De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan de slag met EBP in de masterclass

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan de slag met EBP in de masterclass"— Transcript van de presentatie:

1 Aan de slag met EBP in de masterclass
EBP verpleegkunde Aan de slag met EBP in de masterclass

2 EBP Cyclus 2. Stel een PICO op 3. Formuleer zoektermen
1. Formuleer een klinische vraag 2. Stel een PICO op 3. Formuleer zoektermen 4. Literatuur onderzoek 5. Kritische beoordeling EBP bestaat uit verschillende componenten namelijk: Het huidige beste wetenschappelijke bewijs De voorkeuren, wensen en verwachtingen van de patiënt De beschikbare materialen en middelen in deze gezondheidszorginstelling voor de patiënt De klinische expertise van de verpleegkundige. Daarvoor kunnen 5 stappen gezet worden: Allereerst start je met het formuleren van een beantwoordbare vraag; let daarbij op subjectieve woorden zoals beste, grootste, leukste, etc. Stel een PICO op Formuleer zoektermen Nederlands en Engels voor literatuuronderzoek Ga literatuur zoeken in databanken Start met de kritische beoordeling: het wegen van de gevonden evidence op methodologische kwaliteit en toepasbaarheid in de eigen praktijksituatie Stap 6 is eigenlijk ook nog het nemen van een beslissing op basis van de beschikbare evidence Het regelmatig evalueren van de kwaliteit van het proces

3 Stap 1: formuleer een onderzoeksvraag
Voorbeeld uit de praktijk Continuous infusion versus intermittent flushing : maintaining peripheral intravenous access in newborn infants

4 PICO Populatie: patiënt of probleem (wie):
Beschrijving van de patiënt(en) en/ of het probleem zoals diagnose, leeftijd en geslacht Interventie (wat): Beschrijving van de toegepaste en/ of onderzochte interventie Co-interventie/comparison: Eventuele andere (alternatieve) interventie, die vergeleken wordt met de interventie Outcome of resultaat (waarom): Beschrijving van wat de verpleegkundige hoopt te bereiken of welk effect de interventie op de patiënt zou moeten hebben.

5 Voorbeeld 1: PICO Patiënten die een lumbaalpunctie hebben ondergaan krijgen bij de ene arts-assistent neurologie een uur bedrust na de ingreep om postpunctionele hoofdpijn te voorkomen en bij de andere assistent helemaal geen bedrust, omdat diegene zegt dat het een achterhaalde theorie is en niet evidence based. P patiënten die een lumbaalpunctie ondergaan I 1 uur bedrust na de ingreep C geen bedrust na de ingreep O Post punctionele hoofdpijn  

6 Voorbeeld 2: PICO Momenteel onduidelijke structuur/geen ontslaggesprek wanneer oncologische patiënt met ontslag naar huis gaat. Hierdoor blijkt vaak onduidelijkheid bij de patiënt en bellen hierdoor na ontslag nog op naar het ziekenhuis met vragen. P Oncologische patiënten op de afdeling Oncologie die met ontslag gaan naar huis. I Momenteel geen duidelijke structuur, secretaresse maakt een “envelopje” en vinkt daarop de documenten af. C Ontslaggesprek met gebruik van de ontslagchecklist O Een gestructureerd ontslaggesprek met eventueel deels naslag (van bijvoorbeeld medicatieveranderingen) kan de onduidelijkheid bij de patiënt wegnemen als patiënt met ontslag naar huis gaat.

7 Voorbeeld 3: PICO Is inhalatiemedicatie bij oncologische longpatiënten beter dan vernevelen? P Oncologische longpatiënt in het ziekenhuis I Inhalatiemedicatie dmv puff/ dosis aerosol C Vernevelen O Patiëntvriendelijker/ snelste resultaat minder benauwdheid.

8 Voorbeeld 4: PICO P Patiënt met perianaal abces postoperatief
Er is een meningsverschil tussen de artsen en de verpleegkundigen van de afdeling heelkunde of de wond na een operatie tgv een perianaal abces wel of niet opgevuld moet worden met wondverband. De artsen vinden het niet nodig en de verpleegkundigen van de afdeling zijn van mening dat dit wel nodig is om de wond van binnenuit te laten genezen en te voorkomen dat de patiënt een recidief krijgt. P Patiënt met perianaal abces postoperatief I Wond niet opvullen met wondverband C Wond wel opvullen met wondverband O Wond geneest van binnenuit/ voorkomen recidief en/of opname

9 ZOEKTERMEN LUMBAALPUNCTIE (NL)
Spellingswijzen: lumbaalpunctie lumbaal punctie lumbale punctie Synoniemen: ruggenmergpunctie ruggenprik (rugprik?) Hoe vind je deze zoektermen: uit eigen kennis, google, vragen aan collega’s, kijk in patiënteninfo Meervoud: lumbaalpuncties, etc. Afkortingen: LP (= te kort en niet specifiek), denk aan bijv. HbA1c

10 ZOEKTERMEN LUMBAALPUNCTIE (ENGELS)
Spellingswijzen: lumbar puncture Synoniemen: spinal puncture spinal tap lumbar tap (?) Hoe vind je deze zoektermen: uit eigen kennis, google, vragen aan collega’s, kijk in patienteninfo Meervoud: lumbar punctures, etc. Afkortingen:

11 ZOEKEN (NL) Books.google.nl Scholar.google.nl
Gebruik bij Google Books en Scholar wel woorden die duidelijk Nederlands zijn, en niet ook in het Engels gebruikt worden. Google zoekacties zijn echter niet reproduceerbaar! Artikelen in Invert en NAZ zijn niet wetenschappelijk met uitzondering van tijdschrift Nederlands-Vlaams Tijdschrift voor Verpleegkunde. Scholar.google.nl

12

13 ZOEKEN (ENGELS) Books.google.nl scholar.google.nl
Gebruik bij Google Books en Scholar wel woorden die duidelijk Nederlands zijn, en niet óók in het Engels gebruikt worden. scholar.google.nl

14 MEDISCHE BIBLIOTHEEK – Hoe helpen we bij ebp?
Training: - Bibliotheekinstructie MBO'ers (45 minuten) - Zoeken naar informatie voor HBO-V'ers (2 uur) Aanmelden via Aanvullend: - Individuele hulp bij zoeken naar literatuur

15 Beheren en ontsluiten van onze eigen collectie www.landsteiner.nl
Hoe helpen we nog meer? Beheren en ontsluiten van onze eigen collectie Bestellen van boeken/artikelen bij andere bibliotheken

16 Hoe kunnen jullie elkaar helpen?
Lever scripties/verbeterplannen in bij de Medische Bibliotheek! Dan kunnen we ze in onze collectie/catalogus opnemen!

17 Stap 5: kritische beoordeling
Daniel???? Link naar boeken over Evidence-based Practice:

18 Stap 5: kritische beoordeling
Link naar filmpje over beoordelen van artikelen:

19 Stap 5: kritische beoordeling
Slechts enkele bruikbare artikelen nav literatuuronderzoek Grote behoefte/ braak liggend terrein Vergelijkend onderzoek: intermitterend flushen versus lopend infuus Resultaat: even lange duur open houden infuus beide methoden, nevenbevindingen Publicatie in wetenschappelijk tijdschrift journal of perinatology

20 Resultaat


Download ppt "Aan de slag met EBP in de masterclass"

Verwante presentaties


Ads door Google