De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoger onderwijs aan Howest toegelicht Studentenvoorzieningen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoger onderwijs aan Howest toegelicht Studentenvoorzieningen"— Transcript van de presentatie:

1

2 Hoger onderwijs aan Howest toegelicht Studentenvoorzieningen
OVERZICHT VAN DE AVOND Hoger onderwijs aan Howest toegelicht Studentenvoorzieningen Talent coaching: studiebegeleiding en faciliteiten Internationalisering

3 Hoger onderwijs aan howest toegelicht

4 STRUCTUUR HOGER ONDERWIJS
ects 180 / 240 (VPL)

5 STUDIEPUNTEN ECTS 30 ECTS = 750 tot 900 u
European Credit Transfer and Accumulation System (h)erkennen Europese kwalificaties Bachelor = 180 ECTS / VPL = 240 ECTS ongeveer gelijk verdeeld over 3, resp. 4 jaar Maat voor studiebelasting Te presteren u om leerdoelen te bereiken 1 ECTS = 25 tot 30u studiebelasting 1 semester = 30 ECTS 30 ECTS = 750 tot 900 u = 37,5 tot 45 u/week (20 w/sem)

6 Modulair hoger onderwijs
OLOD / Module leerdoelen deelcompetenties Bachelordiploma opleidingsdoelstellingen eindcompetenties Creditbewijzen Samengevat kunnen we de weg naar het behalen van je diploma als volgt voorstellen Het hoger onderwijs kent een grotere flexibiliteit in de weg naar je diploma dan het secundair onderwijs. Daar slaag je jaar pêr jaar, in het hoger onderwijs kan het opleidingstraject van student tot student gaan verschillen. Elke opleiding omschrijft opleidingsdoelstellingen of leerdoelen, competenties. Als alle leerdoelen op het juiste niveau werden aangetoond, behaalt de student het diploma. leerdoelen zijn vertaald in een opleidingsporgramma dat opgebouwd is uit meerdere opleidingsonderdelen of modules. Elke module kent een bepaald aantal studiepunten. Deze studiepunten zijn een maat voor de studiebelasting voor de student. Indien op het eind van een module kan aangetoond worden dat de doelen en competenties gekoppeld aan die module zijn bereikt, dan slaag je voor deze module verwerf je een creditbewijs. Eens je voor de 180 studiepunten van je ba-opleiding creditbewijzen hebt verworven, ligt je bachelordiploma klaar.

7 LEERKREDIET = rugzak met studiepunten
Systeem leerkrediet – Studiepunten Belgisch, dus niet aan bv. Nederlandse hogescholen Het inbouwen van flexibiliteit in het HO kent wel zekere grenzen. Zo is door de overheid, over hogescholen en universiteiten heen, het leerkrediet ingevoerd. Dat leerkrediet stelt men plastisch vaak voor als een rugzak met studiepunten die je tijdens je studies mag inzetten. Bij de start, dus na je SO, krijg je alvast 140 studiepunten leerkrediet. Telkens je je inschrijft in het hoger onderwijs, zet je studiepunten uit je rugzak in. Zo zal je in je eerste jaar in het hoger onderwijs, wellicht ingeschreven zijn voor 60 SP, en die gaan dan voorlopig ook uit je rugzak met leerkrediet. Let wel: alle credits die je behaalt, komen terug in je rugzak. Bij slagen krijg je met andere woorden de ingezette studiepunten terug. Maar er is meer, de eerste 60 SP die je verwerft krijg je dubbel terug. Het is belangrijk om tijdens je studie, vooral wanneer de resultaten wat zou tegenvallen, je leerkrediet te bewaken. Immers, indien je geen leerkrediet meer in je rugzak hebt, is verder inschrijven in het hoger onderwijs niet meer mogelijk of wordt het inschrijven aan sommige instellingen een pak duurder. Valt je studie je zwaarder dan verwacht, spreek dan zeker tijdig met de begeleiders, want een goeie heroriëntering of ondersteuning kan ervoor zorgen dat je nooit leerkredietproblemen zal hebben.

8 LEERKREDIET Inschrijven ten belope van beschikbaar leerkrediet
Eerste 60 SP komen dubbel terug in de rugzak; daarna enkel terug Na behalen van master initiële 140 SP uit de rugzak Na stop studies: rugzak terug gevuld met 10 SP/jaar, tot max. 60 SP Bij uitschrijving voor 1 nov/1maa recuperatie (deel) leerkrediet Leerkrediet verloren door overmacht kan worden teruggevraagd

9 Leerkrediet begin jaar Leerkrediet einde jaar
De perfecte student Leerkrediet begin jaar Opgenomen SP Verworven SP Leerkrediet einde jaar 2017 – 2018 140 60 140 – 60 + (60*2) = 200 200 200 – = 200 2019 – 2020

