Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJan Koning Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
2
Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’
23/07/2018 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ Oefening doelgroepen en kenmerken Schrijven voor een doelgroep Voorstellen van jezelf als docent of docenten. Eventueel rondje maken door de klas.
3
Lesdoelen Studenten weten wat doelgroepgericht schrijven is en kunnen dit toepassen in hun DEM.
5
Oefening Stel jezelf aan de klas voor zónder de werkwoorden ‘zijn’, ‘hebben’ en ‘worden’ te gebruiken (dus ook vervoegingen zoals ‘ik word’ ‘mijn naam is’) Krijg je de beurt? Doe je best. En… Wijs een ander aan die dan meer vertelt over zijn hobby, werk, opleiding, woonsituatie, vrienden, enz. Allemaal zonder ‘zijn’, ‘worden’ en ‘hebben’.
6
DEM Oefening: Schrijf actief!
Zij wordt door haar baas ontslagen. De CD wordt door Jan gekocht. Dat is door mij toegevoegd. Er zal contact met u worden opgenomen. De keeper werd door de aanvaller onderuit gehaald.
7
Doelgroep Doelgroep: de categorie mensen waarop de schrijver zich primair richt. Bepaalt inhoud én stijl. Bepaal je doelgroep(en) zo precies mogelijk. We bekijken een vragenlijst... Informatica Communicatie Academie
8
Doelgroepanalyse ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep:
Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk / Studie Interesses Informatica Communicatie Academie
9
Kenmerken van een doelgroep
Wie Leeftijd, geografie, welstand, opleiding, werk, gezinssamenstelling. Wat Bereik (lokaal, regionaal, (inter)nationaal, in %) Welke informatie zoeken / krijgen ze? Waar en hoe zoeken / krijgen ze dat? Wat willen ze? Details Tijdschriften, kranten, websites, tv-programma’s, hobbies, sport, eetgedrag, vakantie, auto. Informatica Communicatie Academie 9 9
10
Oefening: doelgroepkenmerken
Hierna volgen tien ‘merken’. Helft van de klas eerste vijf, andere helft tweede vijf. Noem bij ieder ‘merk’ minstens drie kenmerken van de betreffende doelgroep. Informatica Communicatie Academie
11
11
12
Schrijfoefening Klas in vier groepen / vier tijdschriften.
Jullie krijgen de opdracht een bijschrift voor een foto te schrijven in één van de tijdschriften. De bladen / uitgaven zijn: de Spits (groep 1) Men’s Health (groep 2) Viva (groep 3) Magazine Leven (Nederlandse Vegetariërs Bond) (groep 4) Max. 50 woorden per tekst.
13
Oefening Hot Feet Magnetron Sloffen
Schrijf weer een bijschrift voor deze foto in ‘jullie’ tijdschrift. 90 sec. opwarmen in de magnetron, 800 watt vier kleuren maat 36 t/m 42
14
Aan de slag met de tekst van jullie DEM
15
Kenmerken van jullie doelgroepen?
ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk / Studie Interesses
16
Aan de slag met de tekst van de DEM 1
In duo’s: welke kenmerken passen bij de drie doelgroepen die jullie gekozen hebben? Schrijf beiden voor ieder segment van doelgroep de tekst van de DEM waarin je één of meerdere kenmerken van de doelgroep gebruikt. Dus drie tekst(jes) per persoon. Schrijf beiden voor ieder segment van de doelgroep één versie voor de onderwerpregel waarop de ontvanger reageert met: ‘Ik ook!’ (dat wil ik ook, dat doe ik ook, ja zo ben ik ook, etc.). Dus drie onderwerpregels per persoon.
17
Inleveren Lever beiden je teksten in.
18
Huiswerk volgende les datum invullen
23/07/2018 Huiswerk volgende les datum invullen Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19. Bereid de overdrachtspresentatie voor (zie voor beoordelingscriteria de PowerPoint van les 11). Rooster staat op Scholar in jullie klassenmapje.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.