Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Je voelt het als je binnenkomt…..
KindCentrum Borgele Je voelt het als je binnenkomt….. Huub: -Kort welkom bij onze presentatie -voorstellen van ons beiden -Locatie
2
Ervaren… Ingrid: Wat voel je dan als je binnenkomt?
Toelichten van sfeerbeelden Termen als gastvrijheid, open sfeer, transparantie platte organisatie, ouders , wie het weet mag het zeggen Huub: gebouw: voorbereidingstijd Noodzaak door huisvestingsvragen, maar ook inhoudelijke samenwerking historie
3
Partners: Huub -welke partners Reden tot samenwerking -Omvang gebouw
Juridische structuur Aansturing (mt leden) Transparantie en energiehuishouding,
4
Waarom? Zoveel mogelijke inclusief denken…..
“Ieder kind faciliteren om mee te doen en om tot voor hem/haar optimale ontwikkeling en leren te komen door gebruik te maken van alle aanwezige kennis, expertise en faciliteiten van het KindCentrum, en deze zaken over de individuele belangen van de partners heen in te zetten” Ingrid: visie: inclusief denken Kinderen centraal Wetgeving en financiering komen later Kennis delen Medewerkers zijn de sleutel
5
Meedoen mogelijk maken…
Ingrid: -voorbeelden van meedoen: Koningsspelen, musical, vieringen - Wellicht uitleggen hoe we laagniveau proberen te integreren in het programma. Voorbeeld: koken in de Linde
6
Mensen, materiaal, kennis…..
Ingrid: Toelichten en casus bespreken? Wellicht ook een reactie vragen uit de zaal? Verkeersplein Technieklessen Gebruik aula Gebruik speelzalen Etc.
7
Inclusief denken.. iedereen mag zoveel mogelijk meedoen!
Zich gehoord en gewaardeerd voelen Betekenisvol deelnemen; aansluiting en “ergens bij horen” voelen Mogelijkheid hebben om hulp in te roepen wanneer nodig Keuzes kunnen maken en controle hebben over je leven Inclusief denken betekent niet anderen helpen om de gemeenschap die wij hebben toegankelijk te maken. Inclusief denken betekent in deze gemeenschap echt iedereen (naar vermogen) volwaardig lid te laten zijn. Huub: -passend onderwijs? Inclusief denken uitleg -Geen inclusief onderwijs: Wat is dat? Stelling: wat wij inclusief onderwijs noemen is in feite kinderen integreren in bestaande systemen
8
Samenwerken verkennen….
Ingrid: Proces van MT Rol Jeugdinstituut
9
Visie Optimale ontwikkeling voor alle kinderen. Het kind en zijn/haar ontwikkelbehoefte is altijd vertrekpunt. 1+1+3: de optelling van het unieke complementaire aanbod is meer dan de som der delen. Samenwerking en resultaat komt alleen tot stand over de bestaande (organisatorische, politieke, financiële) grenzen heen. Medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal: we investeren voortdurend en intensief in kennis, kunde en omgaan met verantwoordelijkheid. Huub: - Toelichten waar nodig
10
Rijnlands organiseren
Hoe? Rijnlands organiseren Rijnlands denken en DOEN..! Gelijk-waardigheid Gemeen-schappelijk belang Samen werken Waarde gedreven Verant-woordelijk-heid Intrinsieke motivatie Vertrouwen Mens = kapitaal Wijsheid op de vloer “Wie het weet mag het zeggen” Huub Wat verstaan we daaronder: -professional in de lead -Mt is dienend en faciliterend, maar vooral laagdrempelig bereikbaar Wie het weet mag het zeggen Geen hiërarchische bestuurders die komt zeggen wat de richting wordt, maar samen ontwikkelen met vallen en opstaan. Uitgangspunten (richting en kader) moeten wel helder zijn. De weg er naar toe ontwikkelen we samen Ontmoeten en delen staan voorop Waarden: verantwoordelijkheid nemen en krijgen, aanspreken, aanmoedigen, coachen
11
Organisatie Huub Model toelichten: - organisatievorm
12
Proces: onafhankelijk oordeel
Plaatsingscommissie bestaande uit gedragskundigen en IB-ers van alle partners Centrale aanmelding Onderzoek (indien nodig) Besluit Uitvoer: bouwunit Passend arrangement vanuit stamgroep Bestaat uit alle medewerkers die werken met kinderen uit die leeftijdsgroep Ingrid: -plaatsingscommissie toelichten Proces verduidelijken Passend arrangeren vergt samenwerking, netwerk en overleg Rol van Sine Limite?
13
Ingrid In gesprek met ouders: klankbordgroep Verbinding tussen de bloedgroepen Zorg-onderwijsgroep Gluren bij de buren Laagdrempelig, dienstbaar en bereikbaar management Projecten: techniek, lezen, rekenen Activiteiten: vieringen samen, musicals samen, spontane acties, één jaarplan, gastlessen Verhuur gebouw: derde geldstroom Personeelsuitwisseling
14
Toekomst… Toekomst: 1. Eén logo, één website, één naam…. (Linksboven)
2. Onderwijs-zorggroep(rechtsonder) 3. Onafhankelijke plaatsingscommissie bestaande uit alle gedragskundigen(middenboven) 4. Specialisten (Fysio-, Logo- Spel-) in één team (idem) 5. Doorgaande lijn met vervolgonderwijs (linksonder) ………. Etc.
15
vragen…? https://youtu.be/HnNb7dxX1x4
Verwijzen naar YouTube vragen…?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.