De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom op de doemiddag 2017 AOC Oost locatie Borculo https://youtu

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom op de doemiddag 2017 AOC Oost locatie Borculo https://youtu"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom op de doemiddag 2017 AOC Oost locatie Borculo https://youtu
Welkom op de doemiddag AOC Oost locatie Borculo “groen onderwijs”

2 Waar komen we vandaan, eerste kennismaking met vo, kinderen op onze school, ouders of docenten PO, heb je al van ons gehoord, aoc oost meerdere locaties

3 Keuzemoment Eind groep 8 van de basisschool, welk vervolgonderwijs
Eind leerjaar 2 vmbo, welke leerweg en welk profiel, binnen profiel groen welke wereld Eind leerjaar 4 vmbo, welke vervolgopleiding op het mbo

4 Voortgezet onderwijs Praktijkonderwijs: werken met handen, eigen ontwikkelingsplan, voorbereiden op latere leven, richting arbeidsmarkt (12-18 jaar) vmbo: voorbereidend middelbaar beroeps- onderwijs (12-16 jaar, 4 jaar), doorstroming naar mbo havo; theoretische opleiding, duur 5 jaar, doorstroming naar hbo vwo; theoretische opleiding, duur 6 jaar, doorstroming naar universiteit

5 Vmbo leerwegen Basisberoepsgerichte leerweg (doorstroom mbo 2)
Kaderberoepsgerichte leerweg (doorstroom mbo 3) Gemengde leerweg (doorstroom mbo 4) Theoretische leerweg diploma (doorstroom mbo 4 en Havo) Extra uitleg:

6 Vmbo profielen Groen (AOC Oost) Techniek; Bouwen, wonen en interieur
Mobiliteit en transport Produceren, installeren en energie Media, vormgeving en ICT Economie en ondernemen Horeca en bakkerij en recreatie Zorg en welzijn Dienstverlening en producten Maritiem en techniek Groen (AOC Oost)

7 Groene profiel, ketendenken
Produceren verkoopklaar maken verkoop in groene winkel

8 Ketendenken van mais tot popcorn

9 van aardappel tot chips

10 Groene omgeving

11 Leerlingen gaan aan de slag
Verbouwen van planten, oogsten, verwerken Verzorgen van dieren Klaarmaken van voedzame maaltijd Creëren en construeren van technische ontwerpen Werken in tuin en landschap Styling en design

12 21 eeuwse vaardigheden LOB Duurzaamheid Reflecteren Ondernemerschap
Toekomstgericht

13 Creaties maken van allerlei materiaal
Werken met bloemen en planten Styling en inrichting Toepassen van allerlei nieuwe technieken

14 Interesse in alles wat leeft en bloeit
Je houdt van dieren en bent zorgzaam Je wilt een bedrijf overnemen of starten Je wilt “goed” voedsel produceren

15 Ontwerpen en creëren Nieuwe technieken toepassen, innovatief Groene omgeving inrichten Duurzaam gebruik

16 Gezonde leefstijl Gezonde voeding bereiden Kennis van producten Smaaklessen

17 Buiten bezig zijn Inrichten groene omgeving om in te leven en te recreëren Activiteiten bedenken voor doelgroepen

18 Wat bieden we Kleinschalige vorm van onderwijs
Onderwijs aanbieden in een aantrekkelijke omgeving met ruimte voor praktijk Veilige school met aandacht voor pestgedrag. IK JIJ WIJ Ouders worden betrokken bij onderwijs Passend onderwijs voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben ivm beperking Aandacht voor ontwikkeling van leerlingen (wie ben ik, wat wil ik, waar ben ik goed in)

19 Schoolsituatie 370 leerlingen Basis(lwoo), kader(lwoo), kader/gemengd
Basis klas, gemiddeld 16 leerlingen Kader/gemengd klas gemiddeld 24 leerlingen Toeleverende scholen binnen straal van 25 km Vervoermiddel: (elektrische) fiets, bus en trein Schoolregels gelden, o.a. niet roken, niet van schoolplein af

