Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Adriana de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Dyscalculie Letterlijk: Niet kunnen berekenen
2
Definitie Dyscalculie als ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige pogingen tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren Doel: functionele gecijferdheid.
3
Functionele gecijferdheid
Afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties.
4
Rekenwiskunde-probleem vs. dyscalculie
Ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan wanneer het gedurende langere tijd niet lukt om de juiste afstemming te realiseren van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoeften van de leerling. Dyscalculie wanneer ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige pogingen tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren.
5
Oorzaken dyscalculie Geen eenduidige verklaring.
Welke kindkenmerken? (bv. Leerontwikkeling, werkhouding & taakgedrag, congnitief functioneren, sociaal-emotioneel etc.)
6
Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie
Biedt een stappenplan voor passend rekenwiskundeonderwijs wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Leeftijd van 4 tot 12 jaar in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.
7
Onderdelen protocol Het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs;
Het afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen; Het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; Het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; Het ontwikkelen van rekenbeleid; Het ontwikkelen van zorgbeleid.
8
Observatie Handelingsmodel en drieslagmodel: Protocol blz. 5-6: basis voor volgen, observeren, analyseren en interpreteren van de rekenwiskundeige ontwikkeling van de lln. Intern – extern diagnostisch onderzoek (code oranje)
9
Extern onderzoek Na 6 maanden evaluatie. Vooruitgang? Terug naar fase oranje. Geen vooruitgang? Dyscalculie verklaring.
10
Begeleiding Individueel handelingsplan.
Afhankelijk van fase (geel, oranje of rood): subgroep – individueel. Rood: ondersteuning interne rekenexpert. Groepsonderwijs inhoudelijk uitbreiden. Ouderbetrokkenheid
11
Tips lkr Bieden van deskundige begeleiding op maat (volgende op het advies van het diagnostisch onderzoek); Het toestaan van het gebruik van een ZRM bij alle rekenactiviteiten, ook bij toetsen; Het bieden van de 30 minuten extra tijd; Het bieden van een rustige werkplek tijdens toetsen. Onder begeleiding van rekenexpert.
12
Tips en trics Veel interessant filmpjes op youtube: dyscalculie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.