-de-eem/


Download ppt "informatiebijeenkomst leerlingen met ondersteuningsbehoefte"

Verwante presentaties


Ads door Google