10 Leerkrediet begin jaar Leerkrediet einde jaar
Een slechte start Leerkrediet begin jaar Opgenomen SP Verworven SP Leerkrediet einde jaar 2017 – 2018 140 60 15 140 – 60 + (15*2) = 110 110 50 110 – 60 + (45*2) +5 = 145 2019 – 2020 145 56 + 4 deliberatie 145 – = 141 2020 – 2021 141 55 141 –

11 Blijvende moeilijkheden
Leerkrediet begin jaar Opgenomen SP Verworven SP Leerkrediet einde jaar 2017 – 2018 140 60 140 – 60 = 80 80 15 80 – 60 + (15*2) = 50 2019 – 2020 50 20 50 – 50 + (20*2) = 40 2020 – 2021 40

12 Indeling academiejaar
Let op: soms anders bv opleiding BLT Het academiejaar is opgebouwd uit twee semesters. Binnen elk semester zijn er weken voor onderwijsactiviteiten en weken voor evaluaties voorzien. Evaluaties kunnen ook in de onderwijsweken geprogrammeerd worden, de zogenaamde ‘permanente evaluaties’. Er zijn drie examenperiodes EP1 in januari (eerste examenperiode): voor de evaluatie van het eerste semester EP2 in mei-juni (tweede examenperiode): voor de evaluatie van het tweede semester EP3 in augustus-september (derde examenperiode): voor alle te hernemen examens, ook die van de eerste examenperiode. Voor geen van de examenperiodes is er een vaste blokperiode. Examenkans 1 = examenperiode 1 + examenperiode 2 Examenkans 2 = examenperiode 3 Academische kalender Er zijn variaties mogelijk op deze indeling Projectweken Quadrimesteriële indeling (BLT) Evaluaties buiten examenperiodes

13 weekplanning Geen vaste weekpatronen Enkele voorbeelden

14 Evalueren van competenties
Competentiebeheersing Examencijfer De student beheerst de competentie(s) in een uitzonderlijk hoge mate 16 + De student beheerst de competentie(s) dermate dat hij/zij zich onderscheidt 14 – 15 De student beheerst ruim en vlot de competentie(s) 12 – 13 De student heeft de competentie(s) verworven in een mate die hem/haar in staat stelt voldoende te functioneren en/of verder te studeren 10 – 11 De student heeft de competenties nog niet in een voldoende mate verworven om te functioneren en/of verder te studeren 7 – 9 De student heeft de competenties helemaal niet in voldoende mate verworven 0 – 6 Hoe beoordelen we competenties? Via 6-waardenschaal Het examencijfer van studenten is slechts definitief na de deliberatie door de examencommissie. In geval van vervolgopleidingsonderdelen worden de resultaten van de opleidingsonderdelen NIET opgeteld. Het uiteindelijke examencijfer op het niveau van het opleidingsonderdeel is NIET noodzakelijk het rekenkundig gewogen gemiddelde van de behaalde resultaten van de onderdelen van het opleidingsonderdeel! Tolereren <> Delibereren Examencommissie De examencommissie komt in principe tweemaal per academiejaar samen, nl. in juni en in september. De examencommissie is samengesteld uit - de voorzitter: in principe de opleidingsdirecteur en stemgerechtigd - de secretaris: lid van administratief (of onderwijzend) personeel, niet stemgerechtigd - alle lesgevers van de betrokken modules: stemgerechtigd - de ombudspersoon, de opleidingscoördinator en de trajectbegeleider: hebben raadgevende stem, maar niet stemgerechtigd.

15 rapporten Hoogste score van 2 zittijden blijft behouden

16 Bindende studievoorwaarden
studievoortgang Bindende studievoorwaarden 2 keer op rij minder dan de helft van de opgenomen SP behaald Trissen voor een module Niet voldaan aan eerder bindend advies Uitzonderlijk nog toegelaten na gemotiveerde aanvraag Meer info in het (aanvullend) OER

17 Ria Vermote talentcoaching

18 talent coaching Wat doet de talentcoach?
Begeleidt studenten die studeren moeten combineren met persoonlijke omstandigheden. Start de procedure op om faciliteiten aan te vragen en zorgt voor de communicatie naar de opleiding en docenten. Organiseert workshops m.b.t. studievaardigheden en is studiebegeleider.

19 faciliteiten Voor wie? Studenten met een functiebeperking (leerstoornissen, Autisme spectrum, AD(H)D,…), topsportstatuut, cultuurstatuut, politiek mandaat, studentenvertegenwoordigers Studenten in bijzondere omstandigheden (werkstudent, combinatie gezin – studies, ondernemers…)

20 studiebegeleiding = “Leren leren” en studieadvies
Aanpassing aan hoger onderwijs noodzakelijk Studieadvies: oriëntatie en heroriëntatie Planning en organisatie Studiemethode Concentratie Uitstelgedrag en faalangst

21 Volg de workshops Een greep uit het aanbod
09 en 12/10/2016: Goede nota’s nemen en aandachtig luisteren 19/10/2016: Maak werk van je studiemethode! 25/10/2016: Efficiënt plannen en organiseren 14/11/2016: Start taalremediëringstraject 16/11/2016: Krijg grip op je tijd - examenplanning 28/11/2016: Haal meer uit je brein

22 Rol als ouder Ondersteunen, stimuleren, interesse tonen
Teveel controle werkt negatief Eigen studiemethode niet opdringen Delicaat evenwicht: wettelijk volwassen, maar gesponsord Niet overbezorgd zijn, niet teveel helpen, niet teveel medelijden

23 GELIJKE KANSEN DIVERSITEIT ALS MEERWAARDE

24 Praktische info Dascha Debruyne GSM: 0475 79 31 68
Op afspraak – via mail/sms/tel FACILITEITEN Online aanvraag op ASAP AANVRAGEN!

