Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe van der Velde Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Direct E-Mail: 3. Direct Marketing Media
07/08/2018 Direct 3. Direct Marketing Media Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3
2
Programma van vandaag College:
07/08/2018 Programma van vandaag College: Direct marketing media & de DM-Kubus (Postma, hoofdstuk 4) Communicatieplan deel 2 Practicum Oefeningen Postma hoofdstuk 3 Vragen Postma hoofdstuk 2 Communicatieplan deel 1 bespreken en nakijken
3
Wiki-talk Alexander Klöpping
4
Klantwaardekubus
5
De vier klantprocessen
6
07/08/2018 De keuze van het medium Tweede fase marketing = het gebruik van media om het commerciële proces te realiseren Daarom ook wel: direct response media (met dank aan IT) Outbound (org.->klant) vs inbound (klant -> org.) Hulpmiddel: de Direct Marketing Mediakubus
7
De Direct Marketing Mediakubus
07/08/2018 De Direct Marketing Mediakubus Oefenen in practicum
8
Direct Marketing Media
07/08/2018 Direct Marketing Media Drukwerk Websites Mobiele media Radio & tv Interactieve tv On- en offline!
9
Media en dimensies (Postma)
07/08/2018 Media en dimensies (Postma) Statisch Dynamisch Gedwongen confrontatie Drukwerk Sms Vrijwillige confrontatie Direct response commercials websites
10
Waarom (toch) DM met direct e-mail
07/08/2018 Waarom (toch) DM met direct Snel en flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Mogelijkheden tot automatisering Lead- en trafficgeneratie Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts
11
Waarom (toch) DM met direct e-mail
En volgens Postma: Kosten laag in vergelijking met drukwerk ‘Landingspagina’ op website zorgt voor uitgebreide responsmogelijkheid Responstijd kort Geschikt voor viral marketing (‘zegt het voort’)
12
Direct e-mail uitdagingen
07/08/2018 Direct uitdagingen Concurrentie in de volle mailbox Interesse behouden van de ontvangers Verloop: een deel van het mailbestand wordt inactief of schrijft uit Deliverability: aflevering in de inbox is nooit 100% Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts En: één foutje: imagoverlies! (Jaarboek 2011, Marketingfacts)
13
Direct e-mail nadelen Kan makkelijk worden weggegooid
07/08/2018 Direct nadelen Kan makkelijk worden weggegooid Kans op attentie klein De map Ongewenst (spambox)
14
DM: Uitvoeren met drukwerk
07/08/2018 DM: Uitvoeren met drukwerk Briefing Ontwerpen en tekstschrijven Kiezen van een aanbod/premium Opbouwen en selecteren van adressen Testvarianten Verrijkingsgegevens toevoegen Concepten beoordelen, corrigeren, goedkeuren Proefset maken en beoordelen Bestellen en plannen Printen, vouwen, insteken, posten Follow-up (intern, extern)
15
DM: Uitvoeren met e-mail
07/08/2018 DM: Uitvoeren met Ontwerpen en keuze format Valideren, verrijken, ontdubbelen Bepalen testvarianten (onderwerpregel, landingspagina, animaties, tijdstip van verzending) Responsemeting inrichten Testen werking onderdelen Verzending volledige oplage (hard bounces, soft bounces) Follow-up
16
Communicatieplan Situatieschets Communicatiedoelen Doelgroepen
Boodschap Communicatiemiddelen Strategie Activiteitenplanning Begroting
17
E. Communicatiemiddelen
Slechts één van de middelen is de DEM! Campagne: welke middelen gaan jullie inzetten? Interpersoonlijk (gesprekken, discussies) Massamediaal (krant, tijdschrift, radio, tv, online, teletekst) Buzz: weinig kosten & opvallend (viral marketing) Hoe prikkel je de zintuigen? Uniek, bijzonder, opvallend
18
E. Communicatiemiddelen
Keuze middelen hangt af van: Doelen Doelgroepen Boodschap Kosten Ervaring Deskundigheid Tijd Voordeel DEM: kost weinig, groot bereik: uitproberen
19
E. Communicatiemiddelen
In jullie communicatieplan beschrijf je (bondig) de campagne waarin jullie DEM centraal staat Maak een doelgroep-middelen-matrix (pag. 79 Werkboek Communicatieplanning) Voeg de activiteitenplanning toe: wie doet wat wanneer (extra kolommen in de matrix)
20
Deze onderdelen zijn niet volgtijdelijk!
Communicatieplan Situatieschets Communicatiedoelen Doelgroepen Boodschap Communicatiemiddelen Strategie Activiteitenplanning Begroting Deze onderdelen zijn niet volgtijdelijk!
21
Strategie In jullie plan: situatieschets - communicatiedoelen – boodschap - doelgroepen En: tactische vertaling in middelen En: operationele vertaling in activiteitenplanning
22
Begroting = conclusie Begroting al gedaan bij Remediate
Schat grofweg kosten in (budget is € ,-) En … wáárom zou het bedrijf dit uitgeven? Voeg hoofdstuk ‘Conclusie’ toe met: Bondige samenvatting van de door jullie gemaakte keuzes én wat die keuzes (jullie campagne) het bedrijf zal opleveren: nu, morgen en op langere termijn
23
Practicum
24
Vragen hoofdstuk 2 Postma
functionele organisatie, procesorganisatie, prospects, suspects, de drie M’s, waarneming door de markt, respons, fulfilment, data in de database, klantwaardemanagement, klantpropositiemanagement, klantcontactmanagement, klantkennismanagement, en wie kent de vier organisatieclusters?
25
Oefening bij de Media-kubus
07/08/2018 Oefening bij de Media-kubus
26
Media en dimensies (Postma)
07/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Hoog, laag of allebei? Websites Sms Interactieve tv Social media
27
Media en dimensies (Postma)
07/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Laag - hoog Gemiddeld - hoog laag Laag - gemiddeld Websites hoog Sms Interactieve tv Social media
28
Communicatieplan Bespreek in viertallen de communicatieplannen (1e deel) Brainstorm over de doelgroepen en welke middelen die doelgroepen zullen bereiken en welke middelen juist niet
29
Huiswerk volgende keer:
07/08/2018 Huiswerk volgende keer: Bestudeer Postma, hoofdstuk 4: Tweede druk: Inleiding, 4.1, 4.3 en 4.4 Eerste druk: Inleiding, 4.1, 4.2 (niet 4.2.1) en 4.3
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.