Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJelle ten Hart Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Op welke manier kan men competenties verwerven?
ALTIJD EN OVERAL! Zowel via: educatieve settings als gevolg van inzet en engagement
3
Uitgangspunten voor EVC in het SCW
Het SCW is niet alleen op educatie gericht EVC is geen doel op zich ⇒ specificiteit leren mag niet veranderen EVC mag niet leiden tot formalisering van het leren De visie die het SCW heeft omtrent EVC moet aansluiten op de visie van andere sectoren hierop EVC in het SCW is eerder een aanvullend verhaal dan een apart verhaal: het moet tegemoet komen aan de specificiteit van de sector.
4
Het portfolio Keuze van het individu!
Bij arbeid en opleiding vooral nadruk op summatieve spoor, terwijl we met het SCW het evenwicht naar ook het formatieve willen halen. Herkennen, beoordelen, erkennen (zie hiervoor) zitten vooral op dat summatieve spoor. Gerichtheid op deze fasen, vooral bij arbeid en opleiding. In het SCW is het geen streven om steeds alle fasen te doorlopen. Erkennen op zich kan bijvoorbeeld al voldoende zijn. In het SCW zullen we ons steeds de bedenking moeten maken welk aanbod en welke engagementen leiden tot competenties die bruikbaar zijn in het summatieve spoor.
5
Rol van het SCW 1. De deelnemers documenteren op een zodanige manier dat ze een summatieve en/of een formatieve weg kunnen inslaan (met behulp van het portfolio: herkennen) 2. Het ontwikkelen van manieren om het formatieve spoor meer vorm te geven.
6
Het project portfolio Looptijd: 2 jaren
Ontwikkelen instrument + voeren discussies
7
Het portfolio Portfolio voor ervaringen opgedaan in niet- en informele leeromgevingen. Verzamel- en documentatiemap Elke activiteit wordt afzonderlijk opgenomen De organisator/verantwoordelijke van de activiteit/organisatie zorgt voor registratie
8
Inhoud van het portfolio
Twee types documenten: Competenties geïnventariseerd en gedocumenteerd Competenties effectief getest Zowel competenties verworven in educatieve settings als competenties verworven als gevolg van inzet en engagement
9
Motieven voor gebruik van het portfolio
Leerders: bewust van competenties + extra kansen voor doelgroepen Organisaties: bewust van competenties Sector: laagdrempelig en concreet, respecteert eigenheid SCW, flexibel in gebruik, verhoogt zichtbaarheid sector Maatschappelijk: interessante bron voor onderzoek, aandacht voor de waarde van het niet- en informele leren De uitreikende instantie staat garant voor het feit of de standaarden al dan niet bereikt werden.
10
Uitdagingen Moet voor iedereen toegankelijk en hanteerbaar zijn
Individu beslist over gebruik ervan De verhouding van het portfolio t.o.v. andere portfoliosystemen (zoals bijvoorbeeld Europass, European Portfolio for youth workers and youth leaders, enz.) Bewijzen mogen mensen niet afschrikken Evenwicht tussen ongestructureerd en overgestructureerd Moet op korte tijd zichtbaar en herkenbaar zijn Het geloof in dit instrument moet voldoende groot zijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.