25 studentenvoorzieningen
Charlotte Hinderyckx studentenvoorzieningen

26

27 studietoelage Informatie Aanvraag indienen
Vervolledigen van de aanvraag Voorschot op de studietoelage Verminderd inschrijvingsgeld

28 studiefinanciering Eenmalige financiële tussenkomst
Maandelijkse financiële tussenkomst Materiële tussenkomst: Laptop lenen Laptop verwerven Renteloze lening Spreiding van het inschrijvingsgeld

29 Sociaaljuridisch advies
Kindergeld Vakantiejob RSZ-bijdrag Leefloon van het OCMW Studiepunten Werken en studeren combineren

30 PSYCHOSOCIALE HULP Een goede babbel Therapie
Workshops persoonsontwikkeling Weerbaarheid in communicatie Ik kom op voor wie ik ben Faalangst Uitstelgedrag en timemanagement

31 Praktische info Aline Devoldere GSM: 0473 64 24 92
Op afspraak online afspraak maken via Op de campus Ma, woe & vr = campus Rijselstraat Di & do = campus GKG Kortrijk

32 Praktische info Charlotte Hinderyckx GSM/SMS: 0471 98 04 12
Op afspraak online afspraak maken via Op de campus Ma, di, woe & vr = campus Sint-Jorisstraat Do = campus Rijselstraat

33 Praktische info sport en cultuur
Pieter Callewaert GSM/SMS: Op de campus Ma, di & woe = campus Rijselstraat, lokaal B.003 Do &vrij = campus Sint – Jorisstraat, lokaal 0.A.01

34 internationalisering
An goegebuer internationalisering

35 WAAROM INTERNATIONALISEREN?
Open en kritische blik op de wereld Samenwerken en communiceren in multiculturele en internationale context Zelfontwikkeling Meer kansen op de arbeidsmarkt Begrijpen en aanvoelen diversiteit

36 INTERNATIONALE ERVARING
ERASMUS IMPACT STUDY 2014 INTERNATIONALE ERVARING = GROTE TROEF VOOR TEWERKSTELLING

37 ERASMUS IMPACT STUDY 2014

38 INTERNATIONALISERING!
mogelijkheden Lange tijd of kortere periode … Ver weg of dichter bij huis … Studeren of stage lopen … BREED AANBOD INTERNATIONALISERING!

39 Go Europe Erasmus studie: Erasmus stage: 140 partnerinstellingen
in 25 Europese landen (incl. Wallonië) Erasmus stage: Alle 33 “Erasmus landen” + Cyprus

40 Go Global Partnerinstellingen Kazachstan China USA Zuid-Korea Uganda
Mexico India Filipijnen Brazilië Zuid-Afrika + wereldwijde samenwerking met het werkveld > stages incl. stages in het Zuiden

41 INTERNATIONALISERing@home
Ingebed in opleidingsprogramma’s Internationale studiereizen Inkomende lectoren (Howest International Days) Buddy inkomende studenten

42 KORTLOPENDE MOBILITEIT
Meestal groepsmobiliteit Voorbeelden International weeks Studiereizen Summer school Inspiratiereizen: China from within, India from within, Howest goes USA Begeleiding verzekerd Vaak met erkenning van ECTS

43 langLOPENDE MOBILITEIT
Studie en/of stage Ten vroegste in semester 4, vaak pas in laatste jaar Mogelijkheden Studie in partnerinstelling van de opleiding Stage Ontwikkelingssamenwerking Free mover Altijd met erkenning van ECTS

44 voorwaarden Voldoende ECTS verworven, motivatie, studieresultaten, talenkennis, meerwaarde Duur Erasmus: min. 2 maanden voor stage of min. 3 maand voor studie ononderbroken VLIR-UOS: min. 1 maand Free mover: vrije keuze

45 beurzen Niet gegarandeerd Niet alles dekkend Indicatieve bedragen
maar wel veel beurzen Niet alles dekkend Maar alle beetjes helpen Indicatieve bedragen Erasmus: 250 – 450 EUR/mnd VLIR-UOS: 1000 EUR Free mover: geen beurzen

46 Meer info Leho-site “Go International” Facebook “Howest International”
Coördinator internationalisering in opleiding

47 Vragen


Download ppt "Hoger onderwijs aan Howest toegelicht Studentenvoorzieningen"

Verwante presentaties


Ads door Google