20 Hoe is onze zorg georganiseerd?
Basisondersteuning: Mentor (aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling, leerprestaties, begeleiding keuzemomenten) Dyslexieondersteuner Dyscalculieondersteuner Extra zorg: Zorgcoördinator Zorgteam (Leerlingbegeleider, schoolmaatschappelijk werk, psycholoog, ambulant begeleider en externe hulpverlening) Bureau leerlingzaken Vertrouwenspersoon Paul heeft de regiegroep aangesteld (Scenario 1a): Tom/Ben, Hans, René, Kees. Deze wordt later aangevuld met de MBO-directeur. Paul heeft aangegeven dat hij verwacht dat vanuit deze groep een advies komt m.b.t. het te kiezen onderwijsmodel. Dit advies zal leidend zijn voor de beslissing door het CvB voor het definitief bepalen van het onderwijsmodel.
 Er komt op 23 mei voor de teamleiders een workshop/expertsessie over De Leerlijnen van De Bie, door onderwijskundigen verzorgd:  8.30 uur Lochem/Barchem. Daarin wordt het model uitgelegd, aangegeven hoe het aansluit bij onze huidige onderwijsvormen en wat het betekent voor de toekomst (wat moet er gebeuren om er mee te kunne gaan werken)
 Daarna wordt door de teamleiders het advies uitgebracht aan het MT of we met 'De Bie' verder gaan. Zo ja, zie 4.
 Daarna krijgt Hergen Datema van de onderwijscalculator de opdracht op basis van dit model verschillende scenario's door te rekenen en een advies uit te brengen over de bedrijfsvoering/bedrijfsvoeringsplan (scenario 1b)
 Kees zorgt ervoor dat komende week de teamleiders aangeven welke mensen er in de werkveldgroepen en focusgroepen dienen plaats te nemen. Tevens geven de teamleiders aan hoe ze de formatie inschatten van de focusgroepen en de werkveldgroepen ('Hoeveel uur hebben ze over voor de verschillende groepen'). Het excel bestand van O&K wordt maandag door O&K verstuurd.
Uitdrukkelijk is opgemerkt dat de werkveldgroepen de komende jaren aan de klus blijven werken.
 Kees zal dezelfde vraag voorleggen aan André Hoeben en René Vijn m.b.t .de focusgroepen,maandagmorgen.
 Op basis van 5 komt er een eindavies m.b.t. werkveldgroepen en focusgroepen. O&K kan aangeven of de inzichten wenselijk zijn voor de inrichting voor de focusgroepen.
 Het beslisdocument (zoals besproken in 2e fase van afgelopen woensdag) + eindadvies werkveldgroepen en focusgroepen wordt opgesteld op basis van bovenstaande punten en aangeboden aan het CvB. Dat is onhaalbaar 21 mei, maar z.s.m daarna.

21 Vormgeven aan onderwijs
Kennisoverdracht Avo vakken, wereld- en keuzevak (stage) Taal en rekenonderwijs Persoonlijke aandacht (coaching) Ontwikkelen van competenties (vaardigheden) Kennismaken met groene wereld in groene wereldoriëntatie Leerlingen begeleiden in hun keuzeproces

22 Leerjaar 1 en 2 Kernvakken: Nederlands, Engels, Duits (leerjaar 2 k/g), rekenen, mens en maatschappij, biologie, economie (leerjaar 2), wiskunde, natuur en scheikunde, media educatie Praktische vakken in onderbouw; techniek, kunstzinnige vorming en sport en bewegen GWO: Groene Wereld Oriëntatie LOB: Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding

23 Dagelijkse gang van zaken
Lesrooster (van ) Klassenverband met mentor Cijfers in Magister, net zoals aanwezigheidsregistratie, huiswerk Boekenpakket wordt aangeschaft door school Ipads van school worden ingezet bij bepaalde vakken Leerlingen worden ingedeeld in klas passend bij basisschool advies Leerlingen met hetzelfde advies worden geografisch ingedeeld.

24 Activiteiten Introductieweek leerjaar 1 , kennismaken met klasgenoten, mentor, docenten, sport en spel Sinterklaas en kerstactiviteit Leerjaaractiviteit bijv. bezoek Amsterdam Outdooractiviteit leerjaar 2 Introductie van het groene profiel leerjaar 3 Skiën leerjaar 4 Schoolfeest Klassenuitje

25 Procedure aanmelding LWOO aanmelding: testdagen 16 en 23 november 2017 (loopt via basisschool) Vmbo aanmelding voor 1 april 2018 Procedure is bekend bij basisschool Aanmelding via basisschool inclusief onderwijskundig rapport en eventuele aanvullende informatie

26 Onderwijs bieden dat bijdraagt aan groei leerling

27 Bedankt voor uw belangstelling
Graag tot ziens op de “Open dag” op woensdag 24 januari 2018 Voor meer informatie


Download ppt "Welkom op de doemiddag 2017 AOC Oost locatie Borculo https://youtu"

Verwante presentaties


Ads